Igår, 01:34
Medlem
LostinDarknesss avatar
Har blivit ålagd att betala till brottsoffermyndigheten för första gången via en tingsrätt. Det jag undrar över är.. när måste jag betala det egentligen, eftersom att jag har överklagat domen och inväntar svar på det?

Menar jag tänker ju inte betala innan jag måste betala då det kan ses som ett slags "erkännande" om att man är skyldig tänker jag.. ?
Samtidigt så vet jag inte om det var något förfallodatum på det heller.. Men man brukar väl ha ganska så kort tid på sig att betala in vissa saker tänker jag. (Orkar inte leta upp den just nu).

Vet att flera kommer säkert skriva att jag ska betala in den så fort som möjligt. Men det är inte vad jag frågar om.
Citera
Igår, 02:09
Medlem
knark-kungens avatar
Du orkar inte kolla förfallodatum på fakturan så du vill att vi gissar?

Brukar vara 30 dagar.
Citera
Igår, 03:05
Medlem
LostinDarknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
Du orkar inte kolla förfallodatum på fakturan så du vill att vi gissar?

Brukar vara 30 dagar.
Fast det hörde ju inte till saken riktigt helt även om det var såklart en del av det. Utan (jag förtydligar) förväntas man betala till brottsoffermyndigheten direkt efter ett tingsrättsdomslut även innan man har fått beslut från hovrätten? Isåfall om svaret är: Ja. Får man då tillbaka de pengarna om man frias i hovrätten?

Ps: Jag letade fram den och det fanns faktiskt inget förfallodatum. Det märkliga är att min advokat (tilldelad) sa åt mig att betala den så fort som möjligt.. fast den själv är med i överklagandet. Aja. Jag väntar med det.
Senast redigerad av LostinDarkness Igår kl. 03:10.
Citera
Igår, 03:32
Medlem
AbsAbss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LostinDarkness
Fast det hörde ju inte till saken riktigt helt även om det var såklart en del av det. Utan (jag förtydligar) förväntas man betala till brottsoffermyndigheten direkt efter ett tingsrättsdomslut även innan man har fått beslut från hovrätten? Isåfall om svaret är: Ja. Får man då tillbaka de pengarna om man frias i hovrätten?

Ps: Jag letade fram den och det fanns faktiskt inget förfallodatum. Det märkliga är att min advokat (tilldelad) sa åt mig att betala den så fort som möjligt.. fast den själv är med i överklagandet. Aja. Jag väntar med det.

Varför inte lyfta på luren och ringa och fråga?

Då får du reda på hur du ska göra iom att du överklagat domen.
Citera
Igår, 05:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LostinDarkness
Har blivit ålagd att betala till brottsoffermyndigheten för första gången via en tingsrätt. Det jag undrar över är.. när måste jag betala det egentligen, eftersom att jag har överklagat domen och inväntar svar på det?

Menar jag tänker ju inte betala innan jag måste betala då det kan ses som ett slags "erkännande" om att man är skyldig tänker jag.. ?
Samtidigt så vet jag inte om det var något förfallodatum på det heller.. Men man brukar väl ha ganska så kort tid på sig att betala in vissa saker tänker jag. (Orkar inte leta upp den just nu).

Vet att flera kommer säkert skriva att jag ska betala in den så fort som möjligt. Men det är inte vad jag frågar om.

Menar du avgift till brottsofferfonden ? Sådan hanteras genom så kallad uppbörd (som för böter). Uppbörd sker genom att den bötfällde frivilligt erlägger betalning till polismyndigheten som är uppbördsmyndighet.

Uppbörd av böter sker så snart dom, strafföreläggande eller föreläggande av ordningsbot har meddelats. Indrivning får däremot inte ske förrän domen har vunnit laga kraft.

Tror att det brukar följa med information om detta med domen som tingsrätten skickade.

Edit, det var så jag förstod det. Här står det lite annorlunda, https://www.domstol.se/amnen/brott-och-straff/straff-och-pafoljder/boter-skadestand-och-rattegangskostnader/ (under avgift till brottsofferfonden)
Senast redigerad av ligglagt Igår kl. 06:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in