2026-02-03, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
Det är flottiga ögonlock som flottar dina ögonfransar, som i sin tur flottar glaset. Det är förjävligt störande.
Tack ! Sen jag börrjade tvätta ögonen i samband med glasögonputs har problemet med flottiga glasögon
nästan försvunnit!
Citera
2026-02-03, 12:13
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blixtochstorm
Tack ! Sen jag börrjade tvätta ögonen i samband med glasögonputs har problemet med flottiga glasögon
nästan försvunnit!
Mina ögonlock och området kring ögonen skulle torka sönder om jag tvättade dom så ofta.
Jag tvättar ögonen varje dag, men smörjer även in ansiktet med hudvård som snabbt torkar in.
Men det kanske kan va en viss del av orsaken och då är det något jag får leva med.
Citera
2026-02-03, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Mina ögonlock och området kring ögonen skulle torka sönder om jag tvättade dom så ofta.
Jag tvättar ögonen varje dag, men smörjer även in ansiktet med hudvård som snabbt torkar in.
Men det kanske kan va en viss del av orsaken och då är det något jag får leva med.
Jag anväder bara ljummet vatten och torkar med en frottehadduk.Får förmodligen bort 90 % av allt fett i alla fall.
Citera
2026-02-03, 12:21
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Jag anväder bara ljummet vatten och torkar med en frottehadduk.Får förmodligen bort 90 % av allt fett i alla fall.
Glasögon av glas eller plast?
Jag tror en stor del av boven med att få ordentligt rent är plasten, dvs billiga glasögon.
Citera
2026-02-03, 12:28
Medlem
Citat:
Glasögon av glas eller plast?
Jag tror en stor del av boven med att få ordentligt rent är plasten, dvs billiga glasögon.
Mina är billiga av plast men de blir rena när jag diskar dem, inte putsar.Om det kommer skräp på insidan från ögon och ögonfransar spelar det väl ingen roll om dat är glasögon av plast eller glas?
Citera
2026-02-03, 12:51
Medlem
Citat:
Va jag förstått så erbjuder dom flesta glasögon i olika nivåer. Sen är dom olika skarpt slipade i kanterna/övergångarna. I de billigare kan det bli som att åka karusell medan man i de dyrare knappt märker övergångarna. Typ, kanske.
Det jag läst mig till är att sämre progressiva glas har smalare zoner horisontellt för närseende och medelavstånd. På kortare avstånd kan man därför inte flytta blicken särskilt långt åt vänster eller höger utan att det blir suddigt, utan man måste då vrida på huvudet. På den här bilden visas de problematiska områdena ("Peripheral Distortion") i grått, och de kan alltså vara större eller mindre beroende på hur avancerad slipningen är:

https://en.pimg.jp/107/380/729/1/107380729.jpg
Citera
2026-02-03, 13:23
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Mina är billiga av plast men de blir rena när jag diskar dem, inte putsar.Om det kommer skräp på insidan från ögon och ögonfransar spelar det väl ingen roll om dat är glasögon av plast eller glas?
Fast att få bort fett är ju svårare på plast än på glas. Och plast blir ju även nött/repigt lättare.

Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Det jag läst mig till är att sämre progressiva glas har smalare zoner horisontellt för närseende och medelavstånd. På kortare avstånd kan man därför inte flytta blicken särskilt långt åt vänster eller höger utan att det blir suddigt, utan man måste då vrida på huvudet. På den här bilden visas de problematiska områdena ("Peripheral Distortion") i grått, och de kan alltså vara större eller mindre beroende på hur avancerad slipningen är:

https://en.pimg.jp/107/380/729/1/107380729.jpg
Ja det är nog så. Fick det förklarat för länge sen men mindes inte helt hur det var.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in