Som universitetslärare i ett samhällsvetenskapligt ämne kan jag också lägga till att man som lärare och forskare förstås har "en viss heder" i kroppen gentemot sitt valda yrke, och man vill coacha studenterna till att förstå de sambanden man undervisar om. Kicken man personligen får (förutom då lönen

) är när en student fattar något genom att den använt sin egen kraft för att anstränga sig för att förstå. Det upplysta ljuset i en students öga är själva belöningen.
Men förstås kan man i allmänhet redan dag 1 säga vilka som kommer igenom tentandet av egen kraft, och de som man bara får godkänna så att vi inte går i "konkurs". Vi lärare på min institution pratar om A- och B-studenter, ibland också C-studenter. Förstås en bedömning som ibland kommer på skam men oftast är den rätt.
C-studenter - De som hamnat på universitet för att de är arbetslösa eller som ett sätt att få studielån, eller de förväntas läsa "akademiskt" för man ska göra det (inte olikt som att konfirmeras förr i tiden). Oftare killar än tjejer. Och oftare killar från medelklassfamiljer som gått på gymnasieskolor som delat ut glädjebetyg. De kan inte plugga, förstår inte relationen mellan egen insats och godkänt betyg på tentan. Några få lär sig under sina tre år men rätt många hoppar av i halvtid eller däromkring.
B-studenter - Inga stjärnor med knäcker koden till pluggandet. Balanserar ofta på betygsgränserna på något konstigt oförutsett sätt. Mycket ojämna tentaresultat. Mycket flickor i denna kategori. Svårast har de flickor som får tillbaka sin första tenta med betyget "underkänd" och de kan inte sällan då börja gråta/bli tårögda för de har aldrig blivit underkända någon gång i hela sin skolgång. De kan inte förstå varför de inte får "med beröm godkänt" som de alltid fått.
A-studenter - De som är stjärnor och som frågar tusen och en frågor, som pluggar stenhårt och målinriktat och som är oerhört flitiga. Den grupp domineras av flickor, och en övervikt av de med utländsk bakgrund. Deras föräldrar kommer från Mellanöstern (ofta Libanon eller Iran) eller Asien (ofta Malaysia eller Indien), inte sällan är de muslimer. Ett nöje att undervisa dem för jag lär mig så mycket själv av hur olika man kan tänka. Man vet redan dag 1 att den här studenten kommer sannolikt skriva VG på sin uppsats om tre år. Och den här gruppen behöver man inte hjälpa igenom, de plöjer fram själva som isbrytare i Bottenviken. Men de är förstås inte så många.
Summerat är problemet att jag godkänner de jag inte borde godkänna för att inte fördärva ekonomin på min institution, och att min chef i lönesamtalen med mig säger att hon inte har några pengar utöver vad avtalet säger. Ibland kan man få lite om man godkänner fler.