2026-01-27, 20:01
Avstängd
Om du misstänker att hon har diagnos eller medicin som ställer till det med svetten så var försiktig!
Citera
2026-01-27, 20:01
Avstängd
TedGaandies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
Om du eller någon annan i gruppen skall ta upp det så kan ni ju leda med att fråga om hon har något njurlidande, eftersom detta kan leda till att man får utsöndringar med stark doft.

jag håller med dig i rubbet som du skriver. Bara en sak jag inte håller med om. Och det är undvik grupper.

Grupper kan ofta leda till att personen känner sig lite mera utstirrad och utsatt för någon form av gruppdynamik. Schysstare att bara dra någon åt sidan och bara ta det lite fort.

Men som du säger, det kan ju vara någon form av sjukdom eller någonting med en lever. Och även om det inte är det, utan handlar mer om kost eller någonting, så är vårdcentralen fortfarande det stället där det går att få någon rätt hjälp.
Senast redigerad av TedGaandie 2026-01-27 kl. 20:04.
Citera
2026-01-27, 20:02
Medlem
zombie-nations avatar
Är det sant att man inte känner sin egen kroppslukt? Måste man verkligen vänja sig och sedan tycka man luktar gott? Om jag sunkat runt i samma kläder hemma i två dygn så börjar jag störa mig på lukten, jag är iofs väldigt känslig. Tar jag deo med parfym, känner jag parfymlukten hela dagen, det känns som den kryper in i bihålorna och hjärnan. Inte att jag bara vänjer mig.

Finns ju många kroppslukter, ingrodd svett känns ändå relativt milt mot vad vissa kan lukta, som har en väldigt avvikande kroppslukt. De som luktar "svett" är ofta rätt dåliga på att byta tröja har jag kommit fram till. Tar man en tröja på morgonen tycker jag den måste klara ett snifftest. Det är nästan värre att vara ren i smutsiga kläder än smutsig i rena kläder.
Citera
2026-01-27, 20:06
Avstängd
TedGaandies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Är det sant att man inte känner sin egen kroppslukt?

Googla. Man lever i det dagligen, och sjukdomar och annat det är sånt som byggs upp under en ganska lång tid. Det tar inte bara någon dag och sedan luktar du.
Citera
2026-01-27, 20:06
Avstängd
Lukt kan vara lurligt. en tjej tyckte jag luktade fruktansvärt och det påtalade hon.

Gick och frågade polare och arbetskamrater hur jag luktade egentligen. Låg någonstans mellan inget och gott.

Misstänker att det kan vara så att människor kan ta fram lukter själv, men även att det kan vara så att vissa har olika markörer.
Citera
2026-01-27, 20:11
Medlem
Vitiss avatar
Ni som föreslår att TS ska tala om för kvinnan ifråga att hon luktar så illa att det stör omgivningen; hur / vad ska TS säga?
Hur lägga fram det?
Citera
2026-01-27, 20:28
Medlem
Jag röstar på
1. Anonymt brev
2. Läraren om detta inte hjälper
Citera
2026-01-27, 20:28
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Ni som föreslår att TS ska tala om för kvinnan ifråga att hon luktar så illa att det stör omgivningen; hur / vad ska TS säga?
Hur lägga fram det?

Jag tror inte att det går att lägga fram på ett bra sätt. Det kan ju inte bli bra reaktioner. Tror sådant måste göras av någon person nära, sådana personer som pratar om allt.
Citera
2026-01-27, 20:32
Medlem
tjabolitos avatar
Hur luktar hennes fitta? Bjud ut henne och ta reda på det.
Citera
2026-01-27, 20:41
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Jag tror inte att det går att lägga fram på ett bra sätt. Det kan ju inte bli bra reaktioner. Tror sådant måste göras av någon person nära, sådana personer som pratar om allt.

Jag har haft kollegor som luktar gammal svett / surt och har inte vetat hur / om jag ska säga något.
Skillnad om jag varit vederbörandes överordnade; då kan man säga "det har kommit synpunkter / klagomål på att Du luktar" - ja, vad säger man? -Illa? - Otvättad?
Citera
2026-01-27, 21:14
Medlem
Timoteuss avatar
Citat:
Är det sant att man inte känner sin egen kroppslukt? Måste man verkligen vänja sig och sedan tycka man luktar gott?

Intressant fråga!
Det kan nog variera väldigt mycket.

Dels har man väl olika känsligt luktsinne, men jag tror också att man reagerar olika på olika kroppslukter.
Själv tycker jag att hudfettlukt är mer panikskapande än svett. (Typ otvättad hårbotten, eller när fettlukten sätter sig i en skjortkrage.)
Svett är inte lustigt, men är liksom en "tunnare" lukt som gpr att vädra ur näsan, den sätter sig inte fast långt upp/bak i näsan och skapar fantomlukt efteråt som fettlukten gör.

Andra tycker att just svett är det värsta tänkbara.
Citera
2026-01-27, 21:37
Medlem
Running_mans avatar
Kan det inte vara kläderna? Tvättar dem i för låg temp?

Kan ju även bero på kosten.
Citat:
Ursprungligen postat av TedGaandie
Men herregud ge dig nu.. Anledningen att hon stinker är för att ingen har vågat än att säga något åt henne.
Ja exakt. Typiskt svenne-beteende!

Man vågar inte prata med personen i fråga ansikte mot ansikte utan gör det bakom ryggen eller på nätet istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in