2026-01-27, 21:41
Avstängd
TedGaandies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Ja exakt. Typiskt svenne-beteende!

Man vågar inte prata med personen i fråga ansikte mot ansikte utan gör det bakom ryggen eller på nätet istället.

Det är inte ens svenne. Jag är "svenne" och inte fan sitter jag och luktar på sånt där..
Men du har helt rätt, det blir någon konstig omvänd lek där alla vill prata om elefanten i rummet men inte riktigt vågar säga något inför den... Eller klarar av att göra det direkt. Alla vet det, chefen, HR! och alla sitter på sina låtsasjobb och försöker "lösa" det problemet...
Så kommer någon in och bara löser det direkt lite snabbt och cleant, och det är ju sen direkt bara ogillat av "gruppen". Kan inte ha folk runt sig med lite handlingskraft. Så där får ni sitta kvar och lukta på det och låtsas ni har trevligt!
Det där vanligt fegt beteende från massa fega jävla människor..

Kill ureselfes och häng er!
Senast redigerad av TedGaandie 2026-01-27 kl. 22:29.
Citera
2026-01-27, 21:43
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Jag har haft kollegor som luktar gammal svett / surt och har inte vetat hur / om jag ska säga något.
Skillnad om jag varit vederbörandes överordnade; då kan man säga "det har kommit synpunkter / klagomål på att Du luktar" - ja, vad säger man? -Illa? - Otvättad?

Jag tror man får vara lite psykologisk och även ljuga. Som att personen inte luktat innan. För jag tror mänskan skulle få panik om man sa att hon alltid luktat. Lite förmildrande kan det bli om man uttrycker det som om just idag luktar du! Typ man säger lite lågaffektivt att idag måste du inte hunnit duscha mellan gymmet och jobbet. Klart det också blir skämmigt, men jag tror inte det blir totaldrama, eftersom man bara menar att det var idag. Då kanske de själva tänker att de måste rycka upp sig lite.

Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
Intressant fråga!
Det kan nog variera väldigt mycket.

Dels har man väl olika känsligt luktsinne, men jag tror också att man reagerar olika på olika kroppslukter.
Själv tycker jag att hudfettlukt är mer panikskapande än svett. (Typ otvättad hårbotten, eller när fettlukten sätter sig i en skjortkrage.)
Svett är inte lustigt, men är liksom en "tunnare" lukt som gpr att vädra ur näsan, den sätter sig inte fast långt upp/bak i näsan och skapar fantomlukt efteråt som fettlukten gör.

Andra tycker att just svett är det värsta tänkbara.

Jag är mest känslig för bakterielukt som sätter sig i kläderna. Relativt färsk svett tål jag att andra luktar. Hudfett är jag inte heller så känslig för. Tmaulukt känner jag inte (det är andra som beskriver hur det luktar), men den sticker enormt i mina ögon. Sedan kan det bli obehagligt hos vissa som äter väldigt mycket kött, men det verkar helt individuellt. Asiater säger att vi luktar sur mjölk. Sedan är fotsvett inte att leka med. Men de som tycker att fotsvett luktar kan vara med när man klipper hovar på hästar. Det luktar som fotsvett gånger 100.

Men jag håller med om att vissa lukter som sätter sig i näsan och man vädrar det även när lukten är borta.

Under covid var jag vid att folk spritade med isopropylalkohol för att det förekom så ofta. Men nu när det är mer sparsamt upplever jag det som innan covid, att jag vill hulka och kanske kräkas över lukten. Det är ju lite knäppt eftersom de spritar för att vara renliga.
Citera
2026-01-27, 21:45
Medlem
Nattvarelsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aakerbock
Blattebrudar brukar annars lukta (stinka) av parfym. Det är väl ändå något mindre illa än stinka av svett.

Det stämmer.
Det är faktiskt ovanligt att en turkisk kvinna inte tvättar sig. Normalt föreskriver deras religion att de måste tvätta sig.
Och de överdriver med kosmetika och parfym.

Är hon kanske fet? Jag menar, riktigt fet. Över 100 kilo. De luktar ofta illa, även om de tvättar sig.

Jag vet inte vad som är bäst:
Du kan prata direkt med henne och påpeka att hon luktar. Naturligtvis helt diskret.
Eller så skriver du ner det och lägger det på hennes skrivbord.
Citera
2026-01-27, 22:04
Medlem
Jag var själv i en period på gymnasiet när jag ogillade att duscha. Jag skäms nu i efterhand hur mycket jag stank. Stank svett, kiss och bajs i cirka 6 månader. Jag förstod det inte själv. Ingen sa något till mig förens en polare som jag lärde känna såg till att jag duschade och använde rena kläder.

Sen dess duschar jag alltid och ser till att jag är ren. Men ja, jag tror att vissa människor hamnar i en sådan period.
Citera
2026-01-27, 22:20
Medlem
Timoteuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Asiater säger att vi luktar sur mjölk.

Under covid var jag vid att folk spritade med isopropylalkohol för att det förekom så ofta. Men nu när det är mer sparsamt upplever jag det som innan covid, att jag vill hulka och kanske kräkas över lukten. Det är ju lite knäppt eftersom de spritar för att vara renliga.

Intressant att du träffat asiater som sagt detta - själv har jag stött på ett antal personer från ett afrikanskt land som sagt exakt samma sak. De menade att det måste vara all ost vi äter. Iaf en av dem fann ost ytterst motbjudande, men även en massa annat, intill det märkligas gräns.

Då tänkte jag att han kanske var lite neurotisk, men såhär efteråt har jag kommit på att det ju finns vissa människor födda in i svensk kultur som inte heller står ut med just ost.

Håller med om att den där spriten luktar äckligt. Vill inte kräkas av den, men har undrat över varför den luktar så konstigt när brännvin luktar normalt.
Citera
2026-01-27, 22:26
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Ni som föreslår att TS ska tala om för kvinnan ifråga att hon luktar så illa att det stör omgivningen; hur / vad ska TS säga?
Hur lägga fram det?
Det är jättesvårt att tala om för en person att hon stinker svett och har inget svar på hur det ska läggas fram, det finns inga bra sätt. Hon kan bli så sårad att hon slutar sin kurs och man saboterar hennes framtid på köpet, fast den enda man gör det för, är för hennes egen skull egentligen men det kan bli såå fel.

Hade själv en kurskamrat som hade samma problem. Hon berättade själv att hon tillfälligt bodde utan möjlighet till dusch och kände sig ofräsch, utan att nämna ordet svettlukt och vi alla andra på kursen hade fått en förklaring.
Citera
2026-01-27, 22:47
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
Håller med om att den där spriten luktar äckligt. Vill inte kräkas av den, men har undrat över varför den luktar så konstigt när brännvin luktar normalt.

Det finns ju två olika handsprit, isopropanol och etylalkohol. Den ena är bara för utvärtes bruk, medan den andra är samma sprit som man dricker, den har mycket svagare och trevligare lukt. Synd den har tillsatta ämnen, annars kunde man i princip dricka den.

Jag tror ändå att folk som var i vården, stal desinfektion som var etanol och drack den, och därför de gått mer och mer över till den odrickbara isopropanolen som stinker så himla mycket.
Citera
2026-01-27, 23:05
Medlem
Detta är tydligen inte ovanligt hos invandrartjejer. Jag hade en arbetskamrat som förklarade varför det är så. I gymnaiset hade hon flera invandrartjejer i sitt kompisgäng. Tydligen, när det är stora familjer, är tjejerna lågprioriterade att få tid i badrumnet så ofta satsar de bara på ansiktet ( superspacklade) o struntar i att tvätta kroppen. De rollar eller sprayar bara deodorant i armhålan eller utanpå kläderna dag efter dag utan att tvätta sig. Min kompis bad en gång att få låna en deo av en av tjejena och hon sa att till och med deon själv luktade svett!
Citera
2026-01-27, 23:24
Medlem
Fetarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Är det sant att man inte känner sin egen kroppslukt? Måste man verkligen vänja sig och sedan tycka man luktar gott? Om jag sunkat runt i samma kläder hemma i två dygn så börjar jag störa mig på lukten, jag är iofs väldigt känslig. Tar jag deo med parfym, känner jag parfymlukten hela dagen, det känns som den kryper in i bihålorna och hjärnan. Inte att jag bara vänjer mig.

Finns ju många kroppslukter, ingrodd svett känns ändå relativt milt mot vad vissa kan lukta, som har en väldigt avvikande kroppslukt. De som luktar "svett" är ofta rätt dåliga på att byta tröja har jag kommit fram till. Tar man en tröja på morgonen tycker jag den måste klara ett snifftest. Det är nästan värre att vara ren i smutsiga kläder än smutsig i rena kläder.

Angående ingrodd svett så är det i detta fall inte bara en vanlig svettlukt, utan en riktigt stickande, extrem, som om den fått gro i flera veckor.
Citera
2026-01-27, 23:25
Medlem
Fetarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjabolito
Hur luktar hennes fitta? Bjud ut henne och ta reda på det.

Jag vill inte ens veta!
Citera
2026-01-27, 23:31
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fetarsle
Jag vill inte ens veta!

Vem vet, kanske är världens bästa sex.
Citera
2026-01-27, 23:33
Medlem
Fetarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattvarelser
Det stämmer.
Det är faktiskt ovanligt att en turkisk kvinna inte tvättar sig. Normalt föreskriver deras religion att de måste tvätta sig.
Och de överdriver med kosmetika och parfym.

Är hon kanske fet? Jag menar, riktigt fet. Över 100 kilo. De luktar ofta illa, även om de tvättar sig.

Jag vet inte vad som är bäst:
Du kan prata direkt med henne och påpeka att hon luktar. Naturligtvis helt diskret.
Eller så skriver du ner det och lägger det på hennes skrivbord.

Hon är inte tjock. Dock är hon nog autistisk, då hon alltid har samma kläder, sitter för sig själv i ett hörn och aldrig pratar med någon. Det är ju ganska vanligt att folk med autism har problem med hygienen. Kommer nog skicka ett brev utan avsändare hem till hennes brevlåda minsann!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in