2026-02-01, 01:40
Medlem
aina08s avatar
Kämpade emot många år men gav till sist upp och insåg att jag behöver läsglasögon.
Gick till optiker som bekräftade det hela men tyvärr va synen i övrigt bra.
För jag hade hellre haft glasögon hela tiden istället för att ständigt leta var man lagt dom. Har ca 10 par och försöker ha minst ett I varje rum, badrum, bilen, garaget, i jackan osv.
Men värst är att dom så snabbt blir flottiga. Ofta på några minuter.
Putsar och tvättar dom hela tiden.
Nu köper jag billiga på tex Biltema (+1,50), dom duger i styrka men förstår att plast kan va sämre än glas. Men seriöst. Varför blir dom flottiga utan att jag ens tar på dom!?
Använder diskmedel, fönsterputs, rengöringsdukar för glasögon (sämst!) osv.
Hur gör ni andra???
Fler som lämnat ungdomen och blivit lite äldre bör ju ha fått liknande problem.

Vad köper ni för läsglasögon och är det skillnad på dyrare eller billiga?

Hur ska man stå ut ett halvt liv med detta putsade hela tiden. Har ju annat att göra... om jag ser nåt😁
Citera
2026-02-01, 01:43
Medlem
Kan linser vara något som funkar?
Citera
2026-02-01, 01:54
Medlem
StigAllans avatar
Köp en ultraljudstvätt som du kan pussla ner ett antal glasögon i, olika antal glasögon beroende på modell av tvätten.
Har ett antal som jag håller rena när de blivit ohygieniska.
Citera
2026-02-01, 02:01
Medlem
Sereenas avatar
Om dom blir flottiga hela tiden så är det nog så att du fingrar på dom utan att tänka på det.

Har glasögon 24/7 och behöver en snabb avtorkning typ en gång i veckan med en mikrofiber glasduk, kan ibland behöva en mer seriös rengöring med varmt (inte hett) vatten och en liten droppe diskmedel (och rengöring av näsbyglarna med typ en mjuk tandborste, tops eller liknande) men det är typ några ggr om året.
Citera
2026-02-01, 02:09
Medlem
Det kan vara att du har oljig hy. Gå till apoteket och be att få en ansiktsrengöring av dem som du kör morgon och kväll.
Citera
2026-02-01, 02:29
Avstängd
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Om dom blir flottiga hela tiden så är det nog så att du fingrar på dom utan att tänka på det.

Har glasögon 24/7 och behöver en snabb avtorkning typ en gång i veckan med en mikrofiber glasduk, kan ibland behöva en mer seriös rengöring med varmt (inte hett) vatten och en liten droppe diskmedel (och rengöring av näsbyglarna med typ en mjuk tandborste, tops eller liknande) men det är typ några ggr om året.
Jag tar inte på mina glasögon och kan behöva rengöra flera gånger om dagen. Det kommer ju tårar från ögonen, damm och inomhusluften gör sitt med varma drycker, matos mm. Sedan går man utomhus också.
Citera
2026-02-01, 02:33
Medlem
Har funderat på samma sak. I mitt fall tror jag det kan ha varit ögonfransarna som varit så pass långa att de då och då vispar mot glaset, och att fransarna har varit tämligen feta p.g.a. att jag undvikit kontakt med tvål och schampoo nära ögonen. Nuförtiden använder jag inte glasögon så ofta, och vid en snabb inspektion ser de inte flottiga ut.
Citera
2026-02-01, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Kämpade emot många år men gav till sist upp och insåg att jag behöver läsglasögon.
Gick till optiker som bekräftade det hela men tyvärr va synen i övrigt bra.
För jag hade hellre haft glasögon hela tiden istället för att ständigt leta var man lagt dom. Har ca 10 par och försöker ha minst ett I varje rum, badrum, bilen, garaget, i jackan osv.
Men värst är att dom så snabbt blir flottiga. Ofta på några minuter.
Putsar och tvättar dom hela tiden.
Nu köper jag billiga på tex Biltema (+1,50), dom duger i styrka men förstår att plast kan va sämre än glas. Men seriöst. Varför blir dom flottiga utan att jag ens tar på dom!?
Använder diskmedel, fönsterputs, rengöringsdukar för glasögon (sämst!) osv.
Hur gör ni andra???
Fler som lämnat ungdomen och blivit lite äldre bör ju ha fått liknande problem.

Vad köper ni för läsglasögon och är det skillnad på dyrare eller billiga?

Hur ska man stå ut ett halvt liv med detta putsade hela tiden. Har ju annat att göra... om jag ser nåt😁

Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Har funderat på samma sak. I mitt fall tror jag det kan ha varit ögonfransarna som varit så pass långa att de då och då vispar mot glaset, och att fransarna har varit tämligen feta p.g.a. att jag undvikit kontakt med tvål och schampoo nära ögonen. Nuförtiden använder jag inte glasögon så ofta, och vid en snabb inspektion ser de inte flottiga ut.

Det är flottiga ögonlock som flottar dina ögonfransar, som i sin tur flottar glaset. Det är förjävligt störande.
Citera
2026-02-01, 03:26
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Jag tar inte på mina glasögon och kan behöva rengöra flera gånger om dagen. Det kommer ju tårar från ögonen, damm och inomhusluften gör sitt med varma drycker, matos mm. Sedan går man utomhus också.

Glasen ska ju dock inte komma i kontakt med tårar mm om glasögonen sitter rätt.
Citera
2026-02-01, 05:32
Medlem
Detta kunde varit min tråd för ett antal år sen. Jag kan inte säga riktigt hur, men jag har vant mig.
Att inte skjuta upp glajjerna i pannan/håret lärde man ju sig typ dag 1.
Men även att, som jag, ha dom dinglande i halskragen, av och på 3741 ggr per dag och där emellan känna efter så att man har dom kvar 2127 ggr, med sina skitiga labbar, måste ju sätta sina spår.

Jag har även noterat att mitt högra glas alltid blir mer skitigt. Men jag är högerhänt. Tar av och sätter på med högernäven, och då hamnar alltid högerglaset överst i tröjkanten. Det är det jag pillar på mest, men även det hakan touchar när jag knyter skorna.
Citera
2026-02-01, 06:50
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Åk till memira och byt linser så slipper du problemet idag och för framtiden.
Jag kommer göra det när behovet kommer och det börjar närma sig.
Citera
2026-02-01, 08:28
Medlem
Jag tror att man vänjer sig. I början var jag helt anal och putsade glasögon så fort minsta lilla dammkorn uppenbarade sig, har burit glasögon sedan tidigt 2000-tal.

Numera diskar jag dom i snitt en gång i veckan med diskmedel och torkar av dom med en mikrofiberduk någon gång per dag max.

Döden är att ta t-shirten eller annan godtycklig tygbit och gnida runt. Då blir mina glas helt nersmetade och effekten av glasögonen blir nästan som ett kalejdoskop.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in