2026-02-02, 11:21
Medlem
Airwave92s avatar
Fick ett sms att dom har spärrat mitt abonnemang pga att min telefon inte stöder 4G och 5G?!

Min mobil är från 2019 och jag har inga planer på att byta ut den, nu kan inte chefen eller arbetsledaren ringa mig!

Inte bara är det jag som är drabbad??
2026-02-02, 11:25
Medlem
Ja, 2G och 3G-näten stängs ner nu.

Vi lever ju i ett konsumtionssamhälle som bygger på satt vi hela tiden måste köpa nytt så det är bara att slänga den gamla i soptunnan och beställa en ny.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nu-slacks-2g-och-3g-naten-tiotusentals-mobiltelefoner-blockeras

"Sååådan äääär kapitalismen"
2026-02-02, 11:29
Medlem
Du kan också lämna in telefonen till Elgiganten för återvinning för miljöns skull (= Elgiganten säljer telefonen för egen vinning och skrattar åt dig).
2026-02-02, 11:33
Medlem
Dirk.Coetzees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Ja, 2G och 3G-näten stängs ner nu.

Vi lever ju i ett konsumtionssamhälle som bygger på satt vi hela tiden måste köpa nytt så det är bara att slänga den gamla i soptunnan och beställa en ny.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nu-slacks-2g-och-3g-naten-tiotusentals-mobiltelefoner-blockeras

"Sååådan äääär kapitalismen"

Jo det är sant, man får inte utveckla eller förbättra nåt utan allt gammalt skit ska vara kvar så ingen behöver förnya sig. Infrastrukturen för 4G och 5G är basen för mobilkommunikation idag och de gamla näten stängs ner. Så enkelt är det, eller du har din gamla AXE-telefon ansluten fortfarande? Herre Gud vilket jävla tjaffsande det är om detta! Skaffa en telefon som fungerar så är problemet löst, det behöver inte kosta 10-15.000 kronor heller!
2026-02-02, 11:39
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
Fick ett sms att dom har spärrat mitt abonnemang pga att min telefon inte stöder 4G och 5G?!

Min mobil är från 2019 och jag har inga planer på att byta ut den, nu kan inte chefen eller arbetsledaren ringa mig!

Många äldre lär säkert drabbas av detta som inte har koll på senaste mobiltekniken. Vad är det för modell ? problemet är att så gamla telefoner får inte längre uppdateringar och till slut kanske bank id inte ens kommer fungera.

Går ju att köpa en ok lur idag för typ 2000 ändå
2026-02-02, 11:54
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:

Förmodligen har du en telefon som stödjer samtal över 4g men inte samtal till 112 över 4g. Sådana telefoner ska spärras enligt beslut från Post och Telestyrelsen från och med 20260202.

2g och 3g släcktes för en dryg månad sedan förutm Telia 2g som lever vidare till och med 2027.

Se även (FB) Teleoperatörerna stänger 2G och 3G-näten 2025-12-01
2026-02-02, 12:00
Medlem
Noetlovskijs avatar
Comviq har tidigare erbjudit sina kunder en Samsung A17 som ersättning, kolla om det är något du är berättigad till.
2026-02-02, 12:15
Medlem
diseuses avatar
Citat:

Du kan läsa mer om det här:

https://pts.se/internet-och-telefoni/teknikskifte/
2026-02-02, 12:20
Medlem
Dirk.Coetzees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Ja! Sjung den Eviga Tillväxtens lovsång - hallelujah! Skit samma om vi utrotar oss själva och utplånar jordelivet, bara jag får scrolla på Tiktok, det är mycket viktigare!

Vad hade TikTok med telefoni att göra? Nä så fort det är ett systemskifte av nåt slag så ska folk "oja" sig så in i helvete. Ta till dig det som gäller eller skit i att ringa mer!
2026-02-02, 12:27
Medlem
Hur fan har du lyckats missa detta?
Det har varit känt i snart fem år att 2/3G-näten skulle stängas nu och det har diskuterats i media och forum frekvent, dessutom har operatörerna informerat kunderna, har du valt att ignorera all information får du nog skylla dig själv.
Bit ihop och köp en ny telefon eller klara dig utan, det är ditt val.
2026-02-02, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirk.Coetzee
Vad hade TikTok med telefoni att göra? Nä så fort det är ett systemskifte av nåt slag så ska folk "oja" sig så in i helvete. Ta till dig det som gäller eller skit i att ringa mer!

Jag fattar inte varför 5g måste utvidga sig på det gamla nätets bekostnad.

Vi är många som inte behöver ha ett maxat internet när vi är ute och rör oss så vi kan spela glittrande dataspel eller scrolla en miljard korta videos så fort hjärnan är på väg att slås på.

Som att ta bort alla trottoarer och införa rännor där man bara kan ta sig fram med elsparkcykel.
Tillbaka med dig i havet om du vill att utvecklingen går bakåt, det är ju bara att köpa en elsparkcykel så är problemet löst!
2026-02-02, 12:53
Medlem
Citat:

Min som inte klarade 4 och 5 g stängdes ned i december du måste byta mobil!
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in