2026-02-03, 18:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NegernsDoft
Sedan november identifierar jag mig som en elvisp. Räknas det?

Vilket jävla clownsamhälle vi lever i åsikter och teorier är fakta och logik är helt irrelevant. Vi vill ju inte göra något litet miffo upprörd jö
Jätterelevant hörru
Citera
2026-02-03, 18:34
Medlem
NegernsDofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Det spelar ju ingen roll vad en elvisp tycker.
Exakt min poäng
Citera
2026-02-03, 19:59
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Umarell
Psykologen Maria Bühler säger i Sveriges Radios Kropp & Själ att hon inte har någon autismdiagnos men att hon identifierar sig som autist.

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/min-partner-har-autism

Jag blev rätt paff när jag hörde det, särskilt från en psykolog.

Är det vanligt? Är det besläktat med att man identifierar sig som ett annat kön, exempelvis? Finns det någon här som också identifierar sig som autist, utan diagnos? Varför? Hur? Diskutera.
Idag så diagnosticerar man personligheter, vilket jag tycker är fel.

Det är illa att mentalvårdssektorn håller på så här.

Psykologi ska inte handla om att sätta sig i fack och diagnostisera. Det handlar om dynamiken man har inom sig och med sin omgivning. Nu handlar det om, upplever jag, att man ska välja ut vilken stereotyp man är och leva efter den identifikationen.
Citera
2026-02-03, 20:04
Medlem
Umarells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Idag så diagnosticerar man personligheter, vilket jag tycker är fel.

Det är illa att mentalvårdssektorn håller på så här.

Psykologi ska inte handla om att sätta sig i fack och diagnostisera. Det handlar om dynamiken man har inom sig och med sin omgivning. Nu handlar det om, upplever jag, att man ska välja ut vilken stereotyp man är och leva efter den identifikationen.
Jag håller, tyvärr, med dig.
Citera
2026-02-03, 20:34
Medlem
Jag hade adhd i femtio år innan jag fick diagnos men det har alltid varit uppenbart. Vet man så vet man.
Senast redigerad av skitigaharry 2026-02-03 kl. 20:39.
Citera
2026-02-03, 21:24
Medlem
Umarells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitigaharry
Jag hade adhd i femtio år innan jag fick diagnos men det har alltid varit uppenbart. Vet man så vet man.
ADHD definierades som diagnos först 1987, men jag förstår vad du menar.
Citera
2026-02-03, 21:25
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Umarell
Jag håller, tyvärr, med dig.
Jag tror att det är psykiatriska delen av mentalvården som gör det dom kan för att kontrollera området. DSM diagnoser, om jag förstått korrekt, är psykiatrins skapelse. Psykologin hade aldrig denna typ av klassificering.

Men jag kan ha fel.
Citera
2026-02-03, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Universitetet är ett paradis för människor att gräva ner sig i sitt specialämne. I synnerhet de som blir kvar på universiteten och inte vill ut och använda sin utbildning.

Många autister stortrivs i skolan och får bra betyg (repetativt och tryggt).

Det är ju bara när man kör fast och behöver vårdens hjälp som man får en diagnos.

elon är ju tex säker på att han har autism. Men har aldrig behövt psykiatri. En psykolog kan väl ha upptäckt att hon har autism i vuxen ålder?

Även Bill Gates säger sig ha autism.
Citera
2026-02-03, 22:18
Medlem
Vi lever i en tid där alla vill vara lite speciella. Folk älskar att vräka ur sig att man har autism eller ADHD. Då kan man förutom att känna sig lite speciell även berätta vilka små svårigheter man har och få lite sympatier.

Fyller man inte kriterierna så kan man alltid säga att man identifierar sig så.

Alla vill vara en speciell liten snöflinga idag.
Citera
2026-02-03, 22:41
Medlem
Personlighetsdrag gör att folk tror sig ha autism eller adhd. Adhd är den coolare diagnosen, så man kan ursäkta sin ansvarslöshet, sina utbrott och se sig själv som wild and crazy. När någon får en diagnos på pappret tenderar hon att gå all in i diagnosen. Och folk vill göra en adhd-utredning för att "förstå sig själva". Men de är inte bara en diagnos. Själv har jag starka drag av autism och adhd, jag fungerar någorlunda, är social och arbetar med människor men behöver vissa rutiner och tankesätt för att hantera livet. Men vilken tänkande människa behöver inte det?
Citera
2026-02-03, 22:49
Medlem
Merwinnas avatar
Det verkar finnas en del som är utredda för Asperger och INTE har det, men som ändå identifierar sig med detta speciella sätt att tänka och vara. Tror att förklaringen kan vara att vägen dit har varit en annan för dem än för dem som har det medfött, t.ex. en alltför isolerad uppväxt med olämpliga föräldrar, olämpliga klasskamrater o.s.v.. Det ger samma problem i livet, och då får man kanske mer förståelse och blir till och med lite intressant om man säger att man är aspie, jämfört med om man bara är töntig, nördig, socialt inkompetent, ouppfostrad etc..
Citera
2026-02-03, 23:29
Avstängd
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobiasBeecher
Personlighetsdrag gör att folk tror sig ha autism eller adhd. Adhd är den coolare diagnosen, så man kan ursäkta sin ansvarslöshet, sina utbrott och se sig själv som wild and crazy. När någon får en diagnos på pappret tenderar hon att gå all in i diagnosen. Och folk vill göra en adhd-utredning för att "förstå sig själva". Men de är inte bara en diagnos. Själv har jag starka drag av autism och adhd, jag fungerar någorlunda, är social och arbetar med människor men behöver vissa rutiner och tankesätt för att hantera livet. Men vilken tänkande människa behöver inte det?
Ja exakt, folk kan inte skilja på personlighetsdrag och diagnos som kräver mycket många av kriterierna för att en person ska falla inom gränserna för diagnosen. Utanför kan människor absolut ha drag men det är inte samma sak som att de har en funktionsnedsättning.

Men många människor som har svårigheter att förstå andra tycks oftare dra sig till yrken som faller inom psykologi och psykiatri eller intressera sig för ämnena. Det sägs att kvinnor med autism/autistiska drag är överrepresenterade när det gäller intresse för psykologi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in