2026-01-31, 12:11
Avstängd
Kan jag hjälpa henne på något sätt?
Hon är snäll, skärpt, social och bra på sitt jobb.
Citera
2026-01-31, 12:17
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av indirektreklam
Jag försöker fråga henne om detta men då avbryter hon mig.

Hon pratar bara om sitt ex och det här datumet när jag har min mobil på mig.
Om jag svarar nej, min mobil är borta i jackfickan så är hon som vanligt.
Kan tilläggas att hon är skärpt och socialt väldigt begåvad.

Okej.
Det är klart att du kan byta frisör, som några föreslagit, men då får du ju vara beredd på att hon kanske kommer att fråga dig varför, när/om ni möts ute på stan eller i någon affär.

Du skriver att hon kontaktat dig; vad är det hon kontaktat dig om? Byta bokad tid? Eller tror du hon vill prata?

Hon mår säkert inte bra, det har du ju redan förstått. Nu berättar du inte huruvida ni är ytligt ”frisörbekanta” eller om ni är lite djupare bekanta.
Om du vill hjälpa henne så berätta din syn på det hela, hur du känner inför det hon säger, rakt upp och ned utan att hon får möjlighet att avbryta dig.
Kanske viftar hon bort det, så som du skriver att hon gjort tidigare, eller så öppnar hon sig för dig.

M v h
RFT
(F d parterapeut och familjerådgivare
Citera
2026-01-31, 12:27
Medlem
Timoteuss avatar
Citat:
Men det låter ju helt galet.
Hon säger samtidigt att hennes ex var underbar mot henne.
Sen två meningar in säger hon att det var slut det datumet och uppmanar mig att tänkte likadant, för annars kan jag bli dödad.

Alltså, förstod jag dig rätt: hon säger till dig, att du är i fara om du TÄNKER på fel sätt. (?)

Dvs, någon därute vet om du tänker rätt eller fel och är beredd att ha ihjäl dig.
Du är en kund av många, inte hos en spådam, utan på en frisersalong. Det här låter inte riktigt sunt.

Så till frågan om hjälpen: mitt förslag är att du ringer 1177 och ber dem om råd. Eller kontakta en psykiatrisk mottagning.

Det hör till saken att om det är så att hon verkligen har en psykossjukdom, då lever hon i en lite annan verklighet än vi andra. Den verkligheten har ofta mycket skrämmande sidor och de drabbade därför kan leva under väldigt stark stress. Då är det viktigt att hjälpen ges på ett sätt som inte bidrar till stressbördan.
Citera
2026-01-31, 12:40
Medlem
Byt frisör eller hjälp henne till vårdcentralen!
Citera
2026-01-31, 12:44
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Men det låter ju helt galet.
Hon säger samtidigt att hennes ex var underbar mot henne.
Sen två meningar in säger hon att det var slut det datumet och uppmanar mig att tänkte likadant, för annars kan jag bli dödad.

Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus

Så till frågan om hjälpen: mitt förslag är att du ringer 1177 och ber dem om råd. Eller kontakta en psykiatrisk mottagning.

Det hör till saken att om det är så att hon verkligen har en psykossjukdom, då lever hon i en lite annan verklighet än vi andra. Den verkligheten har ofta mycket skrämmande sidor och de drabbade därför kan leva under väldigt stark stress. Då är det viktigt att hjälpen ges på ett sätt som inte bidrar till stressbördan.

Jag håller i stort sett med Timoteus, med undantaget att du ska ta kontakt med 1177 nu.
Det kan bli helt fel.
Utifrån det du skriver verkar det inte som att varken hon eller du är i någon omedelbar fara.
Om du vill hjälpa henne; försök istället att prata med henne på ett sådant sätt att hon själv börjar förstå att hon kanske behöver hjälp.

M v h
RFT (f d parterapeut och familjerådgivare)
Citera
2026-01-31, 14:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Okej.
Det är klart att du kan byta frisör, som några föreslagit, men då får du ju vara beredd på att hon kanske kommer att fråga dig varför, när/om ni möts ute på stan eller i någon affär.

Du skriver att hon kontaktat dig; vad är det hon kontaktat dig om? Byta bokad tid? Eller tror du hon vill prata?

Hon mår säkert inte bra, det har du ju redan förstått. Nu berättar du inte huruvida ni är ytligt ”frisörbekanta” eller om ni är lite djupare bekanta.
Om du vill hjälpa henne så berätta din syn på det hela, hur du känner inför det hon säger, rakt upp och ned utan att hon får möjlighet att avbryta dig.
Kanske viftar hon bort det, så som du skriver att hon gjort tidigare, eller så öppnar hon sig för dig.

M v h
RFT
(F d parterapeut och familjerådgivare

Vill helst inte leta upp en ny frisör. Har kort hår så klipper mig ofta. Säkert en gång i månaden.
Litar på att hon gör ett bra jobb och är väl lite bekväm med att hon bara vet hur jag vill ha det.

Tjejen kontaktade mig men inte frisören.
Frisören har tjatat om datumet så länge nu så jag blev lite konfundersam.
Kan vara en ren tillfällighet men iom att hon pratar om döden kopplat till det datumet och att jag ska hålla mig undan, har jag därför inte svarat henne.
Jag vill inte bli anklagad för att misshandla kvinnor.
Dom två kanske känner varandra och har kokat ihop något? Men varför skickar då den tjejen sms till mig?

Hon byter samtalsämne om jag försöker något. Och så avslutar hon klippning i all hast.
Jag vill min frisör väl. Som sagt är hon trevlig och skärpt.
Hon verkar inte alls knäpp på något sätt.
Citera
2026-01-31, 14:28
Avstängd
Citat:
Alltså, förstod jag dig rätt: hon säger till dig, att du är i fara om du TÄNKER på fel sätt. (?)

Dvs, någon därute vet om du tänker rätt eller fel och är beredd att ha ihjäl dig.
Du är en kund av många, inte hos en spådam, utan på en frisersalong. Det här låter inte riktigt sunt.

Jag lyckas aldrig förstå för jag kopplar det främst till att det är hon som kommer lida och inte jag?
Jag har ingen anledning att vara rädd för en tjej om hon inte är galen?
Eller så är det något med hennes misshandlande ex eller någon annan man?

Får faktiskt intrycket av att hon verkar lite vidskeplig men vet egentligen inte.
Citera
2026-01-31, 14:29
Avstängd
Om min frisör är rädd för någon så vill jag såklart hjälpa henne. Om jag kan.
Citera
2026-01-31, 14:56
Medlem
Timoteuss avatar
Citat:

Jag har ingen anledning att vara rädd för en tjej om hon inte är galen?

Får faktiskt intrycket av att hon verkar lite vidskeplig men vet egentligen inte.

Alltså, den stora, stora, stora majoriteten av personer som har en psykisk sjukdom är helt ofarliga. Det här med farliga "galningar" är en urmodig stereotyp. Tvärtom är människor med psykisk sjukdom sorgligt nog extra utsatta för att bli illa behandlade på olika sätt, tex genom våld, ekonomiskt utnyttjande mm.

Så om hon är sjuk, vilket vi inte vet, så är sannolikheten att hon skulle vara farlig liten.
Citera
2026-01-31, 15:27
Medlem
tjabolitos avatar
Droger och saxar är en dålig kombination. Säg till han att sluta använda det ena eller det andra så blir allt bra
Citera
2026-01-31, 15:38
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Om min frisör är rädd för någon så vill jag såklart hjälpa henne. Om jag kan.

Citat:
Alltså, den stora, stora, stora majoriteten av personer som har en psykisk sjukdom är helt ofarliga. Det här med farliga "galningar" är en urmodig stereotyp. Tvärtom är människor med psykisk sjukdom sorgligt nog extra utsatta för att bli illa behandlade på olika sätt, tex genom våld, ekonomiskt utnyttjande mm.

Så om hon är sjuk, vilket vi inte vet, så är sannolikheten att hon skulle vara farlig liten.

Jag håller med Timoteus i detta. Så är det.

Men jag kan förstå om du tycker att det hon säger är konstigt och t o m otäckt.

Har du provat att ta initiativ till samtalsämne när du är där?
Du kanske vet om vad hon intresserar sig för, förutom detta konstiga ämne.
Eller kan prata med henne om vad som händer i sta’n, i landet, runt om i världen.
Hur mycket vet om om dig? Berätta valda delar om dig själv och hur du har det och haft det i ditt liv, om du haft det bra alltså.
Försök alltså hålla igång samtalet med något som inte handlar om henne.

M v h
R F T (f d parterapeut och familjerådgivare)
Senast redigerad av RFT 2026-01-31 kl. 16:09.
Citera
2026-01-31, 15:56
Medlem
godboys avatar
Det här verkar vara en rätt rörig historia. Får känslan av att det är frågan om en mindre ort detta sker på. Inget fel på mindre orter dock. Nog för att folk pratar ditt och datt med sin frisör, men här känns de som de fått en lite djupare vänskaplig relation. När jag läser så verkar det dessutom som frisörskan och TS har kontakt utöver den rent affärsmässiga uppgörelsen om klippning.

Får också känslan att frisörskan vill något mer med TS. Kanske är ute efter mer vänskap eller en faktiskt relation.

Sen det där att hålla på med tecken och numerologi är verkligen superflummigt och såna personer blir direkt oattraktiva i mina ögon.

Jag hade i detta läget gått vidare och bytt frissa. Känns lite som att hon kommer in TS på skinnet lite väl mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in