2026-01-25, 18:57
Medlem
jesussugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Erkänn det blir helst svart om du sätter dig för dig själv i stillhet och försöker tänka va?
Är det jobbig och höra att bibeln är en sagobok för vuxna? eller saknar du nappen?
Citera
2026-01-25, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnFitzgerald99
Du hade som väntat ingen förklaring till varför människor kan uppstå med hjälp av slumpen, samtidigt som det är allmänt vedertaget att inga produkter blir till av sig själva. Och jag förstår att det måste vara svårt att komma runt det problemet. Istället börjar du prata om förökning..

Nej människan förstår inte hur processen med liv gått till. Vetenskapen erkänner detta själva, som jag redan nämnt. Och när det gäller maskiner som människor har byggt så är de inte i närheten av den komplexitet som människan besitter. Går inte att jämföra. Den allra största skillnaden mellan människor och maskiner är att maskiner är programmerade. Människan kan tänka både abstrakt och kreativt, utan instruktioner. Vi har förmåga att känna empati, glädje och sorg. Det är nog du som inte förstår hur pass komplicerad människan är.

När du talar om slump och tillfälligheter, så är detta händelser som inträffat (med en bestämd startpunkt). När något alltid funnits så ligger det alltså ingen händelse bakom. Och egenskaperna för detta "något" har heller inte tillkommit genom någon händelse. Obegripligt, javisst.
Jo, jag har en förklaring som inte bara är fullt logisk utan också fullt bevisad, nämligen evolutionsteorin som det råder total vetenskaplig konsensus om. Det är bara du som antingen är för okunnig, korkad eller för faktaresistent för att förstå detta.

Vi förstår att all den komplexitet som människan besitter jämfört med de maskiner vi har byggt har uppstått av sig själv genom evolutionen, inklusive förmågan att känna empati, gläde och sorg. Och jo, människan agerar också enbart efter en programmering. Allt vi gör gör vi fullständigt automatiskt utifrån denna programmering.

Ligger det ingen händelse bakom någonting så finns det heller ingen anledning till att detta något är som det är. Finns det ingen anledning bakom Guds existens så finns det heller ingen anledning till att han är som han är. Alltså råkar han bara vara som han är. Detta är ett fullt begripligt logiskt faktum.
Citera
2026-01-25, 18:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jag ska se hela, senare.
Om det här är ateismens juvel så ska jag inte backa.
Den får antingen bryta ner eller stärka min tro.

Den kommer att göra både och. Och den kommer att leda dig in på rätt väg. Va öppensinnad och tålmodig bara. Skrolla inte utan se den rakt igenom.
Citera
2026-01-25, 18:59
Avslutad
Citat:
Har redan lagt upp bevis så förstår inte varför du fortsätter gnälla som en liten unge.

Du gör som du vill.
Citera
2026-01-25, 19:02
Avslutad
Citat:
Bibelens skapelseberättelse
Det,it,le,die ille
Citera
Medlem
Citat:
Läs artikeln då. Där finns allt du behöver veta.

"Det är du som har bevisbördan, men jag kommer inte läsa ditt bevis eller googla"

Ateister alltså... kräver bevis sen när dom får bevis sätter dom fingrarna i öronen och skriker "LALALALALALA"
Du har inte presenterat några bevis.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Gud lägger sina ord i din mun. Du tänker hans tankar, och uttalar hans ord. I GT står det att profeter hör Guds röst. Jesus sa att Faderns ande talar genom dig.
Det där låter snarare som en psykisk sjukdom?
Citera
2026-01-25, 19:03
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camilla.kvartoft
Den kommer att göra både och. Och den kommer att leda dig in på rätt väg. Va öppensinnad och tålmodig bara. Skrolla inte utan se den rakt igenom.
Ska det vara rättvist så kan du också se denna:
https://universedesigned.com
https://www.imdb.com/title/tt20101594/

Men i vilket fall kommer jag se din sak
Citera
2026-01-25, 19:03
Medlem
Citat:
Nej du sa att du kunde bevisa att Gud inte finns.
Hittade du inget ställe där jag har sagt det?

Kanske beror på att jag inte har sagt det?
Citera
2026-01-25, 19:09
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det är ju helt fel. Bara för att du ser något kan du inte bevisa att du sett detta. Människor ser änglar och tefat så tydligt att de tycker sig ha fått (subjektiva) bevis.

Och då han blev tillfrågad av fariséerna när Guds rike skulle komma, svarade han dem och sade: »Guds rike kommer icke på sådant sätt att det kan förnimmas med ögonen, ej heller skall man kunna säga: 'Se här är det', eller: 'Där är det.' Ty se, Guds rike är invärtes i eder.» — Lukas 17:20-21

Du bevisar min ståndpunkt genom att anföra argument som utgör en obevisat hypotes.

Änglar, tefat . " Och guds rike komma till dem icke på sådant sätt det kan förnimmas med ögonen" Nej det är klart att det blir svårt att förklara guds rike t.o.m under den tiden , man tar till suggestion och hypnos. Lita inte på dina sinnen, de gäller inte. Använd inte ditt förstånd, för det är ett hinder för vad vi tycker att du ska TRO . Det finns alltid ursäkter för allting möjligt att använda för att alla hypnotiserade som tror på tefat, älvor änglar och gud så småningom , med hjälp av passiv övertalning - Eller brutal våld - Allt för att vidmakthålla och underhålla en högre jordisk makt .

Hur vet ni att det inte är Satan som styr över organiserat religion ? För att ta fram en extrem(påhittad) ateistisk hypotes? Fram tills helt nyligen var så fallet i den religiösa historiska utvecklingen och tidsåldrar .
Är det i själva verket NI som lider av ett slags satanistisk arv från en fjärran dåtid då otrogna förföljdes och mördades utan följdverkningar ? En kusin till det satanistiska Islam ? Predikningar om evig olycka och skärselden, människan föds med synd ? Apostasi bestraffas med döden ? Det är just en snygg religion. En helt uppenbar hypnos som föraktar , hatar och bestraffar som människor förr i tiden (innan upplysningen) frivilligt inordnar sig under, och fortfarande än till denna dag finns det kvar rester av samma religiösa översitteri som då.
Och varför skulle då div. hypnotiska uppenbarelser vara ett bevis på guds existens ? Ni bara målar in er i ett hörn varje gång .
Senast redigerad av Upplyften 2026-01-25 kl. 19:25.
Citera
2026-01-25, 19:14
Avslutad
Citat:

Har lagt till den i radarr
Citera
2026-01-25, 19:18
Avslutad
Citat:

Jag tror du måste se den här istället, försökte se om den jag länkade till först men den är blurrad efter 35-40 minuter. Måste vara nå jävla skit ifrån Google.

https://youtu.be/OrHeg77LF4Y
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in