2026-01-31, 23:12
Medlem
Var och handlade och såg en äldre man som hade satt kartongskivor över grillen på en modernare bil typ Hyundai 2010. Det borde antas ha samma effekt som gardinerna som satt monterade på vissa äldre bilar. Jag hade gardin på monterat på min Volvo PV -64, vet inte om det var original men den var robust med kedjor. Frågan är varför man ens sätter dit de eller varför det satt på min PV då den hade en B18 som hade termostat? Eller är det så att hela "miljön" måste avgränsas från fartvinden? Gör det ens någon effekt?
Citera
2026-01-31, 23:25
Medlem
karlgunnars avatar
Min BMW har ett aktivt kylarjalusi...
Citera
2026-01-31, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
Min BMW har ett aktivt kylarjalusi...
Täcker den bara själva kylaren eller hela "inloppet" till motorrummet?
Citera
2026-02-01, 00:38
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Özkan
Täcker den bara själva kylaren eller hela "inloppet" till motorrummet?

Täcker innanför grillen.
Citera
2026-02-01, 05:58
Medlem
Interessant att du såg det på en småbil. Jag har bara sett det på större bilar tex pickups. Jag har antagit att det är för att motorn ska bli varm snabbare. Om det ger någon effekt vet jag inte, men effektiva motorer har även i vanliga temperaturer problem med att inte bli tillräckligt varma för att kunna ge varmluft i kupén?
Citera
2026-02-01, 07:31
Avstängd
Såg ofta detta med kartong framför kylaren på bilar och lastbilar som barn under 70talet.

Vill tro att det var ett knep för att få upp temperaturen i motorn. Det kanske var sämre termostater förr eller så?
Citera
2026-02-01, 08:29
Medlem
KiselMupps avatar
Allt på en bil kan gå sönder, termostaten är inget undantag.

Ibland fastnar den i stängt läge = överhettning
Tillfällig lösning: Montera bort termostaten.

Ibland fastnar den i fullt öppet läge = ingen värme
Tillfällig lösning: Sätt en tidning framför kylaren.

EDIT: Termostaten kan såklart fastna i något mellanläge också.

Även fläkten kan strula så att den går på max eller inte alls.
Senast redigerad av KiselMupp 2026-02-01 kl. 08:31.
Citera
2026-02-01, 09:50
Medlem
448s avatar
Man vinner ju på att det slutar blåsa i motorutrymmet
Citera
2026-02-02, 15:10
Medlem
De flesta bilar på svenska marknaden hade fram till runt 60-talet kedjemanövrerad gardin framför kylaren bakom "grillen".
Sedan kom "utanpåliggande" grå våffelmönstrade plastbitar som man köpte som tillbehör till bl a Amazon och SAAB.
Man hakade i plastbitarna, som var designade, i grillen medels grå "knappar" med en krok på baksidan.

Mest sofistikerad var Rolls Royce som hade lamellerna i kylargrillen termostatstyrda så att de "slöt sig" när temperaturen blev låg.

Citroen har såvitt jag vet i alla år lämnat med kylartäckning att knäppas fast.
I början av galonliknande material, på senare tid av halvstyv plast.
Personligen skärmar jag även av oljekylaren på min Citroen.
Citera
2026-02-04, 17:26
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Jo, det såg man ofta förr, kartongskivor som täckte grillen.
Det var för att snabbare få upp värmen i motorn, och bilen.

Det fungerade utmärkt.
Citera
2026-02-04, 18:41
Medlem
Noll8ttas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Özkan
Var och handlade och såg en äldre man som hade satt kartongskivor över grillen på en modernare bil typ Hyundai 2010. Det borde antas ha samma effekt som gardinerna som satt monterade på vissa äldre bilar. Jag hade gardin på monterat på min Volvo PV -64, vet inte om det var original men den var robust med kedjor. Frågan är varför man ens sätter dit de eller varför det satt på min PV då den hade en B18 som hade termostat? Eller är det så att hela "miljön" måste avgränsas från fartvinden? Gör det ens någon effekt?

Testade detta. Lastbil i -27. Det gör skillnad.

Citat:
Ursprungligen postat av Slocum
Såg ofta detta med kartong framför kylaren på bilar och lastbilar som barn under 70talet.

Vill tro att det var ett knep för att få upp temperaturen i motorn. Det kanske var sämre termostater förr eller så?

Vanligast idag är på dieselbilar. Moderna dieslar är så dåliga på att behålla värmen, vanligt att dieselvärmaren idag inte bara är en parkeringsvärmare utan även en tillsatsvärmare för att hålla optimal temperatur under färd med bilen.

Åker du i Norrland en kall vinter så har nog var fjärde bil kartong innanför eller framför grillen för att få behålla värmen i motorn.
Senast redigerad av Noll8tta 2026-02-04 kl. 18:43.
Citera
2026-02-05, 02:08
Medlem
PeterNosters avatar
Att man hade det förr berodde ju på att kylfäkten gick hela tiden.
Senare kom fläktar med elektrisk koppling och sen fläktar med temperaturstyrda elmotorer.

Inget vidare att köra fläkten för fullt i -30 C.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in