2026-01-27, 14:28
Medlem
Fetarsles avatar
Jag har sedan i höstas studerat på universitetet vid sidan av jobbet då jag har för mycket fritid som jag ogärna spenderar med mina ungar.

Men det finns ett problem: I klassen går det en tjej på ca 25 år som luktar något otroligt av svett. Ja, jag tror aldrig att jag varit med om någon som luktar starkare förr! Det luktar som svett som fått gro in och jäsa i flera dagar. När hon går förbi i korridoren ligger svettlukten kvar i flera minuter efteråt. Hon stinker konstant också, har aldrig varit med om en dag där hon inte stinker. Det värsta är i klassrummet. Hon luktar så starkt att jag alltid måste sätta mig i andra änden av klassrummet för att inte få kväljningar. Jag brukar stå kvar i korridoren innan föreläsningarna och vänta på att hon satt sig och sedan välja en plats så långt ifrån henne som möjligt.

Hur kan det vara möjligt att hon luktar så illa? Duschar hon aldrig? Känner hon ens av lukten själv? Ingen annan i klassen har påpekat det, men jag kan inte tänka mig att de inte också besväras? Vi talar alltså inte om lite lätt stank och lökringar, utan om frän, stickande svettlukt som lägger sig över ett halvt klassrum. Kan tillägga att hon är turkisk, så ni slipper fråga. Dock bär hon inte slöja.

Nu ska vi göra ett grupparbete i en månad och jag hamnade självklart i samma grupp som henne. Tre dagar i veckan i en månad kommer jag tvingas sitta instängd i ett minimalt grupprum med den där stanken. Gjorde det igår och var fan nära på att kräkas.

Jag vill bara skrika rätt ut att hon borde duscha och slänga alla kläder i tvätten, men så kan man ju inte göra! Funderar på att skicka ett anonymt brev till hennes postlåda som förklarar hur illa hon luktar. Hade ni bara härdat ut eller tagit tag i problemet?
Citera
2026-01-27, 14:31
Avstängd
TedGaandies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fetarsle
Jag vill bara skrika rätt ut att hon borde duscha och slänga alla kläder i tvätten, men så kan man ju inte göra! Funderar på att skicka ett anonymt brev till hennes postlåda som förklarar hur illa hon luktar. Hade ni bara härdat ut eller tagit tag i problemet?

Men herregud ge dig nu.. Anledningen att hon stinker är för att ingen har vågat än att säga något åt henne. Just för att folk tänker som du "nejmen gud, det är ju inte trevligt." Men folk som luktar illa har ingen aning om det själv, just för att dom är i det, och näsan vänjer sig och känner inte dessa lukter..

Så vill du lösa det får du sluta vara en sån jävla pussy. Och så kan du ju lugnt förklara att hon kan gå till vårdcentralen om hon vill ha hjälp med det problemet.
Citera
2026-01-27, 15:02
Medlem
Är det inte bättre att du säger det till henne istället för att skriva en tråd här! Du kan alltid ta lite Vademecum under näsan så slipper du spy!
Citera
2026-01-27, 15:05
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Tyvärr vet hon nog inte om det själv. Men det kan vara så att hon har något tillstånd som gör att hon ogillar att duscha och då gör att hon duschar väldigt sällan. Bär hon dessutom samma kläder dag efter dag gör det knappast saken bättre. Saken blir kanske inte heller bättre av hennes kost, du nämner att hon är turkisk. Kryddor kan ju också förvärra kroppslukter.

Jag antar att ni inte känner varandra så väl. Ni går i samma klass och det är allt. Kroppshygien är ju inget man pratar med vem som helst om då det är ett ganska intimt ämne. Har själv träffat människor som alltid stinker. Antingen av svett eller gammal lort eller surt för att de förmodligen klätt på sig för snabbt efter dusch utan att torka noga. Men man säger ju inget då det inte varit nära vänner eller familjemedlemmar. Det enda att göra är väl om skolan har någon kurator eller liknande som kan hjälpa att prata med tjejen eller skriva ett anonymt brev/mail direkt till henne. Annars får det nog vara och du och de andra får stå ut.
Citera
2026-01-27, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fetarsle
Jag har sedan i höstas studerat på universitetet vid sidan av jobbet då jag har för mycket fritid som jag ogärna spenderar med mina ungar.

Men det finns ett problem: I klassen går det en tjej på ca 25 år som luktar något otroligt av svett. Ja, jag tror aldrig att jag varit med om någon som luktar starkare förr! Det luktar som svett som fått gro in och jäsa i flera dagar. När hon går förbi i korridoren ligger svettlukten kvar i flera minuter efteråt. Hon stinker konstant också, har aldrig varit med om en dag där hon inte stinker. Det värsta är i klassrummet. Hon luktar så starkt att jag alltid måste sätta mig i andra änden av klassrummet för att inte få kväljningar. Jag brukar stå kvar i korridoren innan föreläsningarna och vänta på att hon satt sig och sedan välja en plats så långt ifrån henne som möjligt.

Hur kan det vara möjligt att hon luktar så illa? Duschar hon aldrig? Känner hon ens av lukten själv? Ingen annan i klassen har påpekat det, men jag kan inte tänka mig att de inte också besväras? Vi talar alltså inte om lite lätt stank och lökringar, utan om frän, stickande svettlukt som lägger sig över ett halvt klassrum. Kan tillägga att hon är turkisk, så ni slipper fråga. Dock bär hon inte slöja.

Nu ska vi göra ett grupparbete i en månad och jag hamnade självklart i samma grupp som henne. Tre dagar i veckan i en månad kommer jag tvingas sitta instängd i ett minimalt grupprum med den där stanken. Gjorde det igår och var fan nära på att kräkas.

Hade oxå det problemet o det är otroligt att personen inte märker det själv. Tycker du ska hinta på ett bra sätt tex ett trevligt mail
Citera
2026-01-27, 15:34
Medlem
Merwinnas avatar
Prata med en lärare och be honom eller henne prata med tjejen, hoppas det funkar, dessa människor känner inte sin egen lukt och blir därför kränkta tyvärr.

Jag har varit med om detta på en arbetsplats, det var en kvinna som stank - faktiskt inte av svett men mer av ingrodd rök, naftalin och mögel. Mycket märkligt. Det här var ett jobb där man satt vid var sin dator, och man fick vara försiktig med att säga någonting om det man höll på med, för då kom hon springande och ställde sig extremt nära bakom ens stol och man hamnade i det där molnet av stank. Chefen pratade med henne men det verkade inte hjälpa.
Citera
2026-01-27, 15:48
Medlem
Det må var klasskamrat eller vem som helst man kommer i kontakt med om dagarna.Man ska alltid ta sig tid och konfrontera dem fast på sidan om.Det gynnar dig och den som det berör. Man ångrar sig aldrig i efterhand när man agerar på det sättet.
Citera
2026-01-27, 16:14
Medlem
blobben!!!s avatar
Kan ju vara så enkelt som att hon tar mediciner som gör att hon luktar illa. Lika möjligt att hon bara har dålig hygien. En tredje möjlighet är att det är du som är överdrivet känslig. Fråga någon grabb på kursen om han tycker att turken luktar illa. Grabbar brukar vanligtvis vara mindre känsliga, så om han inte lagt märke till det så är det nog din näsa som är problemet. Det vore ganska pinsamt om du går fram till tjejen och säger att hon stinker när ingen annan lagt märke till det.
Citera
2026-01-27, 16:23
Medlem
GiveMeHeads avatar
Bara säga till. Man får inte lukta hur illa som helst. Inte på en arbetsplats iallafall.
Citera
2026-01-27, 16:24
Medlem
zombie-nations avatar
De människor jag träffat som verkligen luktar (inte bara lite ingrodd svett), måste ha haft någon sjukdom. De har luktat direkt efter de duschat. I ett fall tror jag det berodde på personens ätstörning (Arfid), personen åt bara en sorts pommes och en sorts hamburgare, dag efter dag, inga grönsaker, inget bröd, inga kryddor.

Eller somalier med TMAU, där de inte fått lära sig att hantera sjukdomen med rätt mat och mer hygien.
Citera
2026-01-27, 16:49
Medlem
Brudar med jästsvamp mellan benen kan lukta. Behövs antagligen medicinering oavsett hur mycket hon duschar och hon fattar nog inte att gå till gyn.

Luktar det fisk... Samma som ovan.

Tjejer kan ha nasty infektioner som luktar har jag märkt ett par gånger i mitt liv.

Oavsett så är det ju konkreta äckliga kännbara tecken på dålig hygien om hon bara låter det fortgå.
Citera
2026-01-27, 17:07
Medlem
Orm Ondes avatar
I en förening där jag är med dök det en dag upp en gubbe som verkligen stank fruktansvärt. Det var uppenbart att det där med att tvätta sig och sina kläder inte var något som prioriterades. Jag är själv normalt inte så känslig för lukter så jag överdriver inte när jag säger att han verkligen stank. Det luktade gammal svett, en nästan frätande äcklig lukt.

Jag blev faktiskt förbannad och sade till honom att om han skulle vara med hos oss, så fick han se till att tvätta sig eftersom han luktade så vidrigt att det inte gick att umgås med honom. Han blev jättesur och gick sin väg och kom aldrig tillbaka.

Var jag otrevlig? Möjligen, men den som inte sköter sin hygien saknar helt respekt för sin omgivning. En vandrande stinkbomb som får omgivningen att må illa skrämmer till sist bort andra, som är för finkänsliga för att våga säga till. Ofta är det naturligtvis ett dåligt psykiskt mående som ligger bakom ”tvättfobin” men då måsta man komma ihåg att reglerna gäller för alla och att en diagnos inte är ett frikort för att bete sig illa. Skall samhället fungera, måste alla ta rimliga hänsyn till varandra. Att lukta lik och inget göra åt det är inte att visa rimlig hänsyn.

Mitt råd till TS är att först diskret fråga några andra om de också tycker att den här studenten luktar illa, för att säkerställa att det inte är den egna näsan som är överkänslig, och sedan säga till personen att hon luktar illa och att det därför är svårt att arbeta med henne. Antagligen har hon någon psykisk störning, men det k a n ju också vara så att hon helt enkelt är omedveten om lukten. Förutsatt att man säger till på ett någorlunda respektfullt sätt gör man henne faktiskt en tjänst - hon kan bli medveten om att hon måste göra något åt sin hygien och då är problemet löst, och blir hon så kränkt att hon avslutar utbildningen så sparar hon CSN-pengar, eftersom hon ändå aldrig skulle få ett arbete om hon kommer stinkande till intervjun.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in