2026-01-27, 16:49
Medlem
Hovmastarens avatar
The CEO of Palantir says that large scale immigration is incompatible with an AI world because there are already more people than there will be jobs in the West because of technology.

Remigration is the economically sensible option. All of the facts are aligning behind us.

https://x.com/WorldByWolf/status/2015009173302288891

Ändå så har nu EU slutit ett avtal med Indien vilket gör att även de nu får det lättare att flytta till Europa. Det är makalöst och ingen motsätter sig det.

Det är väldigt positivt att många "höjdare" motsätter sig massinvandringen och är nu för återvandring så som bla Elon Musk och Tucker Carlson. Återvandring är lösningen på många av våra problem.

Vad tror du det blir för effekt, på sikt, när det nu inte är "kreti och pleti" som motsätter sig folkutbytet utan VDs och världens rikaste man?
Citera
2026-01-27, 16:56
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovmastaren
The CEO of Palantir says that large scale immigration is incompatible with an AI world because there are already more people than there will be jobs in the West because of technology.

Remigration is the economically sensible option. All of the facts are aligning behind us.

https://x.com/WorldByWolf/status/2015009173302288891

Ändå så har nu EU slutit ett avtal med Indien vilket gör att även de nu får det lättare att flytta till Europa. Det är makalöst och ingen motsätter sig det.

Avtalet mellan EU och Indien är ett handelsavtal och har inget med invandring från indien att göra såvitt jag vet.
Citera
2026-01-27, 16:59
Medlem
Hovmastarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Avtalet mellan EU och Indien är ett handelsavtal och har inget med invandring från indien att göra såvitt jag vet.

Citat:
NEW - EU signs an "agreement on mobility," with India facilitating "the movement of students, researchers, seasonal and highly skilled workers," and launches the "first EU Legal Gateway Office in India" to support Indian talent moving to Europe."

(FB) EU ingår ödesdigert avtal med Indien. Mer invandring att vänta
Citera
2026-01-27, 17:02
Medlem
Citat:
large scale immigration is incompatible with an AI world because there are already more people than there will be jobs.

AI-världen har inte så mycket med 3:e världen att göra. Musk ger här nya perspektiv på "folkutbytet" när han säger i Davos att det inom en snar framtid kommer att finnas fler humanoida robotar än människor:
Elon Musk Makes Shocking Future Predictions
Vi blir alla (bofasta eller invandrare) konsumenter av AI- och robottjänster i överflöd, och produktiviteten och BNP kommer att gå i taket. Paradis eller kanske helvete?
Citera
2026-01-27, 17:04
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
"agreement on mobility," with India facilitating "the movement of students, researchers, seasonal and highly skilled workers,"
(FB) EU ingår ödesdigert avtal med Indien. Mer invandring att vänta
Men detta gäller inte invandring utan studenter , säsongarbetare samt extra kvalificerade personer.
Dessa kan redan nu komma hit som arbetskraftsinvandring.
Citera
2026-01-27, 17:10
Medlem
Det är korrekt att om den teknologi som nu är på gång etablerar sig så kommer inte så många arbetare att behövas såsom idag. Speciellt IT-marknaden där indierna har utbildat många och säljer konsulttjänster till lågpris kommer att påverkas.

Men hur mycket vet vi inte ännu. Det enda vi ser just nu är att arbetsmarknaden överlag är lite svag, att företagen är försiktiga med att anställa juniorer (de första som AI i teorin kan ersätta) samt man jagar kostnader överallt, vilket i sin tur gynnar just indier som är billig arbetskraft jämfört med den lokala i Europa.

Men i vart fall inom IT-marknaden så kan man nog räkna med att vi ser minst en fjärdedel kommer att förlora jobben de närmaste 2-3 åren, sedan hälften och till slut så skulle jag tro att bara en tredjedel är kvar om 10-15 år.

Överlag så kan vi se att transportmarknaden kommer också att automatiseras ganska kraftigt, men där tror jag att det går långsammare. Kanske hälften har förlorat jobben om 15-20 år och resten om sisådär 30 år, för då har man kommit till en punkt där transportmarknaden inte behöver några förare längre.

Vi kan också gissa att man kommer fokusera på att automatisera mycket inom äldrevård och sjukvård. Att ställa diagnoser verkar AI vara rätt bra på. Vi kommer se att matleveranser automatiseras, även delar av städningen.

Vad som händer med de övertaliga människorna kommer bli intressant. Men just enklare servicejobb och monotona arbetsuppgifter lär AI robotar lätt ta över och konkurrera ut människorna eftersom de kan jobba dygnet runt och utan att ta några pauser.

Men jag tror att det kommer ta kanske upp till 30 år innan allt det jag nämner ovan är genomfört och inget som händer imorgon.

Nackdelen är dock att när folk börjar förlora jobben så påverkar det ekonomin väldigt snabbt. Det räcker att 3-5% fler blir arbetslösa så går inte ekonomin ihop längre.

Så nej, jag tror inte på en ny eller ökad massinvandring, den kommer bara leda till att lönerna pressas ner till en nivå där folk inte längre har råd att betala de fasta utgifterna.

Men i nuläget så är arbetsmarknaden i Europa mycket bättre än den är i Sverige/Finland så jag råder alla som är arbetslösa att satsa på att jobba utomlands i Europa. Det är faktiskt en EU-marknad med rörelsefrihet och bra regler för att jobba för svenskar. Utnyttja det läget för arbetsmarknaden i Sverige är väldigt seg nu.
Senast redigerad av SecretGarden352 2026-01-27 kl. 17:15.
Citera
2026-01-27, 17:11
Medlem
Hovmastarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polox
AI-världen har inte så mycket med 3:e världen att göra. Musk ger här nya perspektiv på "folkutbytet" när han säger i Davos att det inom en snar framtid kommer att finnas fler humanoida robotar än människor:
Elon Musk Makes Shocking Future Predictions
Vi blir alla (bofasta eller invandrare) konsumenter av AI- och robottjänster i överflöd, och produktiviteten och BNP kommer att gå i taket. Paradis eller kanske helvete?

Jo? Varför ska arbetsmarknadenpressas ned för arbetarklassen i Sverige genom massimport av invandrare som inte har någon utbildning, inte kan språket osv?

Folk har svårt att inse att svenskar kan köra taxi, vara cykelbud och leverera tacos och pizza men tar man in X antal invandrare som inte kan göra annat än enklare jobb så kommer lönen sjunka/inte öka. Vi har sett detta i USA där vanliga amerikanare inte kan jobba inom vissa jobb inom jordbruket då det ger för lite betalt för att kunna leva i USA, men för en mexikanare som säsongsarbetar och lever i Mexiko så går lönen att leva på.

AI håller idag på att ta över mycket programmeringsjobb. Många jobb inom spelbranschen håller på att försvinna då det går snabbare för en AI att bygga en virtuellvärld. Många jobb så som att leverera pizza kan utföras av en robot.

Vi behöver inte fler blattar i Europa utan vi måste skicka tillbaka dem oavsett om de är "flyktingar" eller arbetskraftsinvandrare.
Citera
2026-01-27, 17:13
Medlem
Hovmastarens avatar
Citat:
Men detta gäller inte invandring utan studenter , säsongarbetare samt extra kvalificerade personer.
Dessa kan redan nu komma hit som arbetskraftsinvandring.

De fifflade i USA. Låtsades vara studenter för att sedan börja jobba. Folk har svårt att förstå hur extremt mycket de fifflar i Indien. Deras scamkontor där de ringer till Europa/USA för att lura äldre på pengar är toppen av ett isberg. Många indier som påstår sig vara ingenjörer är inte utbildade alls.

Varför vill du att indier kan studera och arbeta här?
Citera
2026-01-27, 17:16
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
De fifflade i USA. Låtsades vara studenter för att sedan börja jobba. Folk har svårt att förstå hur extremt mycket de fifflar i Indien. Deras scamkontor där de ringer till Europa/USA för att lura äldre på pengar är toppen av ett isberg. Många indier som påstår sig vara ingenjörer är inte utbildade alls.

Varför vill du att indier kan studera och arbeta här?
Jag skrev inte att jag vill ha indiska invandrare, har du svårt för skriven svenska så rekommenderar jag SFI..Blatte.
Citera
2026-01-27, 17:23
Medlem
Hovmastarens avatar
Citat:
Jag skrev inte att jag vill ha indiska invandrare, har du svårt för skriven svenska så rekommenderar jag SFI..Blatte.

Du säger först att du inte vet vad avtalet handlar om sedan säger du att det handlar om studenter specifikt. Vänligen håll käften din idiot
Citera
2026-01-27, 17:46
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Du säger först att du inte vet vad avtalet handlar om sedan säger du att det handlar om studenter specifikt. Vänligen håll käften din idiot
Lille vän, du kläcker ur dig en massa trams som du påstår att jag har sagt men jag nämnde aldrig enbart studenter, så SFI igen idiot.
Citera
2026-01-27, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det är korrekt att om den teknologi som nu är på gång etablerar sig så kommer inte så många arbetare att behövas såsom idag. Speciellt IT-marknaden där indierna har utbildat många och säljer konsulttjänster till lågpris kommer att påverkas.

Men hur mycket vet vi inte ännu. Det enda vi ser just nu är att arbetsmarknaden överlag är lite svag, att företagen är försiktiga med att anställa juniorer (de första som AI i teorin kan ersätta) samt man jagar kostnader överallt, vilket i sin tur gynnar just indier som är billig arbetskraft jämfört med den lokala i Europa.

Men i vart fall inom IT-marknaden så kan man nog räkna med att vi ser minst en fjärdedel kommer att förlora jobben de närmaste 2-3 åren, sedan hälften och till slut så skulle jag tro att bara en tredjedel är kvar om 10-15 år.

Överlag så kan vi se att transportmarknaden kommer också att automatiseras ganska kraftigt, men där tror jag att det går långsammare. Kanske hälften har förlorat jobben om 15-20 år och resten om sisådär 30 år, för då har man kommit till en punkt där transportmarknaden inte behöver några förare längre.

Vi kan också gissa att man kommer fokusera på att automatisera mycket inom äldrevård och sjukvård. Att ställa diagnoser verkar AI vara rätt bra på. Vi kommer se att matleveranser automatiseras, även delar av städningen.

Vad som händer med de övertaliga människorna kommer bli intressant. Men just enklare servicejobb och monotona arbetsuppgifter lär AI robotar lätt ta över och konkurrera ut människorna eftersom de kan jobba dygnet runt och utan att ta några pauser.

Men jag tror att det kommer ta kanske upp till 30 år innan allt det jag nämner ovan är genomfört och inget som händer imorgon.

Nackdelen är dock att när folk börjar förlora jobben så påverkar det ekonomin väldigt snabbt. Det räcker att 3-5% fler blir arbetslösa så går inte ekonomin ihop längre.

Så nej, jag tror inte på en ny eller ökad massinvandring, den kommer bara leda till att lönerna pressas ner till en nivå där folk inte längre har råd att betala de fasta utgifterna.

Men i nuläget så är arbetsmarknaden i Europa mycket bättre än den är i Sverige/Finland så jag råder alla som är arbetslösa att satsa på att jobba utomlands i Europa. Det är faktiskt en EU-marknad med rörelsefrihet och bra regler för att jobba för svenskar. Utnyttja det läget för arbetsmarknaden i Sverige är väldigt seg nu.

Bra inlägg och är enig i det mesta men tror det hela kommer gå mycket snabbare än så, redan i år tror jag tiotusentals huvuden kommer rulla inom it i sverige.

Jag tror staten aktivt flaskhalsar övergången för att hålla sysselsättningen och skatte intäkterna igång. Tex med självkörande bilar:
Sverige har tekniken, men lagarna stoppar kommersiella självkörande taxibilar. Det är alltså inte tekniken som saknas – det är regelverket som gör att inga företag får köra helt förarlösa taxitjänster ännu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in