2026-01-30, 17:06
Medlem
https://marcusoscarsson.se/ny-skatt-pa-vag-om-s-vinner-valet/

– Om beredskapsskatten ska finansieras genom en höjd inkomstskatt, behöver gränsen för när man börjar betalar statlig inkomstskatt sänkas från dagens 48 500 kronor i månaden till 39 000 kronor i månaden. För att få in 35 miljarder kronor kommer alla med en lön över 39 000 kronor/mån få betala över 50 procent i skatt på en löneökning, skriver partiet på sin hemsida.

Vad säger ni om detta?
Ska ni fortfarande rösta på bidragspartiet som vill öppna gränserna igen eller tänker ni om nu?
Citera
2026-01-30, 17:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde

– Om beredskapsskatten ska finansieras genom en höjd inkomstskatt, behöver gränsen för när man börjar betalar statlig inkomstskatt sänkas från dagens 48 500 kronor i månaden till 39 000 kronor i månaden. För att få in 35 miljarder kronor kommer alla med en lön över 39 000 kronor/mån få betala över 50 procent i skatt på en löneökning, skriver partiet på sin hemsida.

Vad säger ni om detta?
Ska ni fortfarande rösta på bidragspartiet som vill öppna gränserna igen eller tänker ni om nu?
Lösningen är väl att gå ur Nato och verka för fred i Ukraina så vi kan spara lite miljarder av allt jvla "beredskaps"-slöseri med hundratals miljarder. Då går landets ekonomi runt utan att skinna de som jobbar med högre skatt.
Senast redigerad av slipperyslope 2026-01-30 kl. 17:15.
Citera
2026-01-30, 17:14
Medlem
Citat:

Vad säger ni om detta?
De enorma satsningarna på försvaret måste ju betalas på något sätt. Den oseriösa högersidan väljer att blunda för det. De ska låna pengar för att de vägrar betala vad det kostar. Men det blir sämre på längre sikt och det riskerar att skapa en väldigt svår kris om vi blir för mycket skuldsatta. Socialdemokraterna håller sig till den bistra verkligheten, de gör det som behöver göras. Medans högern väljer stt befinna sig i sin absurda fantasivärld där allt är gratis. De är ansvarslösa, egoistiska och kortsiktiga.
Citera
2026-01-30, 17:14
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:

Vad säger ni om detta?

Jag tycker det låter som melodi för mina öron och jag står helt och hållet för att det här låter väldigt bra.
Om man har så pass bra lön som 40.000 i månaden så ska man kunna betala 50 % utöver det.

Ja innan du börjar kalla mig för kommunist så stämmer det att jag röstar på Vänsterpartiet för jag har jävligt trött på högern och Tidö.
Citera
2026-01-30, 17:17
Medlem
Eftersom alla våra skattepengar går tillbaka till sveriges folk i form av frikostiga pensioner, vård i världsklass, skyddsnät där ingen behöver svälta och alla har det bra så låter det rimligt.
Vi har ju faktiskt ansvarsfulla politiker som behandlar våra pengar med respekt och med bra prioriteringar.
Citera
2026-01-30, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
De enorma satsningarna på försvaret måste ju betalas på något sätt. Den oseriösa högersidan väljer att blunda för det. De ska låna pengar för att de vägrar betala vad det kostar. Men det blir sämre på längre sikt och det riskerar att skapa en väldigt svår kris om vi blir för mycket skuldsatta. Socialdemokraterna håller sig till den bistra verkligheten, de gör det som behöver göras. Medans högern väljer stt befinna sig i sin absurda fantasivärld där allt är gratis. De är ansvarslösa, egoistiska och kortsiktiga.
Hmmm, är det inte vänstern man beskyller för att vara generösa med andras pengar?

Du har helt rätt.
Citera
2026-01-30, 17:18
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Jag tjänar mer än 39000 och fick ingen chock. Gå in på 1177 och se efter vad begreppet chock innebär.
Det borde kvällspressen också göra, förövrigt
Citera
2026-01-30, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigutsugare
Jag tycker det låter som melodi för mina öron och jag står helt och hållet för att det här låter väldigt bra.
Om man har så pass bra lön som 40.000 i månaden så ska man kunna betala 50 % utöver det.

Ja innan du börjar kalla mig för kommunist så stämmer det att jag röstar på Vänsterpartiet för jag har jävligt trött på högern och Tidö.

Enda problemet är väl att 40.000 kr i månaden, det är inte en höginkomsttagare utan en helt vanlig svenssson lön idag.

Men jag tror själv det är en del av tanken med folkutbytet. Man vill få iväg alla som tjänar mer än 40.000 kr. Att ha en skatt på 50% på allt utöver det kommer ge en stor flytt utomlands, både företag och privatpersoner.
Citera
2026-01-30, 17:19
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:

Vad säger ni om detta?

S har inte sagt att hela beredskapsskatten ska finansieras genom höjd inkomstskatt - bara en del av den. Så hela den här analysen är helt tagen ur luften.

Men ja, Nato och försvarssatsningarna måste givetvis finansieras på nåt sätt och det finns inte så många alternativ. Antingen får vi gasa ihjäl alla gamlingar vid en viss ålder så att vi slipper kostnader för äldreomsorgen, och kanske ungarna kan studera på Tiktok istället för att gå till skolan och kanske vi kan legalisera all form av kriminalitet så att polisen inte behövs - eller så kan de mest förmögna som knappt betalar nån skatt och bara ägnar sig åt korruption, bidra lite mer till samhället som behandlat dem så väl?
Citera
2026-01-30, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
S har inte sagt att hela beredskapsskatten ska finansieras genom höjd inkomstskatt - bara en del av den. Så hela den här analysen är helt tagen ur luften.

Men ja, Nato och försvarssatsningarna måste givetvis finansieras på nåt sätt och det finns inte så många alternativ. Antingen får vi gasa ihjäl alla gamlingar vid en viss ålder så att vi slipper kostnader för äldreomsorgen, och kanske ungarna kan studera på Tiktok istället för att gå till skolan och kanske vi kan legalisera all form av kriminalitet så att polisen inte behövs - eller så kan de mest förmögna som knappt betalar nån skatt och bara ägnar sig åt korruption, bidra lite mer till samhället som behandlat dem så väl?

Det allra bästa är nog att låta moskoviterna ta över och förlita oss på att deras skattesystem är det bästa.
Citera
2026-01-30, 17:22
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Enda problemet är väl att 40.000 kr i månaden, det är inte en höginkomsttagare utan en helt vanlig svenssson lön idag.

Men jag tror själv det är en del av tanken med folkutbytet. Man vill få iväg alla som tjänar mer än 40.000 kr. Att ha en skatt på 50% på allt utöver det kommer ge en stor flytt utomlands, både företag och privatpersoner.

Ja så fall har ju medellönen verkligen höjts ganska så rejält i Sverige från när jag lämnade landet får jag säga.

Oavsett vilket så är 40.000 väldigt mycket pengar och är det som man tjänar upp mot 60 papp i månaden tycker jag nog att man kan gott betala 50 % på den delen som överstiger 39.000.

Jag har själv flyttat utomlands så vill fler flytta utomlands så får jag bara önska dem Lycka till om de tror att allting är mycket billigare här.
Jag kan själv se var sjukhusförsäkringar och barnens skola kostar.
Men vill svenska bara giriga högertomtar så okej kör på det.
Citera
2026-01-30, 17:25
Medlem
Svettigutsugares avatar
Det måste någon gång vara slut på hur mycket pengar som vissa människor ska tjäna i Sverige.

Det finns alltså ingen som helst skäl till att en person som tjänar 20.000 i månaden ska betala lika mycket skatt som en som tjänar 40.000 men så är det just nu idag vilket är helt jävla vansinnigt.

Är det så att Sverige ska ha kvar välfärden och bra sjukvård och skola så kostade pengar och elnätet och järnvägen med mycket annat i Sverige behöver faktiskt Rusta upp också.

VA och el nätet är eftersatt sedan 50-talet men politikerna har bara fortsatt att köra på trots att de har höjt skatten som skulle gå till att finansiera utbyggnaden så har de här pengarna gått till helt andra saker.

Och jag är jävligt trött på att allting ska gå till rotavdrag så att en liten på Lidingö kan bygga sina verandor.

Det är helt enkelt dags att högern börjar dela med sig och är det så att de känner för att sticka utomlands så gör det.
Adios
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in