2026-02-03, 12:06
Medlem
Umarells avatar
Psykologen Maria Bühler säger i Sveriges Radios Kropp & Själ att hon inte har någon autismdiagnos men att hon identifierar sig som autist.

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/min-partner-har-autism

Jag blev rätt paff när jag hörde det, särskilt från en psykolog.

Är det vanligt? Är det besläktat med att man identifierar sig som ett annat kön, exempelvis? Finns det någon här som också identifierar sig som autist, utan diagnos? Varför? Hur? Diskutera.
Citera
2026-02-03, 12:15
Medlem
Som forumläsare ska man inte behöver lyssna på en timmes reportage för att fånga upp vad psykologen verkligen säger och menar med sitt uttalande. Du får helt enkelt transkribera så att vi andra kan läsa oss till vad du menar.

I övrigt finns det en viss NPF-kultur där folk möjligtvis kan identifiera sig med att ingå i NPF-kulturen och NPF-tänket jämfört med det tänk som sk. "neurotypiska" har. De som lever med Autism runt sig har en möjlighet att i sig agera i ett NPF-tänk då man hela tiden måste vara tydlig, rak och exakt med allt. Det kan föra över på andra sociala situationer utanför NPF-sfären och neurotypiska oinsatta personen brukar reagera på att man är trubbig och otrevlig fastän man enbart är tydlig, rak och exakt i alla situationer på ren automatik, för det är så man lever i t.ex. en familj med familjemedlemmar som har NPF.
Citera
2026-02-03, 12:23
Medlem
Umarells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Som forumläsare ska man inte behöver lyssna på en timmes reportage för att fånga upp vad psykologen verkligen säger och menar med sitt uttalande. Du får helt enkelt transkribera så att vi andra kan läsa oss till vad du menar.
Reportaget handlar inte om henne och hon nämner detta i förbigående, så det finns inte så mycket mer att orda om.
Citat:
I övrigt finns det en viss NPF-kultur där folk möjligtvis kan identifiera sig med att ingå i NPF-kulturen och NPF-tänket jämfört med det tänk som sk. "neurotypiska" har. De som lever med Autism runt sig har en möjlighet att i sig agera i ett NPF-tänk då man hela tiden måste vara tydlig, rak och exakt med allt. Det kan föra över på andra sociala situationer utanför NPF-sfären och neurotypiska oinsatta personen brukar reagera på att man är trubbig och otrevlig fastän man enbart är tydlig, rak och exakt i alla situationer på ren automatik, för det är så man lever i t.ex. en familj med familjemedlemmar som har NPF.
Jag noterar dina tankar.
Citera
2026-02-03, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Umarell
Reportaget handlar inte om henne och hon nämner detta i förbigående, så det finns inte så mycket mer att orda om.

Jag noterar dina tankar.

Det låter mer som att du aldrig har varit i kontakt med denna sfär av befolkningen, så varför skapa en tråd här?
Att jämföra funktionsnedsättning med genus är ett lackmuspapper på att du inte är insatt i det du försöker diskutera.
Citera
2026-02-03, 12:31
Medlem
Klas-Vegass avatar
Universitetet är ett paradis för människor att gräva ner sig i sitt specialämne. I synnerhet de som blir kvar på universiteten och inte vill ut och använda sin utbildning.

Många autister stortrivs i skolan och får bra betyg (repetativt och tryggt).

Det är ju bara när man kör fast och behöver vårdens hjälp som man får en diagnos.

elon är ju tex säker på att han har autism. Men har aldrig behövt psykiatri. En psykolog kan väl ha upptäckt att hon har autism i vuxen ålder?
Senast redigerad av Klas-Vegas 2026-02-03 kl. 12:36.
Citera
2026-02-03, 12:31
Medlem
kalkryggars avatar
Man kan ju faktiskt identifiera sig med att man känner att man har vissa egenskaper som passar in på en diagnos, men att man inte har diagnosen.
Citera
2026-02-03, 12:51
Medlem
Umarells avatar
Citat:
Det låter mer som att du aldrig har varit i kontakt med denna sfär av befolkningen, så varför skapa en tråd här?
Att jämföra funktionsnedsättning med genus är ett lackmuspapper på att du inte är insatt i det du försöker diskutera.
Syftet är att just du, om du vill, ska kunna avge dina synpunkter i frågan. Om tråden stör finns det många andra du kan ägna dig åt. Sluta nu att gå off topic.
Citera
2026-02-03, 12:52
Medlem
Umarells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Man kan ju faktiskt identifiera sig med att man känner att man har vissa egenskaper som passar in på en diagnos, men att man inte har diagnosen.
Ja, fast identifikationen fyller kanske mer en social funktion än en psykologisk?
Citera
2026-02-03, 12:58
Medlem
Citat:
Ja, fast identifikationen fyller kanske mer en social funktion än en psykologisk?

Och varför kan inte denna "identifikation" uppfylla både en social och en psykologisk roll?
Citera
2026-02-03, 13:42
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Det kan vara så, alltså både-och.

Exempel som jag stött på:

Jag satte kakel i badrummet en sommar för typ 25 år sedan här hemma i Örgryte.
(Schackrutor, vita och svarta.)

Min granne kom och tittade på, han sa ingenting alls.. Jag var färdig, han stod fortfarande och tittade på rutorna kanske halvtimma..
Jag frågade "vill du ha en öl du också?". Under ölen frågade jag vad han tyckte..

Han så något om hypotenusan, derivat och andra formler, jag fattade ingenting..
-Jag är simpel ingenjör...

(Han var professor på Chalmers, liknar han som rollfiguren i "Tillbaka till framtiden", "Doc")
Hursomhelst så sa hans son, typ 13 år då, att hela familjen är autister..

Grabben blev forskare han också med tiden.
Autism kan funka bra för många, men några är tyvärr "idioter", alltså pratar inte om "fack-idioter" som min granne professorn..

Tillbaka till psykogen i "P1" så tror jag att hon igen sig själv. -Hon var ärlig med andra ord.
Citera
2026-02-03, 13:42
Medlem
Umarells avatar
Citat:
Och varför kan inte denna "identifikation" uppfylla både en social och en psykologisk roll?
Det kan den. Jag skrev ”mer än”, eftersom psykologen gärna kommunicerar ut den till allmänheten. Det kan också vara en markering att psykologer inte tycker om psykiatrikers diagnostisering(smonopol). Det senare har jag upplevt personligen.
Citera
2026-02-03, 13:45
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar

Exakt. Och därmed har nog många lite autism eller adhd i sig. Mer eller mindre alltså.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in