2026-01-26, 14:35
Medlem
Ta blancolån på flera hundratusentals kr, flytta till ett fattigt land som Venezuela, knulla perfekta 18 åringar, ät på goda restauranger, rök massvis med gräs, ta MDMA på de bästa nattklubbarna, var generös mot din omgivning och bo på fina hotell för nån tusenlapp om dagen, det är värt. Du har självklart ingen framtid i massinvandringslandet och som svensk man är man inte attraktiv hos tjejerna, det är utomlands som gäller kompis.
Citera
2026-01-26, 14:40
Medlem
Flytta till en liten stad. Exempelvis Trollhättan eller Växjö. Börja studera. Sök CSN. Gör aktiviteter. Skaffa nya vänner.

Livet har mycket att erbjuda och du är bara 19 år.

Finns så mycket att se och du kommer ta dig igenom ditt mörka kapitel.
Citera
2026-01-26, 14:45
Medlem
Börja träna någonting som du har fallenhet för och tycker är någorlunda kul och meningsfullt. Det kan vara egentligen vad som helst som att lära sig spela fiol eller gitarr eller börja med någon sport, idrotta, träna kroppen. Gör detta på daglig basis, på med träningsdojorna och ge dig ut och spring (kanske inte just nu iofs..). Gå på gym eller träna hemma, kanske genom att följa Åhmans träningssnuttar på TV. Ta ut dig totalt ibland så att du känner att verkligen lever och att du bara har ett liv och att du egentligen vill fortsätta leva.
Lycka till!
Citera
2026-01-26, 14:46
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forcehook
Jag har redan legat inne två gånger. Det hjälper inte jättemycket. Efter andre gången lät de mig bli utskriven med ”en tid i handen” hos öppenvården. Jag tyckte det lät bra och det kändes som jag kunde få hjälp fortare, men det visade sig bara vara ett sätt att få mig hålla käften en tag till. Jag fick sitta i en rum med någon skötare i någon kvart som i princip bara frågade mig om jag ville ta mitt liv eller inte, och sen var det åter väntetid i ett halvår eller vad fan det nu blir. Kände mig helt grundlurad.

Du behöver inte läggas in. Du behöver ut och knulla tjejer och se världen, äta god mat och köra bil till en alptopp. Och sen skaffa barn och familj. Sen lära dig spela harpa.

Vården är lika illa som självmord.
Citera
2026-01-26, 14:57
Medlem
Kan du sätta ord på vad som ger dig ångest och panik? Är det rädsla för arbetslöshet?
Citera
2026-01-26, 15:01
Medlem
forcehooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Och dina problem med alkohol och droger. Är dom fortfarande aktiva?

Nej.
Citera
2026-01-26, 15:05
Medlem
forcehooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nanabatman2
Flytta till en liten stad. Exempelvis Trollhättan eller Växjö. Börja studera. Sök CSN. Gör aktiviteter. Skaffa nya vänner.

Livet har mycket att erbjuda och du är bara 19 år.

Finns så mycket att se och du kommer ta dig igenom ditt mörka kapitel.

Jag har länge diggat idén av att flytta till en annan stad och börja om. Därför läser jag upp några kurser via Komvux. Problemet är att jag är upptagen i schemat mån, tis och fredag, så det försvårar bara jobbsökandet. Och fram tills dess att jag kan börja på universitet (om jag nånsin ens kommer kunna det) så har jag fortfarande den ekonomiska biten kvar.
Citera
2026-01-26, 15:15
Medlem
forcehooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jcn7
Kan du sätta ord på vad som ger dig ångest och panik? Är det rädsla för arbetslöshet?

En blandning mellan sociala sammanhang, trånga utrymmen och ibland ingenting. Stora folkmassor eller ställen där jag hade saknade en ”trygg utväg”. De första gångerna jag fick panikattacker så kom de från dessa platser, eller från ingenstans. Sen utvecklades det till ett ännu mer undvikande beteende, och tillsist fick jag panik över rädslan att få panik.

Jag kan bara vara hemma och andas och plötsligt känna en känsla av panik. Jag börjar må väldigt illa och känner en extrem hetta över hela kroppen, följt av stickningar och sedan domningar i kroppen. Brukar även få väldigt hög puls och tillsist börjar jag kallsvettas.
Citera
2026-01-26, 15:17
Medlem
forcehooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsMullenss
Ta blancolån på flera hundratusentals kr, flytta till ett fattigt land som Venezuela, knulla perfekta 18 åringar, ät på goda restauranger, rök massvis med gräs, ta MDMA på de bästa nattklubbarna, var generös mot din omgivning och bo på fina hotell för nån tusenlapp om dagen, det är värt. Du har självklart ingen framtid i massinvandringslandet och som svensk man är man inte attraktiv hos tjejerna, det är utomlands som gäller kompis.

Det var nästan ord för ord det jag gjorde när jag tog studenten. Och jag mådde inte särskilt bättre av det.
Citera
2026-01-26, 15:18
Avstängd
TedGaandies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forcehook
Vart fan ska man ta vägen nu?

Du tänker för mycket... Med din profilbild ska du sluta vara i huvudet så mycket.. Du ska vara nere i bröstet och du skall tänka "det går fint."
Citera
2026-01-26, 15:20
Medlem
[quote=ladicius|94137204]
Ta dig till pyskakuten om du har en sådan nära dig om du har planer på att begå självmord.

Får du några mediciner mot ångest idag? Annars: kontakta Vårdcentralen nu på en gång och förklara hur du mår och be att de skriver ut något till dig på en gång. Så som du mår nu skall ingen behöva må!

Dina katastroftankar på att "allt är kört" osv. - det är depressionen som talar. Lyssna inte! Kämpa på!
[/QUOTE/]
Sök hjälp, du behöver nog läkemedel. Finns antidepp som också är verksamt mot panikångest.
Citera
2026-01-26, 15:22
Medlem
forcehooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
Hej! Jag svarar dig i egenskap av läkare.

Det du beskriver är ett mycket allvarligt tillstånd, men också ett känt och behandlingsbart sådant. Paniksyndrom kan efter en första attack utvecklas till ett kontinuerligt stresspåslag där nervsystemet aldrig får gå ner i varv. När det pågår veckor eller månader bryts ofta hela livsstrukturen ner: arbete, ekonomi, självkänsla och framtidstro. Det är inte ett tecken på personlig svaghet eller misslyckande – det är en fysiologisk och psykologisk reaktion som blivit okontrollerad.

De tankar du beskriver kring heroin och att avsluta ditt liv ska tas på största allvar. Kliniskt sett är detta ett tydligt tecken på akut suicidrisk. Det är viktigt att säga: dessa tankar är inte ett rationellt ställningstagande utan ett uttryck för extrem ångest och ett behov av att få slut på lidandet. De ska mötas med vård, inte med ensam väntan.

Du ska inte sitta ensam i en kö i flera månader i det här läget. Paniksyndrom i kombination med suicidtankar är skäl för akut bedömning. Du kan och bör vända dig till psykiatrisk akutmottagning, närakut eller vårdcentral för omedelbar vidare remiss – även om du redan står i kö. Vid upplevd akut fara ska 112 kontaktas.

När det gäller ekonomin: när någon står utan inkomst på grund av sjukdom finns möjlighet till akut stöd via socialtjänsten. Det är en del av samhällets skyddsnät och något vården ofta kan hjälpa till att initiera.

Det kan vara svårt att tro just nu, men jag vill vara tydlig: detta tillstånd är inte permanent. Med rätt behandling – ofta en kombination av samtalsbehandling, ibland läkemedel och praktiskt stöd – blir många med paniksyndrom avsevärt bättre. Vissa helt friska. Även de som haft mycket svåra symtom.

Du är ung, och ditt liv är inte definierat av hur det ser ut just nu. Men du behöver hjälp nu, inte senare.

Vänta inte i kö i det här läget. Sök akut psykiatrisk bedömning och säg exakt hur illa det är.

Du ska inte behöva bära detta ensam. Hjälp finns, och den ska sättas in nu.

Problemet är ju att det enda akutpsyk kan göra är att dirigera en till öppenvården, och det är ju kö dit oavsett. Till och med den ekonomiska biten som jag frågade personal om vägledning till så säger dom åter att ”öppenvården kan hjälpa dig med det”. Allting löses med öppenvården enligt dom men det är ju till dom jag aldrig får komma till.

Jag känner sån skam för att kontakta akutpsyk igen…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in