2026-01-27, 00:37
Medlem
Bettingsidors avatar
Sitter och läser om Söderbergs klassiker och det slår mig: Är inte Tyko Glas urtypen för en modern incel?

Han är socialt awkward, föraktar 'Chad' (Pastor Gregorius som faktiskt får ligga), idealiserar en kvinna han inte kan få (Helga) och rationaliserar mord för att 'rädda' henne, när han egentligen bara är svartsjuk och bitter.

Varför hyllas den här boken som högkultur? Det är ju ett manifest för ensamma, bittra män. Eller missar jag något? Diskutera.
Citera
2026-01-27, 00:51
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bettingsidor
Sitter och läser om Söderbergs klassiker och det slår mig: Är inte Tyko Glas urtypen för en modern incel?

Han är socialt awkward, föraktar 'Chad' (Pastor Gregorius som faktiskt får ligga), idealiserar en kvinna han inte kan få (Helga) och rationaliserar mord för att 'rädda' henne, när han egentligen bara är svartsjuk och bitter.

Varför hyllas den här boken som högkultur? Det är ju ett manifest för ensamma, bittra män. Eller missar jag något? Diskutera.

Vad är en "modern" incel?
Begreppet incel är ju relativt nytt, men fenomenet med människor/män som inte får ligga är sannolikt lika gammalt som själva mänskligheten.
Citera
2026-01-27, 01:41
Medlem
Citat:
föraktar 'Chad' (Pastor Gregorius som faktiskt får ligga),
Skulle väl inte säga att Gregorius var en chad.
Citera
2026-01-27, 02:02
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
Skulle väl inte säga att Gregorius var en chad.
Exakt vad jag tänkte.

Helgas älskare Klas Recke har potential att bli sådan om han får tid att utveckla sådan sida.

Vad som fick många att gå i taket 1905 var att dr Glas inte kände ånger efter dådet, och det kan i så fall tala för personlighetsstörning snarare med våra moderna termer.

Att Söderberg kom åt djupa artetyper i romanen talar främst om hur ofta den sätts upp som teater men även tredje filmatiseringen har snart premiär.
Det har skrivits romaner från perspektivet hos båda i paret Gregorius även.

Tillägg: Han fick t o m en imiterande s k dödsängel i form av yngre romanläkare. 😬

"Författaren Kerstin Ekman gav ut romanen Mordets praktik (2009), om en läkare som läser Doktor Glas och därigenom inspireras till egna mordiska handlingar."
Senast redigerad av Riksreptilen 2026-01-27 kl. 02:42.
Citera
2026-01-27, 03:23
Moderator
Schlesiens avatar
Erik Johan Stagnelius från Öland var väl incelär? Om än inte aggressiv. Hundra år före Doktor Glas.
Citera
2026-01-27, 03:31
Medlem
Citat:
Helga hatar ju Gregorius, han måste ju till och med våldta henne för att få sitt ligg, så någon Chad är han inte.

Och visst gillar hon Glas, inte bara som läkare. Att han inte får till det är en annan sak.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-01-27 kl. 03:33.
Citera
2026-01-27, 05:09
Medlem
Fick faktiskt precis samma tanke som dig när jag läste boken!

Som sen 90-talist som är uppväxt på "brain rot" och liknade var jag ivrig att påbörja Doktor Glas men redan på första sidan kändes det som han var en riktig incel. Här var alltså en bok som kallas för en tidlös klassiker så handlar det bara om en grabb som inte får ligga.

Väldigt fina skildringar och beskrivningar på Stockholm dock!

Vad jag minns i boken hade han väll ett intresse av en tjej på någon i ö skärgården men som drunknade dagen efter? Detta kanske startade en ond spiral för vår (o)kära doktor?
Citera
2026-01-27, 07:43
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:

Finns det många läkare bland incels?
Citera
2026-01-27, 08:11
Medlem
Fraggelrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Finns det många läkare bland incels?
Nej men det finns säkert några incels bland läkare min gode gris.
Citera
2026-01-27, 08:13
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Det motbjudande, är att int'lektuella hipsters stöpt om en svensk kanonklassiker till nutid med hippa yrken åt karaktärerna som "influencer".

Reduktions-normatia nya titeln "Glas", säger redan allt. Charlattetaner.

va yrar'u om
Citera
2026-01-27, 08:14
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fraggelrock
Nej men det finns säkert några incels bland läkare min gode gris.
Är det säkert det?

Jag tycker inte att doktor glas verkar kvalificera.
Han är bara smart nog att förstå att det inte är värt att springa efter kvinnor. Han vet att han kan få en, men han vill inte ha dom.
Citera
2026-01-27, 08:51
Moderator
evilhoneys avatar
Psykologi --> Litteratur
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto