2026-01-23, 13:33
Avstängd
Comitiums avatar
Sveriges Radio berättar att den norska Stadsmissionen hittills enligt testamentsförordnande betalat för vården av Vidkun Quislings grav med en imponerande bautasten vid Gjerpens kyrka i Telemark.

Nu vägrar de dock att fortsätta betala och många vill att den ska bort.

Graven smyckas fortfarande med granris av en faster till Quisling (!) säger SR, vilket måste vara ett rekord. Ska hela rasket bort? Det är en familjegrav.
Citera
2026-01-23, 13:50
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Sveriges Radio berättar att den norska Stadsmissionen hittills enligt testamentsförordnande betalat för vården av Vidkun Quislings grav med en imponerande bautasten vid Gjerpens kyrka i Telemark.

Graven smyckas fortfarande med granris av en faster till Quisling (!) säger SR, vilket måste vara ett rekord. Ska hela rasket bort? Det är en familjegrav.
Om ingen betalar för graven, så ska graven bort.

Det är så det är för alla andra så varför skulle landsförrädaren Quisling få positiv särbehandling?

Det kan ju omöjligen vara hans faster. Quisling föddes 1887.
Citera
2026-01-23, 13:51
Medlem
Umarells avatar
Jag kan inte norsk lagstiftning, men i Sverige tas en herrelös gravsten bort om den inte anses bör behållas av kulturskäl. Om samma gäller i Norge blir det senare lite knivigt eftersom det är en familjegrav, den kanske skulle ha behållits om det inte hade varit för honom?
Citera
2026-01-23, 13:53
Medlem
Citat:

Är det ingen som betala för gravvården tas den bort efter 25 år i Sverige hur det är i Norge vet jag inte.
Citera
2026-01-23, 13:57
Medlem
FarbrorFredriks avatar
Det är trots alt en historisk grav.
Även det onda i historian bör kommas ihåg.
Jag röstar för att norska staten betalar, något ska dom lägga sina oljepengar på tycker jag.
Citera
2026-01-23, 14:00
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFredrik
Det är trots alt en historisk grav.
Även det onda i historian bör kommas ihåg.
Jag röstar för att norska staten betalar, något ska dom lägga sina oljepengar på tycker jag.

Lenins kropp visas fortfarande i mausoleet på Röda torget.
Citera
2026-01-23, 14:02
Medlem
Landsförrädaren Quislings grav kan komma att tas bort
Citera
2026-01-23, 14:11
Medlem
Citat:

Finns en förklaring i en norsk tidning om denna historia. Tydligen skulle det vara Quisling änka som har testamenterat ett bytande miljonbelopp till Kirkens Bymisjon, där pengarna bland annat skulle gå till hjälpa av äldre fattiga och dealen var att de skulle betala gravunderhållet fram till 2030.
Själv tycker jag att de gått kan hålla ut 4 år till, när de redan fullföljt det i så massa år. Det finns ingen som helst anledning att nu börja med ett avtalsbrott.

Nrk-artikel - Quislings gravrätt
Senast redigerad av Kammadaj 2026-01-23 kl. 14:14.
Citera
2026-01-23, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Finns en förklaring i en norsk tidning om denna historia. Tydligen skulle det vara Quisling änka som har testamenterat ett bytande miljonbelopp till Kirkens Bymisjon, där pengarna bland annat skulle gå till hjälpa av äldre fattiga och dealen var att de skulle betala gravunderhållet fram till 2030.
Själv tycker jag att de gått kan hålla ut 4 år till, när de redan fullföljt det i så massa år. Det finns ingen som helst anledning att nu börja med ett avtalsbrott.

Nrk-artikel - Quislings gravrätt
Verkar väl rimligt att de följer testamentet. Bara fyra år till.
Citera
2026-01-23, 14:45
Medlem
Gothenburgers avatar
Stenen borde sänkas på okänd plats i Norska havet.
Citera
2026-01-23, 14:47
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
...
Graven smyckas fortfarande med granris av en faster till Quisling (!) säger SR, vilket måste vara ett rekord.
...
SR säger inte, det är en norrman som i ett SR-inslag säger något som låter som "det är någon faste".
Enligt NRK-länk i tråden finns det ett festeavtalen, det verkar ha att göra med Kirkens Bymisjon, som enligt avtal ska sköta graven till 2030.

Enligt svenska Wikipedia dog Vidkuns farfar 1876, 60 år gammal, och hans farmor dog 1900, 79 år gammal, så en eventuell faster var född senast 1877. I teorin skulle dock farmodern kunnat dö i barnsäng 1900, fast då blir det inte gemensam farfar.

Då stadsmissionen tagit på sig skötseln fram till 2030 bör de göra det. Sedan handlar det om vad Norge anser. Jag ser inget behov av att bevara graven.
Citera
2026-01-23, 14:50
Medlem
Gubbens avatar
En bautasten kan ju stå i tusen år.
Mussolini har annars en pampig grav i Italien.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in