2026-01-25, 00:06
Medlem
Det verkar inte finnas någon tråd om Bea Uusmas böcker? Finns väl bara en skvallertråd?

” Uusma har ett mångårigt intresse för Andrées polarexpedition om vilken hon skrivit böckerna Expeditionen: min kärlekshistoria (2013) och Vitön (2025) för vilka hon tilldelats Augustpriset i kategorin fackböcker.”

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bea_Uusma

Hon har även skrivit ” Astronauten som inte fick landa: om Michael Collins, Apollo 11 och 9 kilo checklistor”.

Jag antar att det är många här som läst böcker av Bea och kan ha åsikter m m. 😊
Citera
2026-01-25, 00:09
Medlem
Citerar från en längre intervju i Expressen som åtminstone i skrivande stund inte ligger bakom betalvägg:

” Det har berättats förr om hur Bea Uusmas intresse för Andrée-expeditionen började. Om den där tråkiga festen någon gång på 1990-talet där hon på måfå drog ut en bok ur bokhyllan och hittade ”Med Örnen mot polen”, en bok från 1930. Hon började läsa och ja, sedan gick det som det gick.

Tidigare har den svenska polarfärden mest varit en angelägenget för män med olika teorier om trikiner i isbjörnskött. Men efter att Bea Uusma dokumenterade sin egen besatthet i ”Expeditionen” började en ny typ av människor intressera sig för vad tre män dog av för jättelänge sedan. På bokmässan uppstod spontana signeringsköer när hon stannade för att skriva i någons bok. Förlåt, men varför bryr sig folk så mycket om en gammal expedition?

– Jag vet faktiskt inte. Men så här, forskning är råsegt. Folk kanske tror att det är att labba och komma fram till något, som professor Balthazar. Men det är att sitta och titta och vänta och skriva listor. Och jag har ju kokat ihop det till en berättelse så att man slipper allt det där med att sitta och vänta. Man får allt det spännande serverat av mig.

Är det inte störigt att du bara får jobba med antaganden, att du inte kan få säkra svar på ditt livs stora gåta?

– Jo men så är det ju med forskning. Att utifrån det forskningsläge som finns i dag så är detta den bästa hypotesen. Alla bra studier slutar ju alltid med: ”mer forskning behövs”. Det borde stå så på min gravsten.”

https://www.expressen.se/kultur/bea-uusma-ingen-skulle-fraga-bjorn-borg-detta/
Citera
2026-01-25, 07:42
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Fascinerande kvinna. Vilket driv! Ingen dålig hobby hon lagt sig till med. Och det verkar som hon gjort mycket för att avlägsna frågetecknen om expeditionen.

Finns en del på SVT för den som är intresserad.
Citera
2026-01-25, 07:55
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Ms. Bea, har i intervjuer tillstått att hon i kreativa arbetet med senaste uppföljaren (vi ser det som Vitboken om Vitön ) valde att fysiskt äta upp (förtära, konsumera, nagga, svulla) historiska klädfragment från expeditionen.

Som för att bli ett med historien? Är detta sunt? Våra kulturvänner, säger att vi är grunda i tanken och "inte förstår vilka starka känslosvall som driver en konstnär".

Vi tycker Bea uppvisar ett gränsöverskridande beteende som passar in i hennes egenbild av skön, sexigt skarptänkt tjej som både är superseriös forskare och doktor och därtill "tokigt romantisk tjej men med huv'et på skaft". Som de kvinnliga rollfigurerna actress Ms. Goldie Hawn spelade på 70-talet och 80-talet men därtill med ett gäng examina från Harvard och andra elituniversitet.

Får Bea många griftemålserbjudanden? Vi vet namnkunniga kulturmän som är helt hooked på Bea. Vi själva skulle som med kulturkvinna Anna 0deLL hålla armlängds avstånd för all personlig relation.

Beas litterära verk är nördigt re:search:ade av henne men blir för läsaren pretentiöst repetativa.
Citera
2026-01-25, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Fascinerande kvinna. Vilket driv! Ingen dålig hobby hon lagt sig till med. Och det verkar som hon gjort mycket för att avlägsna frågetecknen om expeditionen.

Finns en del på SVT för den som är intresserad.

Ja, väldigt fascinerande! Om jag fattat rätt så nördade hon först in sig lite på månlandningen, vet inte om hon skulle ha fortsatt med det om inte det här jätteprojektet tagit över.

Om du känner för det får du gärna komplettera med länk(ar) till SVT om Bea.
Citera
2026-01-25, 14:07
Medlem
Nu är del 3 på g:

” Du har ju redan berättat att det ska bli en trilogi – vad händer härnäst?

– Redan nästa vecka ska jag åka till Lund och göra fler analyser, jag vill inte avslöja exakt vad, för då blir det ju inte spännande till nästa bok.”

https://nyheter.ki.se/ki-forskaren-bea-uusma-far-augustpriset-for-andra-gangen

Augustpris-pengarna går åt till nästa expedition och bok:

” Och det är väl rätt självklart vad prispengarna ska gå till?

– Ja, de går till nästa expedition till Vitön. Alla pengar som jag genererar går rakt in i projektet, lite går till att betala hyra också förstås. Och kanske ska jag doktorera så småningom, men jag är ju en författande forskaranknuten. Det viktigaste är det litterära, men jag gör det ju med ett vetenskapligt förhållningssätt. ”
Citera
2026-01-25, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Ms. Bea, har i intervjuer tillstått att hon i kreativa arbetet med senaste uppföljaren (vi ser det som Vitboken om Vitön ) valde att fysiskt äta upp (förtära, konsumera, nagga, svulla) historiska klädfragment från expeditionen.

Som för att bli ett med historien? Är detta sunt? Våra kulturvänner, säger att vi är grunda i tanken och "inte förstår vilka starka känslosvall som driver en konstnär".

Vi tycker Bea uppvisar ett gränsöverskridande beteende som passar in i hennes egenbild av skön, sexigt skarptänkt tjej som både är superseriös forskare och doktor och därtill "tokigt romantisk tjej men med huv'et på skaft". Som de kvinnliga rollfigurerna actress Ms. Goldie Hawn spelade på 70-talet och 80-talet men därtill med ett gäng examina från Harvard och andra elituniversitet.

Får Bea många griftemålserbjudanden? Vi vet namnkunniga kulturmän som är helt hooked på Bea. Vi själva skulle som med kulturkvinna Anna 0deLL hålla armlängds avstånd för all personlig relation.

Beas litterära verk är nördigt re:search:ade av henne men blir för läsaren pretentiöst repetativa.

Hon slickade visst även på den sten som var det enda hon fick med sig från Vitön den sista gången hon var där. Förbjuden att ta med sig, så visst är hon lite gränsöverskridande. 😄

Bea fyller 60 i år och har varit gift (med Schyffert). Hon kan säkert uppvaktas men hennes stora kärlek nu är nog Vitön… (Finns redan en skvallerspalt där just sånt här kan passa bättre, men jag har full förståelse för att det blir en blandning även här om böcker och Bea IRL. )

Har du läst böckerna och tycker att de är för pretto?
Citera
2026-01-25, 15:24
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eorga
Ja, väldigt fascinerande! Om jag fattat rätt så nördade hon först in sig lite på månlandningen, vet inte om hon skulle ha fortsatt med det om inte det här jätteprojektet tagit över.

Om du känner för det får du gärna komplettera med länk(ar) till SVT om Bea.

Du kan söka på viten så får du upp
”Döden på Vitön” och ett avsnitt av Babel där Bea är med.

Söker du på Bea Uusma så kommer ett avsnitt av Carina Bergfeldt där Bea gästar.
Citera
2026-01-25, 17:08
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Har du läst böckerna och tycker att de är för pretto?
Ja, de är välskrivna och meticulously noggrant research:ade.

Engagemanget för ämnet, hos författaren (inga författarinnor i Sverige mer) är påtagligt.

Men ja, vi skäms säga det. Associationen, som vid vår läsning dyker upp stavas Pretto Woman.
Citera
2026-01-25, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Du kan söka på viten så får du upp
”Döden på Vitön” och ett avsnitt av Babel där Bea är med.

Söker du på Bea Uusma så kommer ett avsnitt av Carina Bergfeldt där Bea gästar.

Tack! 🙂
Citera
2026-01-25, 20:01
Medlem
Citat:
Det verkar inte finnas någon tråd om Bea Uusmas böcker? Finns väl bara en skvallertråd?

” Uusma har ett mångårigt intresse för Andrées polarexpedition om vilken hon skrivit böckerna Expeditionen: min kärlekshistoria (2013) och Vitön (2025) för vilka hon tilldelats Augustpriset i kategorin fackböcker.”

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bea_Uusma

Hon har även skrivit ” Astronauten som inte fick landa: om Michael Collins, Apollo 11 och 9 kilo checklistor”.

Jag antar att det är många här som läst böcker av Bea och kan ha åsikter m m. 😊

Jag har endast läst den första om polarexpeditionen.
Den var spännande och lite av en bladvändare. Men största problemet är att hon kommer aldrig fram till något.

Citera
2026-01-25, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
Jag har endast läst den första om polarexpeditionen.
Den var spännande och lite av en bladvändare. Men största problemet är att hon kommer aldrig fram till något.

Gåtan med vad de dog av är ju inte löst.

En del av charmen med boken är väl att få följa en så besatt människa? Hon är liksom också en gåta i sig. Att t ex utbilda sig till läkare för att få möjlighet lösa André-mysteriet, det är ju rätt udda.

Sedan läste jag nånstans att hon menar sig ha ”förhöjd grundstämning” till vardags. Ofta är det ju detsamma som lätt manisk. Men hon verkar med den beskrivningen mer syfta på att hon är en glad och positiv person.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in