2026-02-02, 19:57
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du sparar in det på första servicen. Du behöver dessutom inte lägga dyra högtalare på att ersätta skithögtalarna i en dyr TV.
Jag har än så länge aldrig behövt lämna in en modern TV på service.
Jag sa inte heller något om högtalare nödvändigtvis var en kostnadsfråga.
Citera
2026-02-02, 19:58
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chockladapa
Tcl är väl billiga som fan av en anledning? Kvaliten är pung.

Köp något mer etablerat tv-märke tex samsung eller lg så håller de 10+ år.
En billig Samsung är ungefär lika kass. Och om du tvivlar på TCLs kvalitet så har dom factory tours på Youtube.
Citera
2026-02-02, 19:59
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Jag köpte den billigaste Samsungen jag kunde hitta för 15 år sedan. Funkar fortfarande bra och står på typ hela dagarna.

Nästan jobbigt att den aldrig går sönder så jag inte kan köpa ny.
Citera
2026-02-02, 20:06
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Jag har än så länge aldrig behövt lämna in en modern TV på service.
Jag sa inte heller något om högtalare nödvändigtvis var en kostnadsfråga.

Det är bara en tidsfråga nu för alla stora tillverkare inkl. Samsung kör med planerad obselecens, d.v.s de programmerar den att sluta fungera om du inte lämnar in den på service.

Vidare sitter det massa kameror och mikrofoner i dem och de är lätta att hacka, så även om du inbillar dig att företaget och myndigheterna inte spionerar på dig så gör garanterat hackare det.
Citera
2026-02-02, 20:06
Medlem
Karmans avatar
Har en Sony som jag köpte januari 2019 och den fungerar fortfarande felfritt. Får se hur länge det varar.
Citera
2026-02-02, 20:07
Avslutad
Farsan har en Samsung som hållit 10år 4k.

Min LG 4k hållit i 6 år nu.

Datorskärm ACO LED också 6år 32" 1440p

LG datorskärm OLED är bara ca 1år gammal 4k.

Så, jävligt länge håller grejer numer. Det är bara doom and gloom.

TCL är skitmärke med.

Köp Samsung och LG som faktiskt gör panelerna. Sony är kvalitet med, de har extremt bra mjukvara och bild. DOCK köp inte för billiga. Samsung speciellt gör budget som är dåliga.

https://www.rtings.com/tv/reviews/best/tvs-on-the-market

Topp: Samsung

https://www.nytimes.com/wirecutter/reviews/best-tv/

Topp: LG OLED

Dumsnålt att köpa annat.
Senast redigerad av gigglebyt3s 2026-02-02 kl. 20:11.
Citera
2026-02-02, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogsburkan
Jag har en på balkongen no name från 2008 inköpt på Elgiganten. Funkar än.

Jag skulle bli sur om någon av mina inte håller iallafall 12-15 år.
vad gör den på balkongen?
Citera
2026-02-02, 20:18
Medlem
RitchieBlackmores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Många är programmerade att gå sönder precis när garantin går ut.
Nja, kanske lite tilltaget?

Man kan väl säga att de är hårt optimerade att klara garantitiden, vilket de flesta gör.
Vissa klarar nog säkert mycket mer men det är inte telekom vi pratar om så det kanske bara är sigma-3?
Citera
2026-02-02, 20:26
Medlem
S Nubbens avatar
Philips OLED, ca 8 år. Röda färgen har mattats av (mörknat) i mitten på skärmen. så gula färger drar åt grönt i det området. Dessutom inbränningar av logotyper.

Trodde inbränningar var något som bara gamla plasma led av men har också en LG Plasma som kanske kan vara runt 15 år. Inga tendenser till inbränningar eller ojämn bild på den.
Citera
2026-02-02, 20:32
Medlem
RitchieBlackmores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S Nubben
Philips OLED, ca 8 år. Röda färgen har mattats av (mörknat) i mitten på skärmen. så gula färger drar åt grönt i det området.
Intressant, höll på med denna teknik för 10+ år sedan och då var farhågorna 'red shift' dvs blått tynar sakta bort med tiden.
Det vart inget av det...
Citera
2026-02-02, 20:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av S Nubben
Philips OLED, ca 8 år. Röda färgen har mattats av (mörknat) i mitten på skärmen. så gula färger drar åt grönt i det området. Dessutom inbränningar av logotyper.

Trodde inbränningar var något som bara gamla plasma led av men har också en LG Plasma som kanske kan vara runt 15 år. Inga tendenser till inbränningar eller ojämn bild på den.

OLED är okänt för inbränningen även om det nu är bättre pga mjukvara som ändrar pixlarna utan att det syns och automatisk image clean när man stänger av TVn osv.

Däremot välkänt problem, hur mycket resörch gjorde du?

https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test
Citera
2026-02-02, 21:08
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskmaskinen82
så samsung verkar vara bra då och kanske lg då. har det någon betydelse för pris för kvaliten, eller är det bara olika funktioner och bildkvalite som avgör priset då?

Som det känns nu så vill jag bara ha en tv som iaf håller 7,8 år, man ska kunna streama med appar som jag gör idag. extra exklusive bildkvalite kan kvitta.

SAMSUNG (så heter det enligt de själva) är bra, men det ska bra typ inte de dyraste, men inte det billigaste heller.

Har bara SAMSUNG efter 2013. Då köpte jag 2st "köks-TV" till mina kök. TV står vid mina hällar, 5cm från.
32-tummare, IPS, 1080P.

Klarar allt från stekflott, alla nya TV-system, ALLT!

Jävla bra bild, på alla källor, inklusive stekflott!
-Bara att torka av med fönsterputs var annan vecka.

"Made in Slovakia".

Alla mina Samsung är bra, har köpt flera, alla håller i dag. 32-65-tummare. (2013 till 2022 är modellerna som jag pratar om)

Phillips är inget märke lägre, det är sålt till Kina eller liknande typ 20 år sen. SONY har sålt sin TV-division till TCL, är inte "Made in Japan" sedan många år..
https://en.wikipedia.org/wiki/TCL_Electronics
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in