2026-01-27, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitigaharry
Bra inlägg och är enig i det mesta men tror det hela kommer gå mycket snabbare än så, redan i år tror jag tiotusentals huvuden kommer rulla inom it i sverige.

Jag tror staten aktivt flaskhalsar övergången för att hålla sysselsättningen och skatte intäkterna igång. Tex med självkörande bilar:
Sverige har tekniken, men lagarna stoppar kommersiella självkörande taxibilar. Det är alltså inte tekniken som saknas – det är regelverket som gör att inga företag får köra helt förarlösa taxitjänster ännu.

Så är det ju och jag tror att det blir stora skillnader mellan länder. En del länder behöver sitt folk för att hålla igång verksamheten, dvs låg arbetslöshet. De satsar stort på automatisering och den infrastruktur som behövs, medan andra länder har hög arbetslöshet och då givetvis bromsar utvecklingen för att annars samlas det mycket människor som ej behövs längre och det inte finns några jobb.

Problemet är att konkurrensen blir vad den blir. En del länder/företag kommer att tillverka och leverera snabbt och billigt, medan andra länder/företag kommer att leverera långsamt och dyrt och helt enkelt gå i konkurs.
Citera
2026-01-27, 18:34
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovmastaren
Varför ska arbetsmarknadenpressas ned för arbetarklassen i Sverige genom massimport av invandrare som inte har någon utbildning, inte kan språket osv?

Frågan är felställd. Arbetsmarknaden pressas inte ned för att människor kommer hit, utan för att politiken och arbetsgivarna tillåter och uppmuntrar låglönekonkurrens.

Vi har redan sett det i praktiken med gigjobb, cykelbud, taxi och food delivery. Jobb som tidigare gick att leva på har gjorts till låglönejobb utan trygghet, oavsett vem som utför dem. Det är inte så att svenskar inte kan köra taxi eller leverera mat, det är bara inte rimligt att leva på löner och villkor som pressats ned.

Tar man in fler människor till en arbetsmarknad där fackligt inflytande har försvagats, A-kassan försämrats och gigmodeller normaliserats så sjunker lönerna, ja. Men det beror på systemet, inte på individen som söker jobb. Utan de här förändringarna hade samma jobb haft helt andra villkor.

Vidare ska du nog inte lägga så mycket vikt vid olika VD:ars uttalanden.
Citera
2026-01-27, 18:34
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Du säger först att du inte vet vad avtalet handlar om sedan säger du att det handlar om studenter specifikt. Vänligen håll käften din idiot

Den enda som är idiot här är du som inte har kunnat lägga fram en enda källa på att det nya handelsavtalet ska leda till fler indier i Europa. Ingenstans i avtalet står det att EU ska öppna gränserna för indier. Just nu är du bara ett lögnaktigt troll. Gå och göm dig under en bro eller nåt.
Citera
2026-01-27, 18:49
Medlem
dude2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Den enda som är idiot här är du som inte har kunnat lägga fram en enda källa på att det nya handelsavtalet ska leda till fler indier i Europa. Ingenstans i avtalet står det att EU ska öppna gränserna för indier. Just nu är du bara ett lögnaktigt troll. Gå och göm dig under en bro eller nåt.

Men herregud.. det händer ju saker bakom kulisserna vid en deal av den här magnituden. Cheap labour är en grundpelare för politiken som förs i Europa.
Gummibåtarna med illegala flyktingar som kommer dagligen till Dover, England lär inte stått med på något avtal heller, som ett exempel. Var inte så naiv.
Citera
2026-01-27, 18:54
Avslutad
AI kommer inte skapa massarbetslöshet. Det finns ingen övre gräns för arbetet som kan utföras. Så länge människor vill ha något så kommer det behövas någon för att fylla det behovet.

Industrialiseringen ledde inte till massarbetslöshet, i slutändan så skapades mängder med nya jobb.

För att göra det enkelt att förstå. Om teknologisk utveckling ledde till arbetslöshet så skulle vi fortfarande dras med arbetslösheten som uppfinningen av de första verktygen skapade. Det är lika absurt att tro att uppfinningen av yxan skapade arbetslöshet som att tro att AI kommer att skapa arbetslöshet. Människor kommer att hitta nya sysselsättningar.
Citera
2026-01-27, 18:57
Medlem
Sanningen är att all form av massinvandring är förödande med eller utan AI.
Citera
2026-01-27, 20:11
Medlem
Hovmastarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Frågan är felställd. Arbetsmarknaden pressas inte ned för att människor kommer hit, utan för att politiken och arbetsgivarna tillåter och uppmuntrar låglönekonkurrens.

Vi har redan sett det i praktiken med gigjobb, cykelbud, taxi och food delivery. Jobb som tidigare gick att leva på har gjorts till låglönejobb utan trygghet, oavsett vem som utför dem. Det är inte så att svenskar inte kan köra taxi eller leverera mat, det är bara inte rimligt att leva på löner och villkor som pressats ned.

Tar man in fler människor till en arbetsmarknad där fackligt inflytande har försvagats, A-kassan försämrats och gigmodeller normaliserats så sjunker lönerna, ja. Men det beror på systemet, inte på individen som söker jobb. Utan de här förändringarna hade samma jobb haft helt andra villkor.

Vidare ska du nog inte lägga så mycket vikt vid olika VD:ars uttalanden.

Du säger att det inte stämmer det jag säger men, om jag uppfattar dig rätt, så säger du exakt det jag säger?

Priset (lönen) pressas ned för att det finns ett överflöd av arbetstagare (invandrare). Det här är inget annat än utbud och efterfrågan.
Citera
2026-01-27, 20:17
Medlem
Hovmastarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonob
AI kommer inte skapa massarbetslöshet. Det finns ingen övre gräns för arbetet som kan utföras. Så länge människor vill ha något så kommer det behövas någon för att fylla det behovet.

Industrialiseringen ledde inte till massarbetslöshet, i slutändan så skapades mängder med nya jobb.

För att göra det enkelt att förstå. Om teknologisk utveckling ledde till arbetslöshet så skulle vi fortfarande dras med arbetslösheten som uppfinningen av de första verktygen skapade. Det är lika absurt att tro att uppfinningen av yxan skapade arbetslöshet som att tro att AI kommer att skapa arbetslöshet. Människor kommer att hitta nya sysselsättningar.

Fast initialt så blir det arbetslöshet. Motorsågen ersatte yxan och sågen i skogen och en man med en motorsåg kunde göra flera mäns jobb. Sedan kom skogsskördaren som kunde göra det jobbet många män med varsin motorsåg kunde utföra. Alla kan inte köra skogskördare så motorsågsarbetarna var ju tvungna att hitta andra jobb och så kommer det ju bli för programmerare också när AIn kan vibekoda snabbare, bättre och effektivare.

En programmerare kan ju tex köra truck på lager, bli slöjdlärare, köra snöplog etc men faktum är ju att han blivit ersatt i jobbet han (antagligen) utbildat sig till.
Citera
2026-01-27, 20:18
Medlem
Hovmastarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Sanningen är att all form av massinvandring är förödande med eller utan AI.

Det stämmer. Men utvecklingen av AI kommer med ytterligare incitament varför massinvandringen är skadlig. Vi måste inse att återvandring är det enda som kan rädda Sverige/Europa. Eller så måste vi ta tillbaka våra hemländer med våld. Finns ingen annan lösning. Antingen åker blattarna hem idag under lugna och fredliga förhållanden eller så blir det alternativ två...
Citera
2026-01-27, 20:37
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Du säger att det inte stämmer det jag säger men, om jag uppfattar dig rätt, så säger du exakt det jag säger?

Priset (lönen) pressas ned för att det finns ett överflöd av arbetstagare (invandrare). Det här är inget annat än utbud och efterfrågan.

Nej. Det är just där du förenklar bort det avgörande. Utbud och efterfrågan förklarar inte varför löner pressas olika hårt i olika länder och branscher. Det som gör skillnaden är institutionerna: facklig styrka, krav på utbildning/yrkesbevis, kollektivavtal och socialförsäkringar.

När de försvagas kan löner pressas även utan invandring och när de är starka hålls löner uppe även med invandring. Det är därför samma jobb kan vara låglönejobb i ett system och fullt rimliga jobb i ett annat. Att reducera allt till “för många arbetstagare” är att bortse från hur arbetsmarknader faktiskt byggs och regleras.
Citera
2026-01-27, 21:23
Medlem
Solglimtsjakts avatar
Indier är kända för att vara billig arbetskraft och det gillar ju de vinstdrivande företagen. Sen om det är hållbar arbetskraft, det är en annan femma.

Jag tror lönerna kommer pressas ner och arbetslösheten kommer öka. Fattigdomen och klyftan i samhället kommer växa. Men jag hoppas jag har fel, eller att Sverige lämnar EU illa kvickt.
Citera
2026-01-27, 21:32
Medlem
Citat:
The CEO of Palantir says that large scale immigration is incompatible with an AI world because there are already more people than there will be jobs in the West because of technology.

Remigration is the economically sensible option. All of the facts are aligning behind us.

https://x.com/WorldByWolf/status/2015009173302288891

Ändå så har nu EU slutit ett avtal med Indien vilket gör att även de nu får det lättare att flytta till Europa. Det är makalöst och ingen motsätter sig det.

Det är väldigt positivt att många "höjdare" motsätter sig massinvandringen och är nu för återvandring så som bla Elon Musk och Tucker Carlson. Återvandring är lösningen på många av våra problem.

Vad tror du det blir för effekt, på sikt, när det nu inte är "kreti och pleti" som motsätter sig folkutbytet utan VDs och världens rikaste man?

Sluta lyssna på såna här idioter. Dom lever i moln. Han tänker som en trollkarl att AI ska omsvepa världen. De behöver och tjänar på AI Hypen. De äger bolagen. LYSSNA inte på dom.

Vi sitter fortfarande med IT system från 90 talet på företag. De går inte så snabbt som de här moln snubbarna tror. Adoptionen kommer ta 20-30 år innan vi ens ser något märkvärt Jag lovar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in