Citat:
Ursprungligen postat av
forcehook
Jag finner ingen livslust längre. Jag är 19 år och tog studenten förra året. Fick en panikattack i oktober och utvecklade sedan ett fall av grov paniksyndrom.
Mina dagar består bara av panikattacker och skyhög ångest. Jag har tappat min inkomst och har inte ett enda öre kvar på kontot längre. Står i kö till psykiatrin och medans det söker jag jobb (jobb jag vet att min ångest hade satt stopp för ändå), men jag får oftast inte ens ett mail tillbaka. Jag har inga vänner och inga föräldrar som bryr sig. Jag ligger bara i min säng om dagarna och är nervös inför en fara som inte existerar.
Det verkar gå så jävla bra för alla andra men för mig så går det bara skit. Jag har aldrig varit särskilt duktig på ett jobb och har alltid bara ”slarvat” bort delar av mitt liv. Allting känns så omöjligt.
Jag vill bara sälja av det sista jag har (har redan sålt det mesta bara för att det ska gå runt) och köpa mig lite heroin. Uppleva jungfrusilen för första gången samtidigt som jag gör min egen död något mindre smärtsam när jag lägger mig på rälsen.
Känns så jobbigt för när man väl söker hjälp så blir man placerad på en kö i 3-6 månader. Vad fan ska jag göra under den tiden liksom?
Varenda dag är bara ett stort elände. Och varenda del av mitt liv är en serie gigantiska misslyckanden. Jag är inget mer än helt ensam, helt pank, och helt misslyckad (samtidigt som jag är fylld av ångest!)
Vart fan ska man ta vägen nu?
Hej! Jag svarar dig i egenskap av läkare.
Det du beskriver är ett mycket allvarligt tillstånd, men också ett
känt och behandlingsbart sådant. Paniksyndrom kan efter en första attack utvecklas till ett kontinuerligt stresspåslag där nervsystemet aldrig får gå ner i varv. När det pågår veckor eller månader bryts ofta hela livsstrukturen ner: arbete, ekonomi, självkänsla och framtidstro. Det är inte ett tecken på personlig svaghet eller misslyckande – det är en fysiologisk och psykologisk reaktion som blivit okontrollerad.
De tankar du beskriver kring heroin och att avsluta ditt liv ska tas på största allvar. Kliniskt sett är detta ett tydligt tecken på akut suicidrisk. Det är viktigt att säga: dessa tankar är inte ett rationellt ställningstagande utan ett uttryck för extrem ångest och ett behov av att få slut på lidandet. De ska mötas med vård, inte med ensam väntan.
Du ska
inte sitta ensam i en kö i flera månader i det här läget. Paniksyndrom i kombination med suicidtankar är skäl för
akut bedömning. Du kan och bör vända dig till psykiatrisk akutmottagning, närakut eller vårdcentral för omedelbar vidare remiss – även om du redan står i kö. Vid upplevd akut fara ska 112 kontaktas.
När det gäller ekonomin: när någon står utan inkomst på grund av sjukdom finns möjlighet till akut stöd via socialtjänsten. Det är en del av samhällets skyddsnät och något vården ofta kan hjälpa till att initiera.
Det kan vara svårt att tro just nu, men jag vill vara tydlig:
detta tillstånd är inte permanent. Med rätt behandling – ofta en kombination av samtalsbehandling, ibland läkemedel och praktiskt stöd – blir många med paniksyndrom avsevärt bättre. Vissa helt friska. Även de som haft mycket svåra symtom.
Du är ung, och ditt liv är inte definierat av hur det ser ut just nu. Men du behöver hjälp nu, inte senare.
Vänta inte i kö i det här läget. Sök akut psykiatrisk bedömning och säg exakt hur illa det är.
Du ska inte behöva bära detta ensam. Hjälp finns, och den ska sättas in nu.