2026-01-24, 19:55
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nasenbluten
5kg ris, ca 100kr = 50+ portioner
Långkok på fläsklägg, 50kr/kg men räkna bort ben etc. Använd köttet till gryta med tomatkross och bönor. Buljongen är fantastisk att göra kålsoppa på.
Pannkakor är förvånansvärt billigt och mättande.
Purjo och potatissoppa, billigt, gott och mättande
Köttfärssås går att dryga ut med röda linser samt att man reder av den med mjöl för att kunna ha mer vätska.

Lycka till! Ska bli kul att följa
Använder du inte ägg och mjölk i dina pannkakor? Jag vill påstå att pannkaka är förvånansvärt dyrt och inte speciellt mättande.
Citera
2026-01-24, 20:24
Medlem
Skyggedanss avatar
Citat:
Bönor och ris

Varför svälta dig själv för en egenpåhittad utmaning? Du kommer bara må piss.
Citera
2026-01-24, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Använder du inte ägg och mjölk i dina pannkakor? Jag vill påstå att pannkaka är förvånansvärt dyrt och inte speciellt mättande.

Pannkaka kan mer ses som en aperitif eller dessert och har aldrig varit mättande. Det är därför man historiskt i det svenska köket körde med pannkakor och ärtsoppa.
Citera
2026-01-24, 20:37
Medlem
zombie-nations avatar
Jag är inte hemma, annars hade jag hoppat på. Behöver samla in lite pengar efter diverse stora utgifter. Men jag ingår delvis i ett matlag, så.

Hur sådana saker går beror ju en del vad man har hemma redan. Säg att man har en flaska olja, salt och kryddor, då har man ju redan betalt det. Det kan inte ingå i de 500.

Och nu när naturen ger väldigt lite är det svårt också. Där jag vanligen är, kan man vanligen pimpla, men isen är inte mer än ett krisp. Annars så när vi har pimplat där har vi fått vad känns som en firre i minuten. Sinnessjukt, bara att dra upp dem som på löpande band.
Citera
2026-01-24, 20:58
Medlem
norther1s avatar
Kan också rekommendera de där lådorna på Willys eller Hemköp. Är väl märkta att de enbart ska vara 2kg, men jag har köpt flera som uppgått över 4kg. Visst kan det ibland krävas att man rensar extra noggrant, men ofta får man en salig blandning frukt & grönt för en riktigt billig peng. Igår fick jag exempelvis 4.5kg bananer för 20kr och veckan innan dess en låda som innehöll drygt 1kg skogschampinjoner och portabello, massor av salladslök och 2x 250g förpackningar med cocktailtomater. Dock väldigt opålitligt förstås. Har förövrigt sett många judar som dessutom strösslar ner lite själva Men det kanske är fusk i denna utmaning.

Håller med om att ris borde vara bästa kolhydraten att få i sig. Vet inte hur ni får tag på 5kg/100kr, men oavsett är det väl billigast och näringsrikt.

Proteinkällan är helt klart knepigast. Bönor är väl ett knep. Jag funderar på om jordnötssmör kan vara ett annat. Har sett 2kg-förpackningar säljas för under hundralappen, vilket rimligtvis ger otroligt mycket kalorier och protein över tid. Torkade bönor och linser etc. Ett annat tips för att få i sig några extra gram GRATIS proteiner om dagen är att spara och äta sin sats. Inga jättebelopp i det stora hela, men för utmaningens skull gäller det att ta vara på varje besparing som finns. Dessutom smakar det gott. Jag har några kuber i frysen som jag använder likt buljongtärningar. Blir en bra sälta om man gör exempelvis thaigryta med fisk i eller så. Väldigt obskyrt tips, men som sagt så rekommenderas det starkt till denna utmaningen.

Vet inte om det funkar i dagens inflation att uppnå drygt 2500kcal/dag med denna budget, men det är väl så långt det kan gå.
Citera
2026-01-24, 21:22
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Kul!

Kan du förtydliga reglerna? Är detta tillåtet:
- bli bjuden på mat
- be någon annan köpa
- äta av det du redan har hemma
- snylta på arbetsplatsens mat (mjölk, knäcke, frukt o dyl)

Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Ja det är tillåtet.

Jaha trodde du ville göra det här ordentligt

Hade hoppats du skulle svara att kryddor, matolja osv som finns hemma är tillåtet men inte annat. Annars blir det ju inte alls att du klarar dig på 500 kr utan kanske 900 kr bara att du betalat det en annan månad eller att någon annan betalar för dig. Experimentet kommer inte säga så mycket.
Citera
2026-01-24, 21:27
Medlem
Adelaides avatar
Jag tänker att det är oundvikligt att tacka nej till sånt man blir bjuden på, samt ta från det man har hemma. Kanske inte blir det rättvisaste, men så får det bli.
Senast redigerad av Adelaide 2026-01-24 kl. 21:29.
Citera
2026-01-24, 21:41
Medlem
Jag lyckades med konststycket att äta för under 500kr per månad en kortare period, men detta var ca 2010. Tror det blir svårare idag, men räkna med att gå ned en hel del vikt.
Citera
2026-01-24, 22:01
Medlem
fizzles avatar
Citat:
Ja det är tillåtet.

Att annan person köper mat trivialiserar utmaningen lite, oavsett vem som lägger ut för maten så bryter du ju egentligen huvudregeln, att kostnaden för maten inte för överstiga 500kr hela månaden.
Tycker du däremot kan lägga till att du får dumpstra eller köra springnota

Vore kul med om du lyckades fånga djur, plockar frukt/bär ute (vad än som kan finnas såhär års??) eller norpar ägg och honung på någon bondgård!
Citera
2026-01-24, 22:04
Avstängd
Citat:
Såg en tråd från 2023 och blev lite inspirerad.
Äta för 500 kr i månaden - det blir en utmaning - men det går säkert.

Jag är inte fattig på något sätt, har ett jobb med bra lön, så skulle det skita sig rejält så har jag pengar att ta ifrån. Jag tänkte främst: Wow, tänk att endast slösa 500 kr efter att "allt" är betalt och sen kunna spara resten?

Nu är det ju ändå februari snart, och februari är ju en månad då inte mycket händer ändå, så den lämpar sig för en sån här utmaning.

Hur som haver. 500 kr i månaden ger mig endast 125 kr per vecka att leva på. Så det är bara att glömma alla former av restaurangbesök. Tänker att det blir mycket bönor och ris. Jag ska återkomma när jag har räknat på lite priser och gjort en plan.

Någon mer som vill haka på?

2023 kanske de va rimligt med 500:- på en månad men så som inflationen har varit så bör du känna dig nöjd om du lyckas hålla dig till 750:- för att ens kunna klara den utmaningen. Men som sagt mycket kolhydrater de är billigt och håller dig "mätt" och energin är på plats. Kör hårt. All lycka till dig.
Citera
2026-01-24, 22:05
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Såg en tråd från 2023 och blev lite inspirerad.
Äta för 500 kr i månaden - det blir en utmaning - men det går säkert.

Jag är inte fattig på något sätt, har ett jobb med bra lön, så skulle det skita sig rejält så har jag pengar att ta ifrån. Jag tänkte främst: Wow, tänk att endast slösa 500 kr efter att "allt" är betalt och sen kunna spara resten?

Nu är det ju ändå februari snart, och februari är ju en månad då inte mycket händer ändå, så den lämpar sig för en sån här utmaning.

Hur som haver. 500 kr i månaden ger mig endast 125 kr per vecka att leva på. Så det är bara att glömma alla former av restaurangbesök. Tänker att det blir mycket bönor och ris. Jag ska återkomma när jag har räknat på lite priser och gjort en plan.

Någon mer som vill haka på?
Jättekul idé 💡 Jag vill vara med!

Det kommer bli mycket knäckebröd i min kost, Leksands storpack! Det är billigt och gott. Två måltider om dagen och nudlar i skafferiet OM det skulle krisa någon kväll.

Planering - hellre storpack på mat som håller längre (torrvaror). Grytor i matlådor och frysa in och ta med till jobbet så man inte äter ute. Pastasallad, spaghetti med köttfärssås och korvstroganoff, kycklinggryta, tror jag nådde femhundringen nu snabbmakaroner med skivad korv är gott med smör och ketchup + billigt. Men jävligt näringsfattigt.. kanske får plocka bort någon rätt.

Tacos kan man faktiskt äta flera dagar och dela upp. Blir inte dyrt.
Citera
2026-01-24, 22:07
Medlem
Laureths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlanGarner
DET var en bra idé! Hjärta är ju väldigt gott också, väldigt mört och utan så mycket fett. Vart hittar du det? Hos en slaktare antar jag?

På gårdsbutiker kan man få det gratis i samband med köp av annat faktiskt, men det brukar också finnas på vanliga affärer som packar sitt eget kött. Invandrarbutiker är också bra för sånt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in