2026-02-04, 17:52
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Har skrivit detta i en annan tråd.
I storstäderna är det tydligen många invandrare som tar jägarexamen, vissa studiegrupper på Abf och studieförbundet är 90% invandrare, en del behöver tolk.
Något att fundera på..

Det är lugnt för på polisens avdelning som godkänner vapenlicenser sitter det invandrare. Eller vänta nu, är det så lämpligt? Det var ju en journalist som gjorde en utredning på en huckle-polis som var anställd där. 100% av de invandrare hon handlagt fick vapenlicens. Säkert inget fuffens. Klan-lojalitet finns nog inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Det är möjligen din bild, men den motbevisas av statistiken. Fortsätt du att vara panikslagen över sakernas tillstånd, men sprid inte dina fobier till andra.

Kan du visa den statistiken att folk inte ändrat sitt rörelsemönster efter mörkrets inbrott? Jag har ändrat mitt rörelsemönster. Jag gick alltid kvällspromenader själv förr i tiden någon gång mellan 22 och 01:00. Det har jag inte gjort på 15 år. Jag cyklade ensam kvällstid7nattetid precis vart jag ville när jag växte upp, i stan, i små samhällen, i förorter och jag var ALDRIG rädd. Skulle aldrig falla mig in i dag.

Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Jag upplever tvärtom som att det är tryggare i samhället i stort jämfört med säg 10-15 år sedan.
Jag tycker princip alla invandrare idag verkar ha det långt mer ekonomiskt bra, jämfört med förr.
Man ser det på kläderna, kroppshyddorna och att de äter väldigt mycket ute trots de höga priserna, så jag kan tänka mig att staten tankar dem fulla på bidragspengar för att de bl a inte ska råna folk.
Där emot råkar man i tjafs med någon idag för rena banaliteter som någon sketen trafikförseelse, så är det en hyfsat långt större risk att bli skjuten om det är en invandrare, så med det sagt så hade jag absolut kunna tänka mig ha vapen hemma, inte minst ifall ryssen får för sig att anfalla Sverige och inte bara med ryssen i åtanke.

Om du skjuter soldater i krig som civilist kommer du åtalas för mord i Sverige. Får fienden fatt i dig gäller inte Genevekonventionen. Just saying.

Uppfattar inte alls samhället som tryggare. Uppfattar det som att folk helt ändrat sitt rörelsemönster och sin livsstil. När jag växte upp kunde man gå dyngrak ensam hem från festen eller discot.

Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Du med.
Jag skrev till deras mail på hemsidan ja.

Jag har läst att skytteklubbar kontaktar polisen för att kolla så att det inte är en nysläppt seeiemördare som vill bli medlem i skytteklubben.

Trodde bara att det är därför inte en enda skytteklubb besvärade sig med att skriva tbx efter att min skattenummer hade gets till dem som först svarade, innan alla svar uteblev.

Det är nog rimligt att polisen säger nej till att nån som gör våldsamt motstånd och röker medicinsk planta ska få skjuta.

Ingen vill ju att den som man ska trycka in en nål i och extrahera blod i syfte att bötfälla mig med 15 000 spänn för medicinsk planta i blod. .. har vapenlicens precis som polisen.

Om du skrev lika osammanhängande och förvirrat till klubbarna som här så begriper jag att klubbarna inte hört av sig till dig. De vill enbart ha ordentligt folk. Få in en galning eller någon som uppfattas som oberäknelig/opålitlig är ju döden för klubben. Har själv varit skjutledare när någon kommit sina första par gånger för att träna och sett att de inte följer våra säkerhetsregler och dessutom är ohörsamma. Jag beslagtog lånevapnet och vederbörande skickades på dörren med besked att han aldrig mer var välkommen. Klubbar i omgivningen kontaktades och informerades.

Jag har dock noterat att intresset för skytte ökat rejält senaste 10 åren. Rejält!!
2026-02-04, 17:59
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Om du skrev lika osammanhängande och förvirrat till klubbarna som här så begriper jag att klubbarna inte hört av sig till dig. De vill enbart ha ordentligt folk. Få in en galning eller någon som uppfattas som oberäknelig/opålitlig är ju döden för klubben. Har själv varit skjutledare när någon kommit sina första par gånger för att träna och sett att de inte följer våra säkerhetsregler och dessutom är ohörsamma. Jag beslagtog lånevapnet och vederbörande skickades på dörren med besked att han aldrig mer var välkommen. Klubbar i omgivningen kontaktades och informerades.

Jag har dock noterat att intresset för skytte ökat rejält senaste 10 åren. Rejält!!

Ja det är helt otroligt hur duktig du är på att bedömma vilka som inte ska ha rätten att skydda sina hem med skjutvapen.

Visst var det så. Det var nån som liknar dig som bedömde genom att snegla på ett mail, att jag inte var tillräckligt som ni tycker att jag ska vara, för att få ha skjutvapen.

Vilka hjältar ni är, när ni förhindrar nån med dubbla ert iq från att ha licens.

Tur att pilbågar fungerar och att det finns magasin till dom med nu.
2026-02-04, 18:05
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Kan du visa den statistiken att folk inte ändrat sitt rörelsemönster efter mörkrets inbrott? Jag har ändrat mitt rörelsemönster. Jag gick alltid kvällspromenader själv förr i tiden någon gång mellan 22 och 01:00. Det har jag inte gjort på 15 år. Jag cyklade ensam kvällstid7nattetid precis vart jag ville när jag växte upp, i stan, i små samhällen, i förorter och jag var ALDRIG rädd. Skulle aldrig falla mig in i dag.
Exakt sådan statistik finns inte, det vet du. Men om man undantar gängskjutningar så har både våldet och oron för våld i Stockholm gått ner de senaste åren.

Din rädsla för rån delar du med ca 13% av befolkningen, och om du väljer att gå en annan väg av rädsla för att bli utsatt för brott så tillhör du ca 15% av Sveriges män - det är knappast en majoritet. Oron för brott som medför val av annan väg har inte ökat märkbart sedan 2007 enligt BRÅ.

Nu kan du visa din statistik. Eller är du bara en vanlig räddhare som försöker överdriva hur farlig världen är?
2026-02-05, 21:57
Medlem
Citat:
Om du skjuter soldater i krig som civilist kommer du åtalas för mord i Sverige.

Inte om det är i självförsvar väl? Säg att en rysk soldat siktar på mig och min familj och är en sekund från att avrätta oss allihopa. Säg att man då skjuter ihjäl fanskapet i självförsvar. Inte fan kan det räknas som mord...i krig...när vi angrips...och det är självförsvar. Det låter ju helt befängt.
2026-02-06, 06:20
Medlem
Det som kan komma ifråga för legalisering på självförsvarsskäl är ett enkelt enhandsvapen, pistol eller revolver. Ett dylikt vapen torde främst vara av intresse vid våldsamma intrång i hemmet. Incidensen av sådana är utomordentligt låg. Jag har inte kollat efter någon statistik så det är i och för sig en ren gissning från min sida.

Dock skulle en dylik åtgärd medföra att pistoler blir mer spridda i samhället och därmed ökar sannolikheten att den inträngande parten också har pistol. Och då är utgångsläget sämre än innan.

Saken är också den att en pistol är allmänt otrevlig och farlig med den korta pipan och de små pilliga reglagen. Riktpunkten åker runt som en spyflyga på amfetamin och är det lite grövre kaliber voltar den ett kvarts varv rakt uppåt i näven på en ovan skytt.

Så nej, ingen bra ide.

En stor, tung vass förskärare är bättre. Alternativt införskaffas ett styck kungaporträtt och till det två korslagda sablar som hålls skarpslipade och rakknivsvassa. Helt invändningsfritt juridiskt att ha i hemmet och våldsamt effektivt.

Allra bästa är att rösta på Sverigedemokraterna så att Sverige konsekvent internerar och utvisar kriminella utlänningar.

För det är det som är kärnproblemet. Vi ska inte göra ett migrationspolitiskt problem till ett vapenjuridiskt.
2026-02-06, 09:39
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe
Det som kan komma ifråga för legalisering på självförsvarsskäl är ett enkelt enhandsvapen, pistol eller revolver. Ett dylikt vapen torde främst vara av intresse vid våldsamma intrång i hemmet. Incidensen av sådana är utomordentligt låg. Jag har inte kollat efter någon statistik så det är i och för sig en ren gissning från min sida.

Dock skulle en dylik åtgärd medföra att pistoler blir mer spridda i samhället och därmed ökar sannolikheten att den inträngande parten också har pistol. Och då är utgångsläget sämre än innan.

Saken är också den att en pistol är allmänt otrevlig och farlig med den korta pipan och de små pilliga reglagen. Riktpunkten åker runt som en spyflyga på amfetamin och är det lite grövre kaliber voltar den ett kvarts varv rakt uppåt i näven på en ovan skytt.

Så nej, ingen bra ide.

En stor, tung vass förskärare är bättre. Alternativt införskaffas ett styck kungaporträtt och till det två korslagda sablar som hålls skarpslipade och rakknivsvassa. Helt invändningsfritt juridiskt att ha i hemmet och våldsamt effektivt.

Allra bästa är att rösta på Sverigedemokraterna så att Sverige konsekvent internerar och utvisar kriminella utlänningar.

För det är det som är kärnproblemet. Vi ska inte göra ett migrationspolitiskt problem till ett vapenjuridiskt.
SD har förlorat min röst pga AR-15 och att de bröt löftet om att stärka nödvärnsrätten.

I övrigt har du fel i allting.
2026-02-06, 18:47
Moderator
sosweets avatar
Det var då en klen trådstart. Lås på.
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem