2026-01-27, 00:48
Medlem
Det må låta dramatiskt men jag är hemskt angelägen att inte hamna hos fogden

Saken är den att under de senaste tre åren så har jag successivt hamnat i en situation jag inte trodde jag skulle hamna i

Kortfattat.
Jag hade varit på en arbetsplats för länge. En arbetsplats som åt upp mig på alla sätt och vis(skicka pm så förklarar jag) och när min far dog så kände jag att jag fick nog.
Jag kunde inte ge mer av mig till den här organisationen så jag sa upp mig.
Livet är för kort.

Jag har efter nyåret börjat jobba och fått inkomst på nytt och mer det ett hopp om en självständig position.

Däremot har vissa falturor gått vidare och det är vad det är. Jag äger det misstaget men.
Jag ligger just nu efter med en hyra på 4890 och jag försöker sälja tillgångar för att täcka det.

I och med det så förstör det mina förutsättningar till hjälp. Om jag får in 3000 kronor så säger socialen att jag har en inkomst. Vilket ger mig mindre pengar.

Hur ska jag kunna bli skuldfri utan att bli mer skuldsatt?
Öl jag får in 3000
Citera
2026-01-27, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megliore

Saken är den att under de senaste tre åren så har jag successivt hamnat i en situation jag inte trodde jag skulle hamna i

Kortfattat.
Jag hade varit på en arbetsplats för länge. En arbetsplats som åt upp mig på alla sätt och vis(skicka pm så förklarar jag) och när min far dog så kände jag att jag fick nog.
Livet är för kort.

Jag har efter nyåret börjat jobba och fått inkomst på nytt och mer det ett hopp om en självständig position.

Däremot har vissa falturor gått vidare och det är vad det är. Jag äger det misstaget men.
Jag ligger just nu efter med en hyra på 4890 och jag försöker sälja tillgångar för att täcka det.

I och med det så förstör det mina förutsättningar till hjälp. Om jag får in 3000 kronor så säger socialen att jag har en inkomst. Vilket ger mig mindre pengar.

Öl jag får in 3000

Om jag får in 3000 så får jag inga pengar. Hur kan jag då betala min hyra som är sen med tillgångar?
Citera
2026-01-27, 00:58
Avstängd
Sagodjurs avatar
betala först och främst din hyra sen får du lösa allt annat efter det.
hyran är viktigast. och snabbt som fan ska du betala annars riskerar du att bli vräkt och oavsett hur knepigt situationen är nu så blir den sämre som bostadslös.
Citera
2026-01-27, 01:15
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:

Öl jag får in 3000
Det du säljer säljer du mot cash, inget swish. Sedan handlar du käk, tvål, toapapper osv för cash Hyran kan du ju inte betala med kontanter men som jag förstod det hjälper soc dig med hyran?

Annars säger du givetvis upp alla onödiga abonnemang typ Spotify, Netflix osv, byter tele-ab. till Fello eller varför inte Comviq kontantkort? Men allt det har du givetvis gjort redan.. eller?
Citera
2026-01-27, 01:55
Medlem
Du frågar alltså hur du ska utföra ett bedrägeri på min bekostnad där du vill få bidrag trots att du jobbar?

Du gräver ett djupare hål. Försiktig, det kan göra dig
återbetalningsskyldig för allt tidigare med en ännu högre skuld och även andra juridiska problem.

Citat:
Öl jag får in 3000
Betala av skulden? Sett till räntan så lär det vara en av de allra bästa investeringarna du kan göra

Vad du frågar om nu är raka motsatsen. Du frågar hur du kan ta ett lån där straffvärdet sett till risk nog är betydligt dyrare än ett klassiskt lån.

De anpassar väl givetsvis bidrag efter betalningsförmåga? Ärligt talat så tror jag inte att du behöver begå bedrägeri. Är det något de har sagt själva? Att du inte får betala av din skuld? Det tvivlar jag startkt på.

Det kan väl inte bara vara jag som har hört om ränta-på-ränta-effekten?
Senast redigerad av Ballooong 2026-01-27 kl. 02:16.
Citera
2026-01-27, 04:26
Medlem
Onanikrems avatar
Ge de 3000 kontant till en kompis som får betala in din hyra, hyresbolaget bryr sig inte om var pengarna kommer från bara det står rätt OCR nummer och de får in det.

Tappar du lägenheten pga obetald hyra och har skulder så sitter du riktigt i skiten, ingen kommer hyra ut till dig då.
Senast redigerad av Onanikrem 2026-01-27 kl. 04:29.
Citera
2026-01-27, 05:13
Medlem
GiveMeHeads avatar
Stop beeing poor är mitt tips. Allt blir enklare med pengar. Lös det.
Citera
2026-01-27, 05:36
Medlem
Citat:

Kortfattat.
Livet är för kort.

Öl jag får in 3000

För det första så är det lämpligt att kontakta dem du är skyldig pengar och förklara din situation och se om du kan få anstånd, det gäller även hyresvärden. Det nämndes att man skall betala hyran i första hand och visst betalar man inte så riskerar ju det man inte betalar för ryka (och bostad är väl det värsta man kan bli av med), men om man lyckas få anstånd så får man ju se till vad näst viktigast är osv.

Vad gäller inkomst så tror jag inte socialen ger en kalla handen bara man har den minsta inkomst. Räcker inte inkomsten så måste väl ändå socialen ställa upp på att täcka upp mellanskillnaden åtminstone? Rent moraliskt tycker jag att man själv har ansvar att dra in de pengar man kan och inte förlita sig på att det allmänna skall dra hela lasset.

Notera dock att för att akutåtgärder alls skall vara till någon nytta så kräver det också att man har en långsiktig plan. Om man inte ser till att man har en ekonomi där man har balans mellan inkomster och utgifter så löser ju försäljningar bara till att man löser månadens problem och så uppstår nya nästa månad (med skillnaden att man då kanske inte har något att sälja längre).

Man bör på sikt se till att man har en buffer. Blir man arbetslös så kan det ta sin lilla tid innan A-kassan trillar in, eller lönegarantin för den delen. Dessutom kan en sådan buffer vara bra för situationen som du hanmade inför: att man känner sig tvungen att skjuta ut sig själv - då blir man ju blockad från A-kassa en tid.

En annan strategi kan vara att ha en budget där man har klart för sig hur man kan skära ifall inkomsten faller bort eller minskar. Skära i utgifter kommer man ju behöva göra ändå och då är det ju kanske lättare ifall man iaf är lite förberedd på situationen.
Citera
2026-01-27, 06:47
Medlem
banzaipirates avatar
Vänta.Du har jobb. Då kan du väl försöka få uppskov en månad.
Citera
2026-01-27, 08:25
Medlem
Kaerringbenzos avatar
Hur kan man ha en hyra under 5000 år 2026?
Citera
2026-01-27, 08:32
Medlem
GiveMeHeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaerringbenzo
Hur kan man ha en hyra under 5000 år 2026?

Det är väl vad mamma vill ha för att låta honom gå hemma och dra ner stämningen med sitt gnäll.
Citera
2026-01-27, 08:40
Medlem
Kan man visa på att man har ett arbete (anställningsavtal) och det kommer pengar så är inte hyresvärden kinkig utan kan vänta på pengarna. Det är bara att berätta läget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in