Citat:
Ursprungligen postat av
TobiasBeecher
Personlighetsdrag gör att folk tror sig ha autism eller adhd. Adhd är den coolare diagnosen, så man kan ursäkta sin ansvarslöshet, sina utbrott och se sig själv som wild and crazy. När någon får en diagnos på pappret tenderar hon att gå all in i diagnosen. Och folk vill göra en adhd-utredning för att "förstå sig själva". Men de är inte bara en diagnos. Själv har jag starka drag av autism och adhd, jag fungerar någorlunda, är social och arbetar med människor men behöver vissa rutiner och tankesätt för att hantera livet. Men vilken tänkande människa behöver inte det?
Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Det verkar finnas en del som är utredda för Asperger och INTE har det, men som ändå identifierar sig med detta speciella sätt att tänka och vara. Tror att förklaringen kan vara att vägen dit har varit en annan för dem än för dem som har det medfött, t.ex. en alltför isolerad uppväxt med olämpliga föräldrar, olämpliga klasskamrater o.s.v.. Det ger samma problem i livet, och då får man kanske mer förståelse och blir till och med lite intressant om man säger att man är aspie, jämfört med om man bara är töntig, nördig, socialt inkompetent, ouppfostrad etc..
Var hittar ni dessa? De jag träffat, har vägrat inse att det är något fel på dem. Sedan får de utbrott, skriker och slår sönder saker, och säger sedan att detta är högst normalt och att de minsann inte har någon diagnos.