Citat:
Ursprungligen postat av
ludexSum
"Ordentligt tuffa tentor" säger var och varannan student under 30 år, för de har bara erfarenhet av svensk flumskola. Tala med +50 åringar som arbetar som lärare eller pluggar för andra gången i sitt liv
Jag läste littvet. i göteborg på 80-talet. Så läste jag danska i Lund 2015 (danskan ligger under litteraturvetenskapliga institutionen).
Jag kunde inte tro mina ögon.
Bl.a. fick vi läsa en vetenskaplig artikel i ämnet litteraturvetenskap från 2012 av en svensk forskare som påstod (2012 alltså) att kvinnor var utestängda från många yrken. Tex Polisyrket. Ja kvinnor kunde inte bli poliser 2012.
Den enda vetenskapliga metodiken artikeln bestod av var att referera till en annan kvinna. En amerikansk forskare hade skrivit så 1968 och därmed var det belagt.
Då kunde jag inte hålla mig längre utan frågade docenten om hon menade allvar. Kvinnor var väl för helvete inte utestängda från polisyrket 2012? Jag ifrågasatte också om refererande som vetenskaplig metod? Jag undrade också vad detta hade med litteraturvetenskap att göra?
Hon svarade bara att hon kunde inte diskutera det då hon kände författaren som alltså var anställd vid institutionen i Lund.
Denna artikel var alltså publicerad i peer-review 2012 och utgör merit vid anställningar.
Har man inte insyn i den akademiska världen förstår man inte hur illa det är. Man tror att jag överdriver.
Jag förundras över hur man målar upp kvinnornas stora antal på universiteten men ingen tar upp vad de gör där. De doktorerar i "breakedance och genus", "harry potter". Och absolut värst är det inom de psykologiska institutionerna. Såg nyss en doktorsavhandling av en kvinnlig doktor i psykologi vars ämne var att i princip alla kvinnor hon ogillade var psykopater (det saknades definition).
Det finns inga gatekeepers alls längre.