2026-01-27, 11:00
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megliore
Det må låta dramatiskt men jag är hemskt angelägen att inte hamna hos fogden

Saken är den att under de senaste tre åren så har jag successivt hamnat i en situation jag inte trodde jag skulle hamna i

Kortfattat.
Jag hade varit på en arbetsplats för länge. En arbetsplats som åt upp mig på alla sätt och vis(skicka pm så förklarar jag) och när min far dog så kände jag att jag fick nog.
Jag kunde inte ge mer av mig till den här organisationen så jag sa upp mig.
Livet är för kort.

Jag har efter nyåret börjat jobba och fått inkomst på nytt och mer det ett hopp om en självständig position.

Däremot har vissa falturor gått vidare och det är vad det är. Jag äger det misstaget men.
Jag ligger just nu efter med en hyra på 4890 och jag försöker sälja tillgångar för att täcka det.

I och med det så förstör det mina förutsättningar till hjälp. Om jag får in 3000 kronor så säger socialen att jag har en inkomst. Vilket ger mig mindre pengar.

Hur ska jag kunna bli skuldfri utan att bli mer skuldsatt?
Öl jag får in 3000

Det enklaste sättet att få riktiga råd som passar dig och din situation, är att du hör av dig till din kommuns Budget och Skuldrådgivning. De vet vad som gäller, hur man gör och varför. Kostar inget att höra av sig dit.
Citera
2026-01-27, 11:46
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Det må låta dramatiskt men jag är hemskt angelägen att inte hamna hos fogden

Saken är den att under de senaste tre åren så har jag successivt hamnat i en situation jag inte trodde jag skulle hamna i

Kortfattat.
Jag hade varit på en arbetsplats för länge. En arbetsplats som åt upp mig på alla sätt och vis(skicka pm så förklarar jag) och när min far dog så kände jag att jag fick nog.
Jag kunde inte ge mer av mig till den här organisationen så jag sa upp mig.
Livet är för kort.

Jag har efter nyåret börjat jobba och fått inkomst på nytt och mer det ett hopp om en självständig position.

Däremot har vissa falturor gått vidare och det är vad det är. Jag äger det misstaget men.
Jag ligger just nu efter med en hyra på 4890 och jag försöker sälja tillgångar för att täcka det.

I och med det så förstör det mina förutsättningar till hjälp. Om jag får in 3000 kronor så säger socialen att jag har en inkomst. Vilket ger mig mindre pengar.

Hur ska jag kunna bli skuldfri utan att bli mer skuldsatt?
Öl jag får in 3000

Bänka dig och kolla på Lyxfällan på TV3, de hjälper ständigt folk i din situation, oftast med gott resultat. Och på sikt så bör du försöka flytta från Söderhamn, ingen mår bra av att bo där.
Senast redigerad av Ringhals3 2026-01-27 kl. 11:56.
Citera
2026-01-27, 12:42
Medlem
Dumpstra: ut på natten och kolla vad butikerna slängt i sina soptunnor som är fullt gångbart.
Citera
2026-01-27, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiveMeHead
Det är väl vad mamma vill ha för att låta honom gå hemma och dra ner stämningen med sitt gnäll.

Skrattade högt åt ditt meddelande så tack, jag behövde det.

Bor på 45kvm i en liten stad varför hyran är så billig.
Citera
2026-01-27, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Det du säljer säljer du mot cash, inget swish. Sedan handlar du käk, tvål, toapapper osv för cash Hyran kan du ju inte betala med kontanter men som jag förstod det hjälper soc dig med hyran?

Annars säger du givetvis upp alla onödiga abonnemang typ Spotify, Netflix osv, byter tele-ab. till Fello eller varför inte Comviq kontantkort? Men allt det har du givetvis gjort redan.. eller?

Ja, utgifterna har jag sett över och jag har också kontaktat de jag behöver kontakta.
Det är just hyran jag ligger efter med som blir klurigt. Om jag säljer något och får in det på kontot för att täcka hyran så ses det som en inkomst och då får jag lägre bidrag vilket gör att jag inte kan betala nästkommande hyra.
Citera
2026-01-27, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooong
Du frågar alltså hur du ska utföra ett bedrägeri på min bekostnad där du vill få bidrag trots att du jobbar?

Du gräver ett djupare hål. Försiktig, det kan göra dig
återbetalningsskyldig för allt tidigare med en ännu högre skuld och även andra juridiska problem.

Betala av skulden? Sett till räntan så lär det vara en av de allra bästa investeringarna du kan göra

Vad du frågar om nu är raka motsatsen. Du frågar hur du kan ta ett lån där straffvärdet sett till risk nog är betydligt dyrare än ett klassiskt lån.

De anpassar väl givetsvis bidrag efter betalningsförmåga? Ärligt talat så tror jag inte att du behöver begå bedrägeri. Är det något de har sagt själva? Att du inte får betala av din skuld? Det tvivlar jag startkt på.

Det kan väl inte bara vara jag som har hört om ränta-på-ränta-effekten?

Jag vill såklart inte begå bidragsbrott. Jag vill göra rätt för mig.
Hyran är det viktigaste men jag har hamnat i en loop där jag ligger efter med den senaste hyran.

Det jag i första hand tänkte är om nån har tips på nån form av stiftelse eller liknande som kan hjälpa med hyran.

Med alla utgifter så har jag ca 1500 kr kvar till mat. Så det är svårt att spara ihop den summan.

Jag har inte frågat dem om det finns ett undantag när det kommer till hyran men det ska jag göra. Väldigt bra tips, tack så mycket.

Jobbet jag har nu är på timmar men jag söker jobb hela tiden för att få till en heltids.

Pinsamt nog ville varken Burger King eller Donken ha mig och jag söker städjobb t.ex. Jag är inte kräsen.
Citera
2026-01-27, 18:32
Medlem
OldButBaldGuys avatar
Citat:

Jag förstår inte. Om du har nytt jobb så bör du rimligtvis få din första lön senast i slutet av februari. Därmed lär det väl i vilket fall inte komma in några stålar från socialen?
Citera
2026-01-27, 18:40
Medlem
zombie-nations avatar
Du befinner dig i en situation där hyran måste betalas från ditt konto för att få ersättning för den. Samtidigt kan du inte föra in pengar från sålda saker för att betala den hyran. Om jag fattat det rätt.

Känns som i det läget får du nog låta bli att få ersättning för den hyran. Du säljer saker och för in de pengarna på en kompis eller släktings konto och sedan betalas hyran från det kontot. Det går nog inte att göras bättre.

Annars så håller jag med om att du kan gå till ekonomisk rådgivning som är gratis. De vet vad de talar om där.
Citera
2026-01-27, 22:28
Medlem
Analwinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaerringbenzo
Hur kan man ha en hyra under 5000 år 2026?

Han bor kanske i ett flerfamiljshus som ska rivas?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in