Citat:
Ursprungligen postat av
Özkan
Var och handlade och såg en äldre man som hade satt kartongskivor över grillen på en modernare bil typ Hyundai 2010. Det borde antas ha samma effekt som gardinerna som satt monterade på vissa äldre bilar. Jag hade gardin på monterat på min Volvo PV -64, vet inte om det var original men den var robust med kedjor. Frågan är varför man ens sätter dit de eller varför det satt på min PV då den hade en B18 som hade termostat? Eller är det så att hela "miljön" måste avgränsas från fartvinden? Gör det ens någon effekt?
Testade detta. Lastbil i -27. Det gör skillnad.
Citat:
Ursprungligen postat av
Slocum
Såg ofta detta med kartong framför kylaren på bilar och lastbilar som barn under 70talet.
Vill tro att det var ett knep för att få upp temperaturen i motorn. Det kanske var sämre termostater förr eller så?
Vanligast idag är på dieselbilar. Moderna dieslar är så dåliga på att behålla värmen, vanligt att dieselvärmaren idag inte bara är en parkeringsvärmare utan även en tillsatsvärmare för att hålla optimal temperatur under färd med bilen.
Åker du i Norrland en kall vinter så har nog var fjärde bil kartong innanför eller framför grillen för att få behålla värmen i motorn.