Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Ateister har väldigt ofta en attityd av överlägsenhet. Man kan nästan känna av atmosfären i luften när en ateist är i gång, de ger ut en känsla av "jag är överlägsen alla som tror på någonting och jag ska visa dom vart skåpet ska stå".
Det är nog den avgörande markören för ateism, arrogansen. De kan inte bara diskutera ämnet om högre makter lugnt och rationellt, de måste verkligen visa hur dumt hela konceptet är och hur alla som ens berör ämnet är dumma och konstiga.
Jag kanske inte tror på islam eller hinduism, men jag ser mig inte som överlägsen personer som tror på dessa saker och jag har inga problem att diskutera ämnet lugnt utan förolämpningar och attityd.
Är din uppfattning att
du har diskuterat din tro rationellt? Exempelvis i diskussionen med mig kring hur allgodhet och stening till döds är kompatibelt?
När man tittar rationellt på de extraordinära påståendena som kristendom eller annan valfri mytologi innehåller, så kommer man tyvärr oundvikligen fram till att hela grejen är trams.
Att du tar illa upp av att andra påvisar för dig att din tro är rent nonsens, skulle du ha tänkt på innan du började gapa om att din religion är bevisad fakta.
Det är helt naturligt att man blir dumförklarad när man påstår att magi är vetenskapligt bevisat.