2026-02-02, 21:09
Medlem
Kernelpanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskmaskinen82
Hej
Jag har denna tv apparat. TCL 55" QLED760 4K QLED Smart TV (2022. Nu har den gått sönder genom att den bara blivit mörk när man startar den, tcl logga och google logga kommer upp först men sedan bara mörkt. Tycker det är märkligt att den bara höll strax över 3 år med tanke på vad de kostar (9500kr)

Är TCL riktigt dålig märke så att de finns bättre märken som håller i betydligt längre?

Hittade denna som det ser ut har 10 år garanti, är det bra, eller är det bara skräp ändå? https://www.netonnet.se/art/tv/46-55tum/andersson-qled5550uhd/1034788.9116/

Om du kan starta TV:n och få bild är det inget fel på nätdelen, om den dessutom visar bild med TCL/Google-logga så är själva LCD-panelen hel. Är du säker på att det inte räcker med reset/återställning av programvaran för att få igång den?
Citera
2026-02-02, 21:30
Medlem
No_lifers avatar
Dom håller tills man får ett vredesutbrott och slår sönder skiten. Har aldrig varit med att en tv gått sönder på annat sätt.
Citera
2026-02-02, 21:33
Medlem
Chockladapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
En billig Samsung är ungefär lika kass. Och om du tvivlar på TCLs kvalitet så har dom factory tours på Youtube.

Det är så fattiga märken brukar göra, i hopp om att slå igenom.

2-3 år och de har försvunnit från marknaden då dumma snåla svenskar tror att man kan få en 144hz 4k oled för 6000kr som ska hålla i över 3 år. Förstår att du har en sådan och skyddar ditt köp, hade jag också gjort.

Gjorde faktiskt ett val mellan en tcl och samsung nyligen när jag skulle uppgradera för 15tusen då jag haft min gamla 46” samsung i 15 år nu som förövrigt funkar fläckfritt. Blev en samsung trots lite ”sämre” specs.
Citera
2026-02-02, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskmaskinen82
Hej
Jag har denna tv apparat. TCL 55" QLED760 4K QLED Smart TV (2022. Nu har den gått sönder genom att den bara blivit mörk när man startar den, tcl logga och google logga kommer upp först men sedan bara mörkt. Tycker det är märkligt att den bara höll strax över 3 år med tanke på vad de kostar (9500kr)

Är TCL riktigt dålig märke så att de finns bättre märken som håller i betydligt längre?

Hittade denna som det ser ut har 10 år garanti, är det bra, eller är det bara skräp ändå? https://www.netonnet.se/art/tv/46-55tum/andersson-qled5550uhd/1034788.9116/

Jag köpte en Nokia, den skiten höll i 2 år. Jag trodde Nokia var kvalitet
Citera
2026-02-02, 22:04
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chockladapa

2-3 år och de har försvunnit från marknaden då dumma snåla svenskar tror att man kan få en 144hz 4k oled för 6000kr som ska hålla i över 3 år. Förstår att du har en sådan och skyddar ditt köp, hade jag också gjort.

Gjorde faktiskt ett val mellan en tcl och samsung nyligen när jag skulle uppgradera för 15tusen då jag haft min gamla 46” samsung i 15 år nu som förövrigt funkar fläckfritt. Blev en samsung trots lite ”sämre” specs.

Om vi pratar om TV, så är det 50-60Hz. När det gäller datorer, så upplever jag som så att 144Hz "är bäst".

Samsung tillverkar bra skärmar per se, men man ska undvika de billigaste.. ("Galne-Gunnar-skärmarna som säljs på ICA för 990:-).

-Finns sådana också, tyvärr..

SEDAN måste man också kolla att huset har bra strömförsörj.
Många TV har gått i graven för att huset har dålig el..
(Far och farfar råkade ut för det under 60-talet i Halland.)
Citera
2026-02-02, 22:12
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gigglebyt3s
Farsan har en Samsung som hållit 10år 4k.

Min LG 4k hållit i 6 år nu.

Datorskärm ACO LED också 6år 32" 1440p

LG datorskärm OLED är bara ca 1år gammal 4k.

Så, jävligt länge håller grejer numer. Det är bara doom and gloom.

TCL är skitmärke med.

Köp Samsung och LG som faktiskt gör panelerna. Sony är kvalitet med, de har extremt bra mjukvara och bild. DOCK köp inte för billiga. Samsung speciellt gör budget som är dåliga.

https://www.rtings.com/tv/reviews/best/tvs-on-the-market

Topp: Samsung

https://www.nytimes.com/wirecutter/reviews/best-tv/

Topp: LG OLED

Dumsnålt att köpa annat.
Sony har gått ihop med TCL i ett joint venture där TCL blir huvudägare med 51% av aktierna. TV är en jobbig lågmarginalbransch har jag försått. En sk. mogen produkt där man inte tjänar några pengar om man inte säljer extremt stora volymer.
https://swedroid.se/tcl-tar-kontroll-over-sonys-tv-verksamhet/
Citera
2026-02-02, 22:32
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chockladapa

TCL är dock inget 'fattigt' märke, dom är bara förhållandevis nya i Europa.

Nej, jag har en gammal Samsung, tackar som frågar. Och 144Hz 4K Oled är så klart alldeles för mycket att hoppas på för 6K. Däremot så jobbar jag med att hjälpa folk med deras hemelektronik och jag kan lova dig, välkända märken går ungefär lika ofta åt helvete som mindre kända.

TCL har funnits i Europa sedan typ 2005 eller så där och slog igenom på bred front cirka tio år senare.
Jag förstår att du tycker att det verkar som att jag försöker försvara mina egna val men det gör jag inte.
Citera
2026-02-02, 22:38
Medlem
Inte TV men köpte 3 datorskärmar 2014 för min gaming setup och 2st kostade 1800kr & 1 3200kr i dåvarande valutakurs.

Dem för 1800kr höll från 2014-2020 och den för 3200kr höll 2014-2025.

Har samtidigt en Samsung 32 tum från 2011 som hänger i mitt sovrum som jag chromecastar från och den fungerar fortfarande utmärkt.
Citera
2026-02-02, 23:12
Medlem
Freebops avatar
Min Sony lcd har jag haft i tio år utan problem. Köp japansk!
Citera
2026-02-03, 01:49
Medlem
Borgarbadbolls avatar
Hur länge teknik "håller" är lite av en definitionsfråga. Vi har en LG smart-tv som är runt 10-12år. Funkar prima, men smarttv-funktionerna börjar sega/hänga sig/går inte uppdatera/vissa appar finns inte. I övrigt är det inga fel på skärmen om man kör de appar som funkar eller via chromecast alternativt sladd till dator. Funderar på att skaffa en ny fjärrkontroll då den är lite glapp.

Så håller, det gör den absolut. Men har man höga krav/förväntningar så kanske den inte lever upp till dem längre.

Sen kan man ju alltid ha otur att få nåt måndagsexemplar.
Citera
2026-02-03, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
De gamla tjocka tv-apparaterna höll för evigt. Minst 30 år. Det är annat idag.

Gamla tjocka TV kunde hålla länge ja, men de kunde även de gå sönder efter bara några år, precis som dagens platt-TV
Citera
2026-02-03, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Köp inte TV, köp en dum-skärm och en minidator så får du all smart-funktionalitet du vill ha till ett bättre pris och så slipper du att de kopplar ner den så fort garantin gått ut eller om du kollar på något som de inte vill att du ska kolla på.

Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Många är programmerade att gå sönder precis när garantin går ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är bara en tidsfråga nu för alla stora tillverkare inkl. Samsung kör med planerad obselecens, d.v.s de programmerar den att sluta fungera om du inte lämnar in den på service.

Vidare sitter det massa kameror och mikrofoner i dem och de är lätta att hacka, så även om du inbillar dig att företaget och myndigheterna inte spionerar på dig så gör garanterat hackare det.

Sluta sprid korkade konspirationsteorier som om det ni tror/tycker/påstår skulle vara sanning….
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-02-03 kl. 06:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in