Citat:
Ursprungligen postat av
Megliore
Det må låta dramatiskt men jag är hemskt angelägen att inte hamna hos fogden
Saken är den att under de senaste tre åren så har jag successivt hamnat i en situation jag inte trodde jag skulle hamna i
Kortfattat.
Jag hade varit på en arbetsplats för länge. En arbetsplats som åt upp mig på alla sätt och vis(skicka pm så förklarar jag) och när min far dog så kände jag att jag fick nog.
Jag kunde inte ge mer av mig till den här organisationen så jag sa upp mig.
Livet är för kort.
Jag har efter nyåret börjat jobba och fått inkomst på nytt och mer det ett hopp om en självständig position.
Däremot har vissa falturor gått vidare och det är vad det är. Jag äger det misstaget men.
Jag ligger just nu efter med en hyra på 4890 och jag försöker sälja tillgångar för att täcka det.
I och med det så förstör det mina förutsättningar till hjälp. Om jag får in 3000 kronor så säger socialen att jag har en inkomst. Vilket ger mig mindre pengar.
Hur ska jag kunna bli skuldfri utan att bli mer skuldsatt?
Öl jag får in 3000
För det första så är det lämpligt att kontakta dem du är skyldig pengar och förklara din situation och se om du kan få anstånd, det gäller även hyresvärden. Det nämndes att man skall betala hyran i första hand och visst betalar man inte så riskerar ju det man inte betalar för ryka (och bostad är väl det värsta man kan bli av med), men om man lyckas få anstånd så får man ju se till vad näst viktigast är osv.
Vad gäller inkomst så tror jag inte socialen ger en kalla handen bara man har den minsta inkomst. Räcker inte inkomsten så måste väl ändå socialen ställa upp på att täcka upp mellanskillnaden åtminstone? Rent moraliskt tycker jag att man själv har ansvar att dra in de pengar man kan och inte förlita sig på att det allmänna skall dra hela lasset.
Notera dock att för att akutåtgärder alls skall vara till någon nytta så kräver det också att man har en långsiktig plan. Om man inte ser till att man har en ekonomi där man har balans mellan inkomster och utgifter så löser ju försäljningar bara till att man löser månadens problem och så uppstår nya nästa månad (med skillnaden att man då kanske inte har något att sälja längre).
Man bör på sikt se till att man har en buffer. Blir man arbetslös så kan det ta sin lilla tid innan A-kassan trillar in, eller lönegarantin för den delen. Dessutom kan en sådan buffer vara bra för situationen som du hanmade inför: att man känner sig tvungen att skjuta ut sig själv - då blir man ju blockad från A-kassa en tid.
En annan strategi kan vara att ha en budget där man har klart för sig hur man kan skära ifall inkomsten faller bort eller minskar. Skära i utgifter kommer man ju behöva göra ändå och då är det ju kanske lättare ifall man iaf är lite förberedd på situationen.