2026-01-29, 18:08
Medlem
För många är 9/14 fikat heliga, för andra helt onödigt, tom kanske rent negativt?

Jag tillhör dem som tycker det är helt onödigt. Dels har jag inte behovet av kaffe vid vissa tider (dricker inte kaffe alls), samt inte heller har behov av att sätta mig en soffa 20 minuter och göra ingenting, och få höra på det allmänna gnället som fikapratet oftast (men inte alltid) är.

Det enda positiva är att det ibland är smidigt om man ska diskutera något med nån då vet man att personen dyker upp i fikarummet, och man kanske är flera som behöver diskutera något ifrån olika arbetslag. Förutom jag då som inte är där.

Men i regel är det bara dötid för mig. Kan ibland gå en hel arbetsvecka då jag enbart ser och pratar med kollegorna i kontoren närmast (som ingår i samma arbetslag).

Hur viktigt är fikat för övriga och på era arbetsplatser? Är det socialt accepterat att inte vara med på fikat (vet att folk fått det på vissa arbetsplatser att de inte deltar i den sociala biten)
Citera
2026-01-29, 18:13
Avstängd
UniktAnvNamns avatar
Jag upplever att fika tillsammans med kollegor kan vara en trevlig liten paus och ett bra sätt att lära känna sina kollegor lite djupare, fikarummet är även bra för att träffa på andra från andra avdelningar, viktigt vet jag inte, men det är en trevlig paus och som kaffedrickare uppskattar jag det, så jag ser det som något positivt!
Citera
2026-01-29, 18:14
Medlem
Det är soft. Brukar titta på mobilen eller snacka med nån o helst drar jag ut så länge jag kan på tiden. Spenderar väl sammanlagt 2 och en halv timme i fikarummet på en arbetsdag om man räknar med lunchen.
Citera
2026-01-29, 18:49
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Det är soft. Brukar titta på mobilen eller snacka med nån o helst drar jag ut så länge jag kan på tiden. Spenderar väl sammanlagt 2 och en halv timme i fikarummet på en arbetsdag om man räknar med lunchen.

Det fetade:

Det är saklig grund för avsked på grått papper och med omedelbar verkan.

Vad är det för en märklig arbetsgivare som accepterar detta utan att du får sparken ?
Citera
2026-01-29, 18:54
Medlem
slagskotts avatar
Jag har de sista 20 åren jobbat i Norge och det känns som om man får gjort mer med bara en halvtimmes paus på arbeidsdagen men det var en svår övergång och jag var riktigt hungrig på lunchen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Det fetade:

Vad är det för en märklig arbetsgivare som accepterar detta utan att du får sparken ?

Vet ej vad det är för en märklig typ till arbetsgivare. Schysst nog att låta oss chilla iaf för jag är inte den enda. Ska tilläggas att jag inte är fastanställd
Citera
Medlem
Exemplarisk.s avatar
Har inga bestämda tider för pauser men jag jobbar mycket hellre än att sitta och kallprata med kollegor, alla dagar i veckan.

Kaffe och liten lugn stund behövs ibland, man är ju ingen maskin.
Citera
Medlem
Raster är en del av arbetsmiljön och arbetsmiljölagen kräver det.
Det är inte slöseri med tid, det är en investering i att du ska må bra och kunna göra ett bra jobb.
Citera
2026-01-29, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Det fetade:

Är väl inget konstigt, Lunchraster sträcker sig mellan 30-60minuter beroende på kollektivavtal och rutiner och pauser upp till 15 minuter, beroende på arbetgivare så kan man ha mer än två pauser per dag.
Sitter man på kontor så kan man ju dricka kaffe när man vill.
Citera
2026-01-29, 19:03
Medlem
busy-signals avatar
Nej jag saknar inte fikarummens jantelagar. Skryt hur mycket du vill om dina barn och diverse privatbravader, men våga tala jobb med en kollega, och du riskerar att bli utfryst för all framtid.
Citera
2026-01-29, 19:04
Medlem
kyrkstockens avatar
TS dricker ju inte kaffe.

Men nog vill man ha en kopp kaffe efter ett par timmars aktivitet.
Citera
2026-01-29, 19:12
Medlem
C.B.G.s avatar
Jag tycker att man kan anlägga ett helhetsperspetiv på frågan. Fikarasterna ska inte ses som en isolerad företeelse utan snarare som en (ibland omistlig) del av arbetsdagen.

Även om det är vanligt på mitt jobb att vi diskuterar idrottsresultat och världshändelser så är det lika vanligt att viktiga arbetsfrågor också dryftas där det kan vara nyttigt att få in perspektiv från kollegor på andra avdelningar.

Förutom det tycker jag att det hör till den sociala kompetensen att medverka på fikaraster. Inte så att man behöver bevista exakt varje fikastund men åtminstone majoriteten av dessa. Dock blir jag inte särskilt förvånad över reaktioner från vad jag gissar är de yngre "trasiga" generationerna som av någon anledning inte beaktar eller ens förstår ovanstående faktorer. Vi har sett otaliga exempel på Flashback på yngre människor som ska ut i arbetslivet och oroar sig för att de måste äta och dela toalett med andra. Sicken mardröm!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in