2026-01-29, 15:59
Medlem
2.5 kronor per kWtim tror jag... minns inte om det var med eller utan moms
Citera
2026-01-29, 16:18
Medlem
Självkostnadspris, exakt samma som föreningen betalar. Varierar från runt kronan och uppåt + mindre summa för den ökade effektavgiften som vi delar på. Vi håller nere den men alla ska ändå hinna ladda över natten.

Vi bestämde att föreningen förbereder alla platser för boxar sen har alla själva fått betala sin egen box. Det var dock väl tilltaget kablage för motorvärmare så det kostade inte så mycket. Vi har egna parkeringar en per lägenhet.

oktober, november, december har jag betalat 1,30-1,50 / kWh.

Utgångsläget var att föreningen inte ska tjäna pengar på de som laddar men de som laddar ska inte heller subventioneras. Att platserna förbereds bedömde vi gynnar alla lika mycket. De flesta lägenheter som säljs har köpts av elbilsägare och 1/3 av våra medlemmar kör numera laddbara bilar, ytterligare några har gäster som brukar ladda ibland.
Citera
2026-01-29, 16:29
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Ja, ingen med eget hushåll betalar 1kr/kwh inklusive skatter och avgifter.
Just nu betalar jag 1,6kr/kwh exklusive skatt och avgift.

Ligger på runt 50 öre kwh där jag bor. Område 2. Så med skatter och nätavgift är det väl 1,50.. 3 kr milen i drivmedel på en elbil. Dieseln kostar 16,4 och min bil drar litern i stan och halvlivtern på långkörning. Så mer än dubbelt så dyrt drivmedel med en diesel.
Citera
2026-01-29, 17:10
Medlem
Abscess1122s avatar
Jag blir blåst. 200kr för laddstolpen, 4kr/kWh. ChargeNode. Jag hade nog sparat mer om man bara tog bort laddplatsen och jag laddade på allmän laddare istället. Men visst, skönt att alltid kunna ha en fulladdad bil.
Citera
2026-01-29, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Ja, ingen med eget hushåll betalar 1kr/kwh inklusive skatter och avgifter.
Just nu betalar jag 1,6kr/kwh exklusive skatt och avgift.

Håller med, 1 kr är ungefär vad det kostar om själva elpriset är noll
Citera
2026-01-29, 17:46
Medlem
småsurs avatar
Kompisens kollega bor i hyresrätt och betalar 158kr per månad för parkering med elstolpe (6 ampere) själva elen ingår. Där laddar han sin El-Kia med en liten pinne i vredet så elen är på konstant. Jag trodde inte ens det skulle vara möjligt men hans kia-laddare anpassar sig på nått vis, går antagligen riktigt sakta men prisvärt.

Parkeringen har ca 200 platser med stolpar, förstå om alla skulle göra likadant 😁
Citera
2026-01-29, 20:06
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Har inte elbil själv, men jag kollade nyligen upp vad som gällde i min förening då jag gick i köpetankar.

Relativt ny förening med hus som färdigställdes för några år sedan, parkeringsgarage i källaren. En plats med laddare kostar 200 kr/mån mer än en likadan utan uttag. Elen kostar sedan runt 1 kr/kwh med alla skatter och avgifter inkluderat, samma pris som hushållselen.
Blir det verkligen så billigt? Jag betalar 1,4 kr/kWh enbart för elnätsavgiften. Sedan tillkommer förbrukningen, som varierar mellan 0 och ett par kronor per kWh.
Citera
2026-01-29, 20:53
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Blir det verkligen så billigt? Jag betalar 1,4 kr/kWh enbart för elnätsavgiften. Sedan tillkommer förbrukningen, som varierar mellan 0 och ett par kronor per kWh.

Det beror ju väldigt mycket på vad man har för avtal och i vilken zon man befinner sig i. Vi har någon form av gruppavtal med fast pris genom föreningen, så det debiteras tillsammans med månadsavgiften. De tar ut strax över kronan per kWh.
Citera
2026-01-29, 20:54
Medlem
Lemmings avatar
Jag pratade med en taxichaufför som hade en fast avgift på 500 kronor på laddstolpen hemma, vilken han laddade taxin (en elbil) med varje natt. Det var som att han inte förstod det själv hur otroligt bra han hade det, fatta marginalerna på att köra taxi med en drivmedelskostnad på 500kr/mån?
Citera
2026-01-30, 00:12
Medlem
stelexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlyatMan
700kr för laddplats och 2kr/kwh inkl alla skatter och avgifter osv.
Hur mycket kostar platsen utan laddare?
Citera
2026-01-30, 02:01
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stelex
Hur mycket kostar platsen utan laddare?

500!
Citera
2026-01-30, 08:33
Medlem
1000:- mån inkl p-plats med laddare och obegränsad laddning. Kan ladda varje dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in