2026-08-23, 11:41
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Alltså, om man tittar på vissa av profeterna i gamla testamentet kan man se vad idag skulle kallas för manifest psykos.
Jag tycker de tre främsta exemplen på detta är följande:
Jesajas striptease och treåriga nudism. Jesaja hörde Guds röst säga åt honom att ta av kläderna och profeterna naken i tre år.
Hesekiel hade gått ut i öknen och stekte sig i solen. Han skulle ligga på ena sidan i flera månader och sedan vända sig.
Han hörde Guds röst säga åt honom att elda med skit när han bakade sitt bröd. Det roliga är att Hesekiel protesterade för att det stred mot renhetslagarna. Gud kom då med kompromissförslaget att elda med djurspillning.
Hosea hörde Guds röst säga åt honom att gå ut på stan, ragga upp ett luder, gifta sig med vederbörande och avla fram horungar som han skulle ge diverse mindre smickrande namn.

Endera var Gud väldigt hård mot sina tjänare, för att inte säga sadistisk, eller också handlade det om psykotiska personer.
Gud fungerar på mysteriska sätt. Dessutom så har dessa profeter gett profesior som slagit in, och psykotiska personer brukar inte kunna veta framtiden.
Citera
2026-08-23, 11:48
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57000
Men är det inte exakt vad Bakelsernassmak har gjort? Han har inte kommit med ett öppet sinne utan har startat tråden endast för att trycka till alla ateister med med mängden "bevis" han har samlat på sig, miljoner länkar och filmer som ska visa att han minsann har rätt.

Om man börjar ett samtal på det sättet så möts man självklart av ifrågasättande, framför allt när man påstår något som är så överbevisat från så många håll.
What about Bakelsernassmak?
Citera
2026-08-23, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Det är så man gör i debatter, bevis och argument, som jag kommer med. Vad många ateister kallar "ifrågasättande" är i själva verket hånande, men det vill de inte erkänna eller ser inte själva.

Ifrågasättande uppmuntrar jag, men det är ofta inte vad ateister gör, det är deras täckmantel när de förolämpar, hånar, förnedrar och avfärdar. De kommer inte med frågor, utan med påståenden. Hur kan det då vara ifrågasättande?
Du måste vara den största martyren på hela Flashback... du påstår helt befängda saker som sanningar och blir provocerad att alla inte håller med dig? Får vi inte ifrågasätta dig på valfritt sätt utan det ska ske så att du inte blir arg/kränkt/sårad? Ska vi anpassa diskussionen efter ditt mående?
Citera
2026-08-23, 11:50
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Alltså, om man tittar på vissa av profeterna i gamla testamentet kan man se vad idag skulle kallas för manifest psykos.
Endera var Gud väldigt hård mot sina tjänare, för att inte säga sadistisk, eller också handlade det om psykotiska personer.
Eller så är inte allt som har skrivits i böcker i GT sant.
Citera
2026-08-23, 11:52
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Du måste vara den största martyren på hela Flashback... du påstår helt befängda saker som sanningar och blir provocerad att alla inte håller med dig?
Okej.
Citat:
Får vi inte ifrågasätta dig på valfritt sätt utan det ska ske så att du inte blir arg/kränkt/sårad? Ska vi anpassa diskussionen efter ditt mående?
Ja, och så anpassar jag svaren efter ditt mående. Kanske är det detta som saknas med många ateister?
Citera
2026-08-23, 11:56
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Du måste vara den största martyren på hela Flashback... du påstår helt befängda saker som sanningar och blir provocerad att alla inte håller med dig? Får vi inte ifrågasätta dig på valfritt sätt utan det ska ske så att du inte blir arg/kränkt/sårad? Ska vi anpassa diskussionen efter ditt mående?
Härskarteknik och argumentum ad personam.
Citera
2026-08-23, 11:57
Medlem
Citat:
Gud fungerar på mysteriska sätt. Dessutom så har dessa profeter gett profesior som slagit in, och psykotiska personer brukar inte kunna veta framtiden.
Vilka profetior har slagit in?

Och bli inte provocerad nu, jag skriver detta med min mjukaste röst...
Citera
2026-08-23, 11:59
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:

Jag vet faktiskt inte om jag orkar just nu. Det kräver ansträngning, och jag vill inte få min energi spottad på.
Citera
2026-08-23, 11:59
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:

Patronizing.
Citera
2026-08-23, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Patronizing.
Hoppas att du förstår att att jag är helt oberörd av dina kommentarer? Det är bra för BS att han har din stöttning här i tråden men han skulle kanske få bättre hjälp om du hjälpte honom att hitta sin tro på något annat sätt än genom fem mirakel.
Citera
2026-08-23, 12:04
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Hoppas att du förstår att att jag är helt oberörd av dina kommentarer? Det är bra för BS att han har din stöttning här i tråden men han skulle kanske få bättre hjälp om du hjälpte honom att hitta sin tro på något annat sätt än genom fem mirakel.
Skulle du bete dig såhär och prata på detta sätt i verkligheten? Jag skulle då inte vilja ha något att göra med dig i så fall. Antagligen så är det bara för att du är anonym på flashback som du finner modet att hålla på såhär.
Citera
2026-08-23, 12:09
Medlem
Citat:
Jag vet faktiskt inte om jag orkar just nu. Det kräver ansträngning, och jag vill inte få min energi spottad på.

Du kanske ska sluta påstå saker om du inte är beredd att komma med täckning för detsamma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in