2026-02-02, 16:23
Medlem
Hej
Jag har denna tv apparat. TCL 55" QLED760 4K QLED Smart TV (2022. Nu har den gått sönder genom att den bara blivit mörk när man startar den, tcl logga och google logga kommer upp först men sedan bara mörkt. Tycker det är märkligt att den bara höll strax över 3 år med tanke på vad de kostar (9500kr)

Är TCL riktigt dålig märke så att de finns bättre märken som håller i betydligt längre?

Hittade denna som det ser ut har 10 år garanti, är det bra, eller är det bara skräp ändå? https://www.netonnet.se/art/tv/46-55tum/andersson-qled5550uhd/1034788.9116/
Citera
2026-02-02, 16:29
Medlem
Min erfarenhet är att nyare TV går sönder efter ca 2 år
Men ofta finns det någon slags fabriks- garanti som fortfarande kan gälla
Kolla upp det där du köpte TVn

Äldre TV är ofta väldigt hållbara
Jag har en 40 tum TV i min sommarstuga. Som är nära på 15 år
Den fungerar alldeles utmärkt fortfarande
Citera
2026-02-02, 16:30
Avslutad
Jag har aldrig hört talas om TCL men det var länge sedan jag köpte en TV. Jag gjorde en snabbsökning och det verkar vara en budgetprodukt.
Citera
2026-02-02, 16:30
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskmaskinen82
Hej
Jag har denna tv apparat. TCL 55" QLED760 4K QLED Smart TV (2022. Nu har den gått sönder genom att den bara blivit mörk när man startar den, tcl logga och google logga kommer upp först men sedan bara mörkt. Tycker det är märkligt att den bara höll strax över 3 år med tanke på vad de kostar (9500kr)

Är TCL riktigt dålig märke så att de finns bättre märken som håller i betydligt längre?

Hittade denna som det ser ut har 10 år garanti, är det bra, eller är det bara skräp ändå? https://www.netonnet.se/art/tv/46-55tum/andersson-qled5550uhd/1034788.9116/

De gamla tjocka tv-apparaterna höll för evigt. Minst 30 år. Det är annat idag.
Citera
2026-02-02, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Min erfarenhet är att nyare TV går sönder efter ca 2 år
Men ofta finns det någon slags fabriks- garanti som fortfarande kan gälla
Kolla upp det där du köpte TVn

Äldre TV är ofta väldigt hållbara
Jag har en 40 tum TV i min sommarstuga. Som är nära på 15 år
Den fungerar alldeles utmärkt fortfarande

Skulle säga även moderna TVn är rätt hållbara: Om man nu kan göra den jämförelsen.
Det jag har hemma nu är 2 Samsung smart TV: en 55" från 2010 och en 65" från 2019.
Nu vet jag att många ser dessa som lastgamla, men i min värd är de fortfarande relativt nya.
Båda funkar fortfarande utan nedgraderingar. Förutom att den från 2010 inte går att använda som smart TV: Men det kan vara jag som är dålig på att hantera uppdateringen.
Men som skärm funkar den utan problem.
Så det handlar nog mer om otur om man får ett måndagsexemplar som går sönder efter bara nåt eller några år.
Men framtiden får utvisa.
Citera
2026-02-02, 16:36
Medlem
VoktorDodkas avatar
Jag har haft min Philips i snart fem år och den stånkar på bra.

Tvivlar på att ett stort etablerat märke som Sony skulle låta TCL ta över dess tv-tillverkning om det bara var skräp:
https://swedroid.se/tcl-tar-kontroll-over-sonys-tv-verksamhet/

Citat:
Sony och TCL har tillkännagivit planerna på ett strategiskt samarbete som innebär att Sonys tv-verksamhet flyttas till ett gemensamt samriskföretag där TCL äger 51 procent av aktierna och Sony 49 procent. Samriskföretaget kommer verka globalt.

Citat:
Sonys varumärke och bild- och ljudtekniker kommer utnyttjas, i kombination med TCL:s skärmteknik, kostnadseffektivitet, globala skala och styrkor inom den vertikala försörjningskedjan.

TCL är stora globalt;
https://swedroid.se/tcl-narmar-sig-samsung-pa-tv-marknaden/

Citat:
Samsung har varit världens största tv-tillverkare 20 år i rad, men TCL knappar in. Enligt statistik från Counterpoint stod Samsung för 17 procent av alla tv-leveranser i november förra året, medan TCL:s marknadsandel var 16 procent.
Citera
2026-02-02, 16:38
Medlem
min förra philips höll i ca 6 år ,köpte en till philips den är snart 5 år min första philips sålde jag efter 7-8 år funkade fortfarande

fantastiskt om man får 10 års garanti ,andersson räknas väl som ett lågpris märke men många är väldigt nöjda med de

trist att den gick sänder precis efter garantin gått ut
Citera
2026-02-02, 16:38
Medlem
Melange5738s avatar
Köp inte TV, köp en dum-skärm och en minidator så får du all smart-funktionalitet du vill ha till ett bättre pris och så slipper du att de kopplar ner den så fort garantin gått ut eller om du kollar på något som de inte vill att du ska kolla på.
Citera
2026-02-02, 16:47
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Många är programmerade att gå sönder precis när garantin går ut.
Citera
2026-02-02, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Skulle säga även moderna TVn är rätt hållbara: Om man nu kan göra den jämförelsen.
Det jag har hemma nu är 2 Samsung smart TV: en 55" från 2010 och en 65" från 2019.
Nu vet jag att många ser dessa som lastgamla, men i min värd är de fortfarande relativt nya.
Båda funkar fortfarande utan nedgraderingar. Förutom att den från 2010 inte går att använda som smart TV: Men det kan vara jag som är dålig på att hantera uppdateringen.
Men som skärm funkar den utan problem.
Så det handlar nog mer om otur om man får ett måndagsexemplar som går sönder efter bara nåt eller några år.
Men framtiden får utvisa.

Jag tror inte att det är slumpen. Sen är 2010 från samma år som min, gammal
TLC är väl ett lågpris-märke från Kina. Där man förmodligen har valt billiga lösningar
Samsung är en dyrare variant av TV. Som tillverkas i Sydkorea
Där man förmodligen inte har snålat med billiga komponenter
Fler funktioner till lågt pris. Blir alltid en utmaning som kan gå fel
Detta blir allt vanligare idag. Även samma med datorer
Citera
2026-02-02, 17:09
Medlem
så samsung verkar vara bra då och kanske lg då. har det någon betydelse för pris för kvaliten, eller är det bara olika funktioner och bildkvalite som avgör priset då?

Som det känns nu så vill jag bara ha en tv som iaf håller 7,8 år, man ska kunna streama med appar som jag gör idag. extra exklusive bildkvalite kan kvitta.
Citera
2026-02-02, 17:19
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskmaskinen82
så samsung verkar vara bra då och kanske lg då. har det någon betydelse för pris för kvaliten, eller är det bara olika funktioner och bildkvalite som avgör priset då?

Som det känns nu så vill jag bara ha en tv som iaf håller 7,8 år, man ska kunna streama med appar som jag gör idag. extra exklusive bildkvalite kan kvitta.

Jag har en samsung 65” och den är nog snart åtta år gammal, inga problem alls. Vår gamla samsung 42” såldes till svägerskan och den funkar också kalas, är nog minst 15 år gammal.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in