2026-01-25, 16:56
Medlem
thebyebyemans avatar
En sak som jag aldrig slutar förvånas över är hur folk beter sig. Jag har vuxit upp med att man alltid tar folk i hand när man hälsar och håller ögonkontakt och tackar för sig samt säger hejdå ordentligt när man går. Varför är det så sällan folk från norden gör detta? Jag är själv helsvensk men måste ändå medge att folk från östeuropa samt mellanöstern är i särklass bäst på att kunna föra sig själva och bete sig respektfullt i sociala situationer där man är bekant. Varför är det så?

Jag jobbar inom flygbranschen vilket är där jag upplever detta och gör denna bedömning, är det något jag missar?
Senast redigerad av thebyebyeman 2026-01-25 kl. 17:00.
Citera
2026-01-25, 17:06
Avstängd
"där man är bekant"?

I flygbranschen har du väl inte så många bekanta du behöver hälsa på?
Citera
2026-01-25, 17:08
Medlem
thebyebyemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
"där man är bekant"?

I flygbranschen har du väl inte så många bekanta du behöver hälsa på?

Främst kollegor men även förstaklass resenärer. En nick med ögonkontakt är väl ändå att förvänta sig. Blev lite felformulerat av mig.
Citera
2026-01-25, 17:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av thebyebyeman
Främst kollegor men även förstaklass resenärer. En nick med ögonkontakt är väl ändå att förvänta sig. Blev lite felformulerat av mig.

Det är typ bara när jag mår som bäst jag sköter denna ritual prickfritt, minsta trötthet och det går lite så där. Tänkte att det kan vara en förklaring, håller med om att det är trevligt och hyfs
Citera
2026-01-25, 17:21
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
En sak som jag aldrig slutar förvånas över är hur folk beter sig. Jag har vuxit upp med att man alltid tar folk i hand när man hälsar och håller ögonkontakt och tackar för sig samt säger hejdå ordentligt när man går. Varför är det så sällan folk från norden gör detta? Jag är själv helsvensk men måste ändå medge att folk från östeuropa samt mellanöstern är i särklass bäst på att kunna föra sig själva och bete sig respektfullt i sociala situationer där man är bekant. Varför är det så?

Jag jobbar inom flygbranschen vilket är där jag upplever detta och gör denna bedömning, är det något jag missar?

Vi har olika grad av personlighetsmässig extraversion. Dessutom är det många som har undvikande anknytning. En tredje förklaring är att folk inte alltid orkar vara "påslagna" - kanske är trötta/bekymrade/upptagna och blir då mer inbundna/egenfokuserade.
Citera
2026-01-25, 17:50
Medlem
thebyebyemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
Vi har olika grad av personlighetsmässig extraversion. Dessutom är det många som har undvikande anknytning. En tredje förklaring är att folk inte alltid orkar vara "påslagna" - kanske är trötta/bekymrade/upptagna och blir då mer inbundna/egenfokuserade.

Ja det är väl så, tack för dina kloka ord. Bara jag som går runt och blir irriterad och nästintill tar det personligt när folk beter sig nonchalant. In på toan och skölja ansiktet i kallt vatten så blir det bättre.
Citera
2026-01-25, 17:54
Medlem
Citat:

Anställda i Dubai kan också få gå på dagen om chefen så önskar. I norden är det som bekant väldigt svårt att göra sig av med anställda även om de inte skulle niga eller bocka varje morgon när chefen kommer in.
Citera
2026-01-25, 19:11
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ja det är väl så, tack för dina kloka ord. Bara jag som går runt och blir irriterad och nästintill tar det personligt när folk beter sig nonchalant. In på toan och skölja ansiktet i kallt vatten så blir det bättre.

Tro mig, vi har alla råkat ta sånt personligt någon gång!

Istället för in på toan vill jag rekommendera att du sträcker på dig, rycker på axlarna och påminner dig om att det inte handlar om dig.
Citera
2026-01-25, 19:12
Medlem
Borasare1980s avatar
Citat:

Jag håller med om allt utom handskakandet, eftersom jag avskyr förkylningar och ser alltför ofta hur folk nyser och hostar direkt i händerna istället för att använda armvecket. Jag är hellre frisk än artig.
Citera
2026-01-26, 09:48
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad --> Relationer och samlevnad
/Moderator
Citera
2026-01-26, 14:03
Medlem
En sak jag sett är att det är vanligt att kvinnor förväntar sig att män är respektfulla mot kvinnor.
Att de själva ska vara det tycker dom inte är lika självklart.
Det här baserar jag sånt som kvinnor har sagt till mig. Och andra män.
Jag tror att de flesta kvinnor inte vill att män klankar ner på deras kroppar. Kvinnor tycker inte det är kul att höra nåt negativt om hennes vikt, eller om nån detalj på hennes kropp.
Kvinnor tar för givet att det går utmärkt att säga sånt till män.
Citera
2026-01-27, 03:31
Medlem
Svenskar är lagstyrda. Behöver de inte hälsa och aktivt skapa bra stämning själva så gör de inte det om de inte måste enligt lagen, sådan är svensken. Obehaglig där inget faller naturligt och allt deras beteende är dividerande med lagboken som de har uppkört i röven konstant.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in