2026-02-02, 11:29
Medlem
Charliework86s avatar
https://www.tv4.se/artikel/3iNxTLxtzZG2omepE8ffhU/en-femtedel-av-svenskarna-vill-ha-skjutvapen-i-foersvarssyfte
Citera
2026-02-02, 11:39
Medlem
Citat:
Så gjordes undersökningen

Trygghetsundersökningen gjordes av Novus på uppdrag av TV4 Nyheterna under perioden 20 till 27 december.

Totalt svarade 1 026 personer på frågorna. De är åsiktsmässigt representativa för svenska folket och i åldersgruppen 18 till 84 år.

Källa: Novus

Känns som en extremt liten målgrupp för 10+ miljoner invånare. Speciellt om man tänker sig att bara ett område lätt är över 10 till 100-tusen personer.

Men det kanske är rimligt? Jag vet inte riktigt. Dock känns det väldigt typiskt "skrämselTV" att få dessa siffror så misstänker att det kanske är lite mer bakom kulisserna än bara att var femte svensk är så pass rädd i sin vardag att de vill ha vapen hemma.
Citera
2026-02-02, 12:50
Medlem
Man ska inte behöva trycka på en länk för förstå vad trådskaparen vill diskutera!
Citera
2026-02-02, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Känns som en extremt liten målgrupp för 10+ miljoner invånare. Speciellt om man tänker sig att bara ett område lätt är över 10 till 100-tusen personer.

Men det kanske är rimligt? Jag vet inte riktigt. Dock känns det väldigt typiskt "skrämselTV" att få dessa siffror så misstänker att det kanske är lite mer bakom kulisserna än bara att var femte svensk är så pass rädd i sin vardag att de vill ha vapen hemma.

Nu är det evigheter sen jag höll på med statistik.
Om dom har gjort ett ordentligt urval som är representativt för svenska folket och har hög svarsfrekvens så ger 1000 svar en hyfsad bild av hur det ser ut.
Är urvalet dåligt så är naturligtvis resultatet dåligt.
Är svarsfrekvensen låg så är resultatet osäkert.

Sen är det väldigt viktigt hur frågorna är formulerade:
Hur trygg känner du dig på en skala 1-10?
Hur otrygg känner du dig på en skala 1-10?
Visst är det så att du känner dig tryggare nu än för ett år sedan?
Visst är det så att du känner dig mer otrygg nu än för ett år sedan?
ger olika svar.
Senast redigerad av swordtoploughshare 2026-02-02 kl. 13:00. Anledning: klargörande tillägg
Citera
2026-02-02, 13:11
Medlem
Ingen nyhet. Alla mina kvinnliga vänner och bekanta, även några manliga, som bor i stan eller måste vara i den har alltid något med sig som kan användas som vapen speciellt om de måste vara utomhus när det börjar bli mörkt. Några av dem har packat ihop familjen och flyttat ut på landet.

Ingen har undgått att Polisen inte gör sina jobb och de är i stort sett glorifierade skolfröknar. 2 vänner har blivit våldtagna, en av dem var med i Efterlyst för några år sedan. Flera har blivit rånade och det enda Polisen gör efter 1 vecka är att lägga ned ärendet pga bristande bevis trots vittnen och 1 av dem kände deras gärningsman.

Polisen är ett stort jävla skämt.
Citera
2026-02-02, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swordtoploughshare
Nu är det evigheter sen jag höll på med statistik.
Om dom har gjort ett ordentligt urval som är representativt för svenska folket och har hög svarsfrekvens så ger 1000 svar en hyfsad bild av hur det ser ut.
Är urvalet dåligt så är naturligtvis resultatet dåligt.
Är svarsfrekvensen låg så är resultatet osäkert.

Sen är det väldigt viktigt hur frågorna är formulerade:
Hur trygg känner du dig på en skala 1-10?
Hur otrygg känner du dig på en skala 1-10?
Visst är det så att du känner dig tryggare nu än för ett år sedan?
Visst är det så att du känner dig mer otrygg nu än för ett år sedan?
ger olika svar.

Jo det är lite den bilden jag har att det kan vara både bra och dåligt bereonde på urvalet men också om frågorna är mer eller mindre riktade. Svårt att säga bu eller bä här så tacksam för inputen.
Citera
2026-02-02, 13:19
Medlem
Fantastiskt. Kanske kan diskussionen om handeldvapen i självförsvarssyfte börja lyftas i svensk debatt. Med regler och lagar, förstås, i sedvanlig svensk anda. Men personligen anser jag definitivt att detta bör tillåtas för privatpersoner som inte diskvalificerar sig i en eventuell licensutredning. Vad som bör ingå i en sådan utredning får diskuteras, men uppenbara diskvalificerande faktorer skulle kunna vara nuvarande/tidigare brottslighet, socioekonomiska problem, psykiatriska diagnoser och tidigare journalföring av myndigheter och sjukvård där uppgifter framkommer som kan tyda på olämplighet att inneha skjutvapen.
Citera
2026-02-02, 13:39
Medlem
YP4XQs avatar
Väldigt många man pratar med har satt eller ska sätta sina barn i självförsvarskurser också.
Citera
2026-02-02, 15:26
Medlem
dude2ks avatar
Ja, man kan aldrig ha tillräckligt.. Helt sinnessjukt att det finns svenskar som inte äger något, i dagens Sverige dvs.
Citera
2026-02-02, 15:29
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GepGup
Ingen nyhet. Alla mina kvinnliga vänner och bekanta, även några manliga, som bor i stan eller måste vara i den har alltid något med sig som kan användas som vapen speciellt om de måste vara utomhus när det börjar bli mörkt. Några av dem har packat ihop familjen och flyttat ut på landet.

Ingen har undgått att Polisen inte gör sina jobb och de är i stort sett glorifierade skolfröknar. 2 vänner har blivit våldtagna, en av dem var med i Efterlyst för några år sedan. Flera har blivit rånade och det enda Polisen gör efter 1 vecka är att lägga ned ärendet pga bristande bevis trots vittnen och 1 av dem kände deras gärningsman.

Polisen är ett stort jävla skämt.
Ditt inlägg är ett stort skämt. Stockholm är generellt sett en trygg stad, och om det skulle vara sant att ”alla” dina bekanta beväpnar sig när de går ut så säger det mer om din bekantskapskrets än om Stockholm. Om inte ni alla bor i områden motsvarande Fittjas eller Vårbys allra värsta gator.

Men när jag läser att en av de bekanta känner den som rånade dem, så börjar situationen klarna lite.
Citera
Igår, 03:32
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charliework86
Mera svenskar vill beväpna sig

Menar du att de svenskar som redan är beväpnade vill beväpna sig mer? Eller menar du möjligen att fler svenskar vill beväpna sig?

Om det är det sistnämnda så är det ändå lite oklart om det handlar om fler svenskar än norrmän exempelvis, eller fler svenskar nu än tidigare.

Vad är det som har hänt? Vad ska diskuteras?

Bra att du angivit en källhänvisning. Men källhänvisning till vad?
Citera
Igår, 17:54
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Ditt inlägg är ett stort skämt. Stockholm är generellt sett en trygg stad, och om det skulle vara sant att ”alla” dina bekanta beväpnar sig när de går ut så säger det mer om din bekantskapskrets än om Stockholm. Om inte ni alla bor i områden motsvarande Fittjas eller Vårbys allra värsta gator.

Men när jag läser att en av de bekanta känner den som rånade dem, så börjar situationen klarna lite.
Det är inte sant att Stockholm generellt sett är en trygg stad.

Att det inte händer mer än vad det gör är tack vare att folk inte vistas ute i städerna på samma sätt som de gjorde förr i tiden. De har anpassat sig till den här katastrofen som det här landet har blivit.

Om mina barn levt livet nu som jag gjorde på åttiotalet så hade de varit stendöda nu.

Om min sons flickvänner hade varit ute och joggat nu som mina flickvänner gjorde på på åttiotalet hade de varit våldtagna och mördade flera gånger om vid det här laget.

Det är den bistra verkligheten i Sverige idag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in