Citat:
Ursprungligen postat av
LostinDarkness
Har blivit ålagd att betala till brottsoffermyndigheten för första gången via en tingsrätt. Det jag undrar över är.. när måste jag betala det egentligen, eftersom att jag har överklagat domen och inväntar svar på det?
Menar jag tänker ju inte betala innan jag måste betala då det kan ses som ett slags "erkännande" om att man är skyldig tänker jag.. ?
Samtidigt så vet jag inte om det var något förfallodatum på det heller.. Men man brukar väl ha ganska så kort tid på sig att betala in vissa saker tänker jag. (Orkar inte leta upp den just nu).
Vet att flera kommer säkert skriva att jag ska betala in den så fort som möjligt. Men det är inte vad jag frågar om.
Menar du avgift till brottsofferfonden ? Sådan hanteras genom så kallad uppbörd (som för böter). Uppbörd sker genom att den bötfällde frivilligt erlägger betalning till polismyndigheten som är uppbördsmyndighet.
Uppbörd av böter sker så snart dom, strafföreläggande eller föreläggande av ordningsbot har meddelats. Indrivning får däremot inte ske förrän domen har vunnit laga kraft.
Tror att det brukar följa med information om detta med domen som tingsrätten skickade.
Edit, det var så jag förstod det. Här står det lite annorlunda,
https://www.domstol.se/amnen/brott-och-straff/straff-och-pafoljder/boter-skadestand-och-rattegangskostnader/ (under avgift till brottsofferfonden)