2026-02-03, 20:01
Medlem
NyaHenriksss avatar
Har skrivit detta i en annan tråd.
I storstäderna är det tydligen många invandrare som tar jägarexamen, vissa studiegrupper på Abf och studieförbundet är 90% invandrare, en del behöver tolk.
Något att fundera på..
2026-02-03, 21:29
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Det är inte sant att Stockholm generellt sett är en trygg stad.

Att det inte händer mer än vad det gör är tack vare att folk inte vistas ute i städerna på samma sätt som de gjorde förr i tiden. De har anpassat sig till den här katastrofen som det här landet har blivit.

Om mina barn levt livet nu som jag gjorde på åttiotalet så hade de varit stendöda nu.

Om min sons flickvänner hade varit ute och joggat nu som mina flickvänner gjorde på på åttiotalet hade de varit våldtagna och mördade flera gånger om vid det här laget.

Det är den bistra verkligheten i Sverige idag.
Det är möjligen din bild, men den motbevisas av statistiken. Fortsätt du att vara panikslagen över sakernas tillstånd, men sprid inte dina fobier till andra.
2026-02-04, 00:31
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dude2k
Ja, man kan aldrig ha tillräckligt.. Helt sinnessjukt att det finns svenskar som inte äger något, i dagens Sverige dvs.

Jag har sökt medlemsskap i skytteklubb för att få licens.
Tyvär kom inget svar tillbaka av en enda skytteklubb.
Troligen så kontaktas polis för att kolla om jag ska få ha vapen, och polisen svarade -nej, han har blivit dömd för cannabis i blodet, samt våldsamt motstånd efter att en polis utförde en misshandel och behövde en ursäkt för sina kriminella våldshandlingar.

Det blir pilbåge eller blåsrör med giftdoppade pilar istället, antar jag.
2026-02-04, 04:50
Medlem
Pungsvings avatar
Bisarrt att staten vill att folk ska tvings till handgemäng med grupper av kriminella om de vill försvara sig. Kräv samma av polisen då också. Bisarrt.
2026-02-04, 06:09
Medlem
JoakimBalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Känns som en extremt liten målgrupp för 10+ miljoner invånare. Speciellt om man tänker sig att bara ett område lätt är över 10 till 100-tusen personer.

Men det kanske är rimligt? Jag vet inte riktigt. Dock känns det väldigt typiskt "skrämselTV" att få dessa siffror så misstänker att det kanske är lite mer bakom kulisserna än bara att var femte svensk är så pass rädd i sin vardag att de vill ha vapen hemma.

det är så undersökningar fungerar. det är dock hur man frågar som är viktigt.
2026-02-04, 07:16
Medlem
Jag upplever tvärtom som att det är tryggare i samhället i stort jämfört med säg 10-15 år sedan.
Jag tycker princip alla invandrare idag verkar ha det långt mer ekonomiskt bra, jämfört med förr.
Man ser det på kläderna, kroppshyddorna och att de äter väldigt mycket ute trots de höga priserna, så jag kan tänka mig att staten tankar dem fulla på bidragspengar för att de bl a inte ska råna folk.
Där emot råkar man i tjafs med någon idag för rena banaliteter som någon sketen trafikförseelse, så är det en hyfsat långt större risk att bli skjuten om det är en invandrare, så med det sagt så hade jag absolut kunna tänka mig ha vapen hemma, inte minst ifall ryssen får för sig att anfalla Sverige och inte bara med ryssen i åtanke.
2026-02-04, 07:27
Medlem
Jazkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Ditt inlägg är ett stort skämt. Stockholm är generellt sett en trygg stad, och om det skulle vara sant att ”alla” dina bekanta beväpnar sig när de går ut så säger det mer om din bekantskapskrets än om Stockholm. Om inte ni alla bor i områden motsvarande Fittjas eller Vårbys allra värsta gator.

Men när jag läser att en av de bekanta känner den som rånade dem, så börjar situationen klarna lite.
Förfallet i Stockholm visade sitt rätta ansikte när ett skäggbarn blev målsägande mot ett gäng storstads-niggahs från USA som försökte freda sig mot honom (ASAP Rocky för den som inte fattar).

Det var då många förstod att man inte ska röra sig i Stockholm City kvälls- och nattetid eller för den delen tidiga sommarmorgnar. Likadant ser det ut i alla förorter, inte bara Fittja och Vårby som tas upp som exempel. Vällingby och Hässelby till exempel har gått från välmående förorter till utsatta på tio år. Öppen droghandel, öppet rökande av cannabis, konstiga människor från världens alla hörn som står lutade mot gathörn och väggar och bara glor när man går förbi.

På många platser i och omkring våra storstäder förekommer detta fenomen. Men att gå runt och se ut som ett offer och vilja beväpna sig är inte lösningen. Detta pack kommer man bara åt genom att glo tillbaka och ta deras konfrontationer. Tyvärr fick ju Micke i Skärholmen inte överleva en sådan konfrontation, men konfrontation är det enda som hjälper. Stå upp för er omgivning och det område ni bor i!
2026-02-04, 10:35
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Jag har sökt medlemsskap i skytteklubb för att få licens.
Tyvär kom inget svar tillbaka av en enda skytteklubb.
Troligen så kontaktas polis för att kolla om jag ska få ha vapen, och polisen svarade -nej, han har blivit dömd för cannabis i blodet, samt våldsamt motstånd efter att en polis utförde en misshandel och behövde en ursäkt för sina kriminella våldshandlingar.

Det blir pilbåge eller blåsrör med giftdoppade pilar istället, antar jag.

Man söker inte medlemskap via telefon eller mejl.
Man besöker klubben och blir medlem.
Om du efter 1 år är så duktig att du klarar proven kan klubben skriva på i din ansökan om licens. Är det sportskytte så får du först endast godkänt för 22lr. Efter ytterligare 6-12 månader kan du få godkänt av klubben att få licens på grövre.
Observera att klubben skriver bara på om du är en seriös skytt som kommer på träningar o tävlingar.
2026-02-04, 11:00
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Man söker inte medlemskap via telefon eller mejl.
Man besöker klubben och blir medlem.
Om du efter 1 år är så duktig att du klarar proven kan klubben skriva på i din ansökan om licens. Är det sportskytte så får du först endast godkänt för 22lr. Efter ytterligare 6-12 månader kan du få godkänt av klubben att få licens på grövre.
Observera att klubben skriver bara på om du är en seriös skytt som kommer på träningar o tävlingar.

Kanske skrev jag till fel skytteklubb , då det var galler där vid ingången, och ingen kan bara gå in där och söka medlemskap.
Många poliser där antar jag.

Ett svar tillbaka kan väl en skytteklubb bemöda sig med om ingången ser ut som ett fängelses entre.
2026-02-04, 12:10
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Kanske skrev jag till fel skytteklubb , då det var galler där vid ingången, och ingen kan bara gå in där och söka medlemskap.
Många poliser där antar jag.

Ett svar tillbaka kan väl en skytteklubb bemöda sig med om ingången ser ut som ett fängelses entre.

Du verkar ju helknäpp.
Skytteklubbar har hemsidor med info om skyttetider.
2026-02-04, 12:32
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Du verkar ju helknäpp.
Det är jättelånga väntetider på skytteklubbar om du vill lära dig skjuta pistol.
2026-02-04, 12:34
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Du verkar ju helknäpp.

Du med.
Jag skrev till deras mail på hemsidan ja.

Jag har läst att skytteklubbar kontaktar polisen för att kolla så att det inte är en nysläppt seeiemördare som vill bli medlem i skytteklubben.

Trodde bara att det är därför inte en enda skytteklubb besvärade sig med att skriva tbx efter att min skattenummer hade gets till dem som först svarade, innan alla svar uteblev.

Det är nog rimligt att polisen säger nej till att nån som gör våldsamt motstånd och röker medicinsk planta ska få skjuta.

Ingen vill ju att den som man ska trycka in en nål i och extrahera blod i syfte att bötfälla mig med 15 000 spänn för medicinsk planta i blod. .. har vapenlicens precis som polisen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in