2026-01-30, 20:06
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Lägg ned SIDA så har vi finansiering, det är ändå bara en pengasluss till sossarna. Allmänna arvsfonden kan avskaffas också, så kan även de pengarna gå till försvaret. Se så enkelt det var att finansiera utan att beskatta folket hårdare.

Sida hanterar ju bistånd. Om Sverige, som är ett av världens rikaste länder, inte bidrar till det humanitära biståndet, vilket annat land i världen skulle då göra det? Du avger ett osmakligt intryck, för att uttrycka det milt, när du föreslår att ungar som är så magra att revbenen sticker ut ska bekosta upprustningen av Sveriges försvar. Girigheten verkar inte veta några gränser.
Citera
2026-01-30, 20:06
Medlem
Min f
R
U jobbar som und
Etslötetska sen -81 och har 42 000:-/månad inkl ob etc. Är hon rik nu då? Sossarna är inte riktigt kloka, sätt de arbetskygga i sysselsättning om de så ska räkna kottar! Nu har hittat till Biltema och häckar med en kopp kaffe.
Citera
2026-01-30, 20:07
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Nej det är ingen vidare lön oavsett vart i Sverige du bor!

Så du menar att snittet är för lågt (medellönen i Sverige är runt 38000). Jag håller med, alla borde få runt 20.000:- mer. Men som det är nu har alltså de flesta du träffar dagligen "ingen vidare lön".
Citera
2026-01-30, 20:08
Moderator
Meijis avatar
Rubrik förtydligad.

Utgången rubrik: Chockbesked! Socialdemokraterna vill höja skatten för alla som tjänar över 39.000!

/Moderator
Citera
2026-01-30, 20:10
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Tycker jag inte. Skulle nog hävda med viss bestämdhet att vi har det sämst i hela Västeuropa med få undantag. En sån här skatt hade dessutom slagit extra hårt mot hushåll där bara en arbetar. Däremot är jag väldigt OK med tanken att ex. höja fastighetsskatten.
Vi kan ju dela upp frågan. Sambeskattning är absolut ett alternativ, men verkar politiskt ligga väldigt långt bort. Höjd fastighetsskatt har samma problem som höjd bensinskatt, den slår väldigt slumpmässigt och tar väldigt lite hänsyn till människors faktiska förmåga att handskas med kostnaden.
Citera
2026-01-30, 20:12
Medlem
PungiMunninens avatar
Eller så kan man utnyttja Sveriges industriella bas inom vapentillverkning och finansiera försvaret genom vapenhandel med övriga Europa. Det skulle som bieffekt skapa fler jobb.

Med tanke på att priserna gått upp med 30-50% på fem år så är 40 000 inte särskilt mycket längre.
Citera
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
Läs artikeln. Dom enda som påstår det där är moderaterna.

Artikeln handlar om en ny skatt riktad mot de allra rikaste, inte personer med normallön. Att blanda ihop normala löntagare med höginkomsttagare är missvisande. Fakta är att vanliga löntagare enligt förslaget inte skulle drabbas, medan pengarna från de rikaste kan användas till välfärd som gynnar majoriteten.

Att nio av tio hushåll skulle tjäna på sossarnas budget är redan fastställt av statens utredningstjänst.

Att det tionde hushållet som förlorar på deras budget skulle befinna sig här på Flashback en fredag kväll finner jag ganska osannolikt!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Vi kan ju dela upp frågan. Sambeskattning är absolut ett alternativ, men verkar politiskt ligga väldigt långt bort. Höjd fastighetsskatt har samma problem som höjd bensinskatt, den slår väldigt slumpmässigt och tar väldigt lite hänsyn till människors faktiska förmåga att handskas med kostnaden.
Håller med återinför sambeskattning, dom yngre vet nog inte vad det var, dom får googla.
Citera
2026-01-30, 20:22
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Så du menar att snittet är för lågt (medellönen i Sverige är runt 38000). Jag håller med, alla borde få runt 20.000:- mer. Men som det är nu har alltså de flesta du träffar dagligen "ingen vidare lön".
De allra flesta jag känner tjänar betydligt mer..
Citera
2026-01-30, 20:22
Medlem
Eller så kan man effektivisera offentlig sektor, ta bort alla deltidare, sparka ut alla poliser ur kontoren, offentlig sektor är väl största arbetsgivaren nu. två halvtidstjänster är mycket dyrare än en heltid.
Citera
2026-01-30, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
De allra flesta jag känner tjänar betydligt mer..
Medianlönen var 38000 sist jag kollade.
Citera
2026-01-30, 20:28
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807

Dagens arena har presenterat en utomordentlig skattereform som skulle inbringa 150 miljarder extra till statskassan med tre enkla justeringar:

- Beskatta alla förvärvsinkomster lika (alltså oavsett om inkomsten kommer från lön eller ersättningar)
- Höja den rekordlåga arbetsgivaravgiften till 33,5%
- Införa en linjärt stigande marginalskatt istället för trappstegsmodellen med tröskeleffekter, undantag och särregler.

Arena idé: Skatt på arbete – Skatteöversyn delrapport 1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in