Citat:
Ursprungligen postat av
Vitis
Jag har haft kollegor som luktar gammal svett / surt och har inte vetat hur / om jag ska säga något.
Skillnad om jag varit vederbörandes överordnade; då kan man säga "det har kommit synpunkter / klagomål på att Du luktar" - ja, vad säger man? -Illa? - Otvättad?
Jag tror man får vara lite psykologisk och även ljuga. Som att personen inte luktat innan. För jag tror mänskan skulle få panik om man sa att hon alltid luktat. Lite förmildrande kan det bli om man uttrycker det som om just idag luktar du! Typ man säger lite lågaffektivt att idag måste du inte hunnit duscha mellan gymmet och jobbet. Klart det också blir skämmigt, men jag tror inte det blir totaldrama, eftersom man bara menar att det var idag. Då kanske de själva tänker att de måste rycka upp sig lite.
Citat:
Ursprungligen postat av
Timoteus
Intressant fråga!
Det kan nog variera väldigt mycket.
Dels har man väl olika känsligt luktsinne, men jag tror också att man reagerar olika på olika kroppslukter.
Själv tycker jag att hudfettlukt är mer panikskapande än svett. (Typ otvättad hårbotten, eller när fettlukten sätter sig i en skjortkrage.)
Svett är inte lustigt, men är liksom en "tunnare" lukt som gpr att vädra ur näsan, den sätter sig inte fast långt upp/bak i näsan och skapar fantomlukt efteråt som fettlukten gör.
Andra tycker att just svett är det värsta tänkbara.
Jag är mest känslig för bakterielukt som sätter sig i kläderna. Relativt färsk svett tål jag att andra luktar. Hudfett är jag inte heller så känslig för. Tmaulukt känner jag inte (det är andra som beskriver hur det luktar), men den sticker enormt i mina ögon. Sedan kan det bli obehagligt hos vissa som äter väldigt mycket kött, men det verkar helt individuellt. Asiater säger att vi luktar sur mjölk. Sedan är fotsvett inte att leka med. Men de som tycker att fotsvett luktar kan vara med när man klipper hovar på hästar. Det luktar som fotsvett gånger 100.
Men jag håller med om att vissa lukter som sätter sig i näsan och man vädrar det även när lukten är borta.
Under covid var jag vid att folk spritade med isopropylalkohol för att det förekom så ofta. Men nu när det är mer sparsamt upplever jag det som innan covid, att jag vill hulka och kanske kräkas över lukten. Det är ju lite knäppt eftersom de spritar för att vara renliga.