2026-01-25, 16:58
Medlem
Nu tränar jag på gym 2-3 gånger i veckan. Cyklar som uppvärmning och kör sen cirkelträning i E-gym. 2 varv. Och var 6:e träning ska man testa sin styrka så att man rimligen ökar belastningen lite. Men inte för mig. Jag blir bara svagare! Det går tyngre och tyngre att träna. Det kan ju inte vara normalt?

Jag är starkt överviktig. Klarar inte att promenera utan käpp som stöd.

Periodvis lyckas jag gå ner lite i vikt men sen kommer bakslaget och jag ökar ännu mer i vikt. Försöker att inte vara hungrig på kvällen eftersom jag har grava insomningsproblem.
Går dåligt...

64 år, kvinna.
Citera
2026-01-25, 17:10
Medlem
Svårt att ge konkreta råd såhär men troligtvis äter du fel

Nyttiga fetter. Mer protein.

Kolhydrater som sötpotatis mm.

Äter själv ris, potatis och sötpotatis.
Men det kan du reglera, t ex runt träningen kan det behövas.

Leta på youtube och Instagram. Finns massor med inspiration och tips från kvinnor i din ålder som tränar och äter bra.
Citera
2026-01-25, 17:16
Medlem
Äter mest grillad kyckling. Kör filéer i airfryer. Broccoli. Och lite andra grönsaker.

Overnight oats till frukost plus någon frukt.

Fuskar ibland, ja. Men inte ofta.

Kvarg som mellanmål.

Citat:
Ursprungligen postat av Lavande
Svårt att ge konkreta råd såhär men troligtvis äter du fel

Nyttiga fetter. Mer protein.

Kolhydrater som sötpotatis mm.

Äter själv ris, potatis och sötpotatis.
Men det kan du reglera, t ex runt träningen kan det behövas.

Leta på youtube och Instagram. Finns massor med inspiration och tips från kvinnor i din ålder som tränar och äter bra.
Citera
2026-01-25, 17:20
Medlem
OldButBaldGuys avatar
Om du är kraftigt överviktig bör du rimligtvis vara en bra kandidat för läkemedel för behandling av obesitas. Har du undersökt detta?
Citera
2026-01-25, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biloxiblues
Äter mest grillad kyckling. Kör filéer i airfryer. Broccoli. Och lite andra grönsaker.

Overnight oats till frukost plus någon frukt.

Fuskar ibland, ja. Men inte ofta.

Kvarg som mellanmål.

Mitt tips, är mer. Ingen svältkost. Glöm det här med bantning.

Om du har kraftig övervikt tycker jag du kontaktar din vårdcentral och bokar en tid med dietist.
Citera
2026-01-25, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldButBaldGuy
Om du är kraftigt överviktig bör du rimligtvis vara en bra kandidat för läkemedel för behandling av obesitas. Har du undersökt detta?
Citat:
Ursprungligen postat av Lavande
Om du har kraftig övervikt tycker jag du kontaktar din vårdcentral och bokar en tid med dietist.
Klokt. Kan man inte lösa sina problem inom rimlig tid bör man ta hjälp av proffs, i synnerhet om det handlar om hälsan. När det handlar om träningen tycker jag att du ska undersöka om du kan få hjälp av en fysioterapeut. Var försiktig med PTs dock, de kan vara vilka klåpare som helst.
Citera
2026-01-25, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldButBaldGuy
Jag har usel inkomst. Varit arbetslös och sjukskriven.
Citera
2026-01-25, 17:55
Medlem
Citat:
Du får ingen hjälp från den offentliga vården?
Citera
2026-01-25, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FjodorBajkalsjon
Du får ingen hjälp från den offentliga vården?
Tyvärr så måste jag betala allt själv.
Citera
2026-01-25, 18:18
Medlem
Belters avatar
Citat:
Om du jämför med en valfri Robinson deltagare som har en viktnedgång på 10kg/40 dagar så förstår du säkert att det är helt utan vettig föda man går ner i vikt.
Men, att du inte ökar i styrka beror främst på att du tränar för lätt är kvinna och över 60. Du har oddsen emot dig redan vid start av träning. Öka träningsmängden och var mer uthållig en period så ska du nå resultat.
Citera
2026-01-25, 18:21
Medlem
Eldamyckes avatar
Denna fråga kanske låter elak men en helt ärlig undran, tror du att du på riktigt kommer kunna göra en livsomställning? Du har säkert varit överviktig hela ditt liv och har genom åren ältat, använt ursäkter, ljugit för dig själv mm.

Bara sluta ställ krav mot dig själv du aldrig kommer klara att svara upp för. Acceptera att du har en prediabetes, och säkert kommer dö i förtid antingen i någon bukcancer eller något hjärt/kärlrelaterat.

Du har ju egentligen redan gett upp.
Senast redigerad av Eldamycke 2026-01-25 kl. 18:26.
Citera
2026-01-25, 18:25
Medlem
Studspojkens avatar
Testa intermittent fasting och typ simning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in