2026-01-29, 11:02
Medlem
Limma skinkbits avatar
Ja, som rubriken lyder. Vad får ni betala när ni laddar hemma på parkeringen eller garaget i hyresfastigheten eller BRF:en?
Betalar ni enbart per kWh eller någon månadsavgift för tillgång till laddare?

Och ni som inte kan ladda hemma behöver givetvis inte svara...
Citera
2026-01-29, 11:21
Medlem
GregerMedeltids avatar
Har inte elbil själv, men jag kollade nyligen upp vad som gällde i min förening då jag gick i köpetankar.

Relativt ny förening med hus som färdigställdes för några år sedan, parkeringsgarage i källaren. En plats med laddare kostar 200 kr/mån mer än en likadan utan uttag. Elen kostar sedan runt 1 kr/kwh med alla skatter och avgifter inkluderat, samma pris som hushållselen.
Citera
2026-01-29, 11:28
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Relativt ny förening med hus som färdigställdes för några år sedan, parkeringsgarage i källaren. En plats med laddare kostar 200 kr/mån mer än en likadan utan uttag. Elen kostar sedan runt 1 kr/kwh med alla skatter och avgifter inkluderat, samma pris som hushållselen.

Låter vettigt. När jag kollade hemma senast så skulle föreningen ha 5 kr per kWh, dock kostar själva p-platsen inget extra. Föga förvånande nyttjas inte dessa laddplatser särskilt mycket...
Citera
2026-01-29, 12:11
Medlem
Mikie64s avatar
Hos mig kostar det 200:- extra för en fast P-plats med laddare i garage. Kostnaden att ladda är 2:50 nu. Tidigare år har priset gått ner till 2:- under vår/sommar. Får se hur det blir i år.
Citera
2026-01-29, 12:27
Medlem
För mig kostar det 150 kr mer per månad för parkeringen när man har laddare.
Priset under sommaren och hösten var 2,75 kr /kWh, men höjdes nu under vintern till 3,17 kr.

Ganska dyrt alltså, men det är också dyra elkostnader i elregion 4.

Hoppas dom sänker till 2,75 igen till våren/sommaren.
Citera
2026-01-29, 12:57
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Har inte elbil själv, men jag kollade nyligen upp vad som gällde i min förening då jag gick i köpetankar.

Det lät billigt.

200kr motsvarar nog avskrivningar av laddstolparna rätt väl.
Senast redigerad av tnem 2026-01-29 kl. 13:02.
Citera
2026-01-29, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Mitt intresse av att eventuellt köpa en elbil dog ju direkt när jag fick veta vad det skulle kosta att ladda. Jag räknar med att jag för tillfället har en bränslekostnad (bensin) på runt eller strax under 10 kronor milen (0,65 gånger 15).

För mig som har dyr laddkostnad, över 3 kr nu på vintern per kWh och under på sommaren, men vi kan avrunda det till 3 kr. Min bil drar ganska mycket, säg 1,7 kWh per mil på sommaren och 2,2 på vintern. Avrundar vi det till 2.0 så betyder det att jag betalar 6 kr milen.

Men det är i sämsta laget. De som bor i villa eller hyr plats med lägre kostnad så blir det ju mycket billigare per mil. Dessutom har många säkert bilar som drar mindre vilket gör det ännu bättre. Precis som du bara för bränslet alltså.

Så även i dåliga exempel som mitt eget så kostar det inte mer än 6 kr milen troligen.
Citera
2026-01-29, 13:09
Medlem
Om man inte skriver i vilket elområde man befinner sig i, så är svaren inte till någon hjälp.
Det skiljer för mycket under året för att inte vara relevant för frågeställningen.
Citera
2026-01-29, 13:13
Medlem
Vi har gratis, el ingår upp till 1735w inkl varmt som kallt vatten, garagen är enskilda o varma, mitt når +17 vid -15 grader ute.

Vi har förbud för att ladda men det går inte o checka om någon ladda, spec dessa som kan ställa in hur mycket laddning man tar ut per dygn, dvs står man o laddar hela helgen på 1500w når man full laddning över en helg, samt man kommer aldrig heller ner på 0 genom att man kan plugga in varje natt.

Nackdel att dessa som inte har egnaföretag får lyfta momsen som infaller i år på garagen men föreningen får lyfta momsen på elen i sin tur o det utgör att kostnaden raderas för dessa som laddar.
Citera
2026-01-29, 13:30
Medlem
BlyatMans avatar
700kr för laddplats och 2kr/kwh inkl alla skatter och avgifter osv.
Citera
2026-01-29, 13:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mikie64
Hos mig kostar det 200:- extra för en fast P-plats med laddare i garage. Kostnaden att ladda är 2:50 nu. Tidigare år har priset gått ner till 2:- under vår/sommar. Får se hur det blir i år.

Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
För mig kostar det 150 kr mer per månad för parkeringen när man har laddare.
Priset under sommaren och hösten var 2,75 kr /kWh, men höjdes nu under vintern till 3,17 kr.

Ganska dyrt alltså, men det är också dyra elkostnader i elregion 4.

Hoppas dom sänker till 2,75 igen till våren/sommaren.

Detta är helt rimliga priser. Ni betalar inte bara för elen ni förbrukar utan hela laddinfrastrukturen i föreningen som måste finansieras och underhållas.
Citera
2026-01-29, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Detta är helt rimliga priser. Ni betalar inte bara för elen ni förbrukar utan hela laddinfrastrukturen i föreningen som måste finansieras och underhållas.
Fast hur kan du säga det är rimligt?

Vi har så kallat enpunktsmätning, dvs föreningen betalar bara ett abonnemang o alla lägenheter inkl garage o motorvärmar platser har egna mätare och betalar enbart för vad man förbrukar, dvs vi har inga abonnemangskostnad.

På så sätt kostar inte själva elförbrukningen speciellt mycket mer än runt 1 kr till 1,5kr.
Själva installations kostnader hamnar på avskrivningar oavsett om man har enbart en motorvärmare som man inte betalar elkostnad för, man kan undra varför det ska vara gratis o värma bilen men inte få ladda? via timer kan man knappa in så den går ca 2 timme , dvs välja direkt ström o sedan startat timer efter direktström. Man kan sedan upprepa processen några ggr.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in