2026-02-01, 22:13
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nittiotva
Tror det gäller samtliga utbildningar på GU. För att ta ett exempel har inte mött en enda kompetent nyexaminerad inom mitt fält (juridik) från GU, titt som tätt ska någon skriva en examensuppsats och kombinera detta med praktik, får alltid en klump i magen när man hör att individen är från GU som att lära ett barn att cykla då undrar man lite vad de gjort under 4 år. Tycker i övrigt nivån på samtliga universitet har blivit avsevärt slappare och sämre.

Finns det några universitetsutbildningar som egentligen ger djupkunskap? Som arbetsgivare för universitetsutbildade på masternivå kommer de nyexade med en viss förståelse för yrket men kräver mycket upplärning. Inget konstigt med det egentligen, och troligen det ekonomiskt mest fördelaktiga för samhället, att staten och det privata delar på utbildandet men att man snabbar får ut personer i arbetslivet så de kan börja tjäna pengar och bidra till det allmänna.
Citera
2026-02-01, 22:53
Medlem
Det gäller nog fler utbildningar. Högskolorna blir ju fler och jag har antalet högskoleutbildade blir fler. Jag tror att kraven sänks hela tiden så högskolor och universitet är ekonomiskt beroende av studenterna. När du startar får högskolan pengar och när du examineras eller klarat kursen får de resten som jag förstått det.

Dessutom finns det ju numer en massa högskolor ute på landsbygden, Skövde, Halmstad, Kristianstad m.m. Jag har väldigt svårt att tänka mig att de kan hålla den kvalitet som de borde.

Jag tycker att man skulle ha arbetsprover och intervjuer till alla utbildningar. Det krävs ju ingenting för att komma in på de där högskolorna. GU kräver nog mer i varje fall.
Citera
2026-02-01, 22:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt

En sak jag upptäckt med rättande lärare är att de ofta godkänner studenter eftersom de annars få fler tentor att rätta nästa gång. Så alla får godkänt, dvs ett slask-betyg som inte betyder något.

Så är det.

Om jag underkänner 10 studenter i en kurs, får jag 10 omtentor till att rätta. Underkänner jag 50 studenter, får jag 50 omtentor. Och klarar bara 25 av dem tentan så får 25 gå upp en sista gång (med ytterligare 25 omtentor för mig att rätta), plus att de kanske inte går vidare till andra kurser, så då vi inte in några pengar till institutionens löner.

Så bättre att bara släppa igenom.
Citera
2026-02-01, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Utan att vara expert på området så verkar man medvetet ha urvattnat kunskapskraven för att man vill ha fler invandrarkvinnor i yrket som annars skulle stupa på språkkrav. Vården har i princip blivit en avstjälpningsplats för dessa kvinnor som ofta står långt från arbetsmarknaden. Dessutom kommer de från kulturer med starka könsroller kring vilka yrken som en kvinna är lämplig för.

Det hade ju varit bättre om man haft YH utbildningar med mycket praktik och chans att öva språket i så fall. Eller gamla klassiska lärlingsjobb. Man kan ju vara jättelämplig för jobbet men högskoleutbildningar till alla jäkla yrken är ju inte rätt väg. Vissa yrken skulle vara yrkesutbildningar istället, var inte sjuksköterska det tidigare? Vet inte vad detta kallas med att alla yrkeskårer vill att deras utbildningar ska ligga på högskolenivå. Antar att det är för att kunna kräva högre löner, men jag tycker det är helt åt skogen. De som vill jobba som sjuksköterska är väl inte riktigt samma personer som vill doktorera inom något ämne… nej bort med massa såna här utbildningar från högskolorna! De hör ju inte hemma där alls. Det blir för mycket oväsentligt och för lite praktiskt.
Senast redigerad av Grantoppen2 2026-02-01 kl. 23:00.
Citera
2026-02-01, 23:09
Medlem
Mentaliteten att släppa igenom studenterna, fast de gör dåliga resultat eller ännu värre att man sänker kvaliteten i utbildningen bara för att slippa möta faktum att många är inte lämpade gå vidare, finns på alla nivåer.

Vi ser det från grundskolan hela vägen upp till universitetet. De första åren där var det flera lärare som slog larm att deras elever saknade den baskunskap som de tidigare haft. Men man märkte att de gav upp inför faktum, den svenska utbildningen och skolan är mycket ojämn idag.

Detta är något som politikerna bär ansvaret för och kanske då speciellt liberalerna som ju under många regeringsår haft ansvaret för skolfrågorna som sin specialitet.

Larmen har varit många, väldigt många under åren. De lyfts upp och sedan glöms de. Ingen förmår göra något och i grund och botten finns det två skäl till det.

Massinvandringen har gett konsekvensen att enormt många elever är på en helt annan nivå än de tidigare svenska eleverna. Av flera olika anledningar. Helt enkelt man har fått ett helt annat elevunderlag vilket ställt skolorna mot väggen och de har fått kämpa oerhört mycket med att klara ens grundläggande saker, många elever faller mellan stolarna och slutar skolan etc. Det är stökigt och för många omöjligt att styra upp.

Det andra skälet är att det blivit ett krav i samhället att man ska vara högutbildad, man bygger ut så att det finns många som kan gå utbildningarna. Dessvärre har man inte kopplat till vad som verkligen behövs, det blir istället kurser som eleverna själva väljer och inte alls så gedigna utbildningar utan mer spretigt och ytligt. Många som fastnar i att det viktiga är att slussa eleverna genom utbildningen, hur deras kunskaper och förmåga att verkligen klara jobbet ser ut är en annan femma.

Detta ser vi sedan i arbetslivet och på arbetsmarknaden. Företagen är mer eller mindre livrädda nu för att råka anställa fel personer, som blir en börda istället för en tillgång. Det tar allt längre tid att anställa någon, det gör att företagen kommer framåt alldeles för långsamt och blir utkonkurrerade, arbetsmarknaden blir svagare.

Helt enkelt så splittras Sverige. En del är jättebra, en del är ok, en del är dåligt. Vi vet inte när.

Sjukvården har enorma problem med sina köer och sin kvalitet. Man kan möta en sjukvård som är jättebra, men lika väl en som helt uppenbart inte vet vad de sysslar med. Köerna är jättelånga och allt går segt som sirap. Söker man sjukvård för något, så får man en behandlingstid 6 månader senare. I vissa fall är kön till helt vanliga simpla undersökningar upp till 2 år, vars syfte är att ta reda på vad det är för fel och ställa en diagnos.

I det läget släpper man nog in även de som inte ens kan stava till sjukhus för att lösa personalproblemet.
Senast redigerad av SecretGarden352 2026-02-01 kl. 23:11.
Citera
2026-02-01, 23:27
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Så är det.

Om jag underkänner 10 studenter i en kurs, får jag 10 omtentor till att rätta. Underkänner jag 50 studenter, får jag 50 omtentor. Och klarar bara 25 av dem tentan så får 25 gå upp en sista gång (med ytterligare 25 omtentor för mig att rätta), plus att de kanske inte går vidare till andra kurser, så då vi inte in några pengar till institutionens löner.

Så bättre att bara släppa igenom.

Enda sättet jag kan se är att man berättar för studenterna att om de inte klarar tentan får de godkänt och man samtidigt berättar för dem att man informerat deras framtida arbetsgivare om detta. Då kan de välja att få godkänt och veta att de hamnar längre från sitt jobb. Lärosätena får sina pengar och alla är glada?
Citera
2026-02-02, 00:07
Medlem
Allt är ett luftslott.
Citera
2026-02-02, 00:13
Medlem
oiiihs avatar
ja hur står det till med utbildningar?,och eftertiden? och däremellan?,,intressant stycke av vad som kan komma ur det!
Citera
2026-02-02, 00:55
Medlem
Kraven måste ständigt sänkas när det väller in nyanlända kebabtekniker och getherdar utan grundskola eller språkförståelse.
Citera
2026-02-02, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neger-apan
Kraven måste ständigt sänkas när det väller in nyanlända kebabtekniker och getherdar utan grundskola eller språkförståelse.

Precis, det här är svaret.
Citera
2026-02-02, 03:44
Medlem
JoakimBalls avatar
incitamentet är att du är kvar, att du stannar kvar å fullföljer utbildningen. då kan man inte ha höga krav. har man inte höga krav så kan ta in fler som du. välkommen till det nya sverige. vi är riktigt jävla körda.

(du är inte någon användare i tråden)
Citera
2026-02-02, 04:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Samtidigt förtalas patienter, får allvarliga vårdskador och dör helt i onödan frekvent....

Frugan är uska. Hon kan intyga om att senare år har kollegorna varit skrämmande dåliga. Många av dessa kan ingenting. Lever upp till namnet som "blöjbytare". De kan inte mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in