2026-01-24, 14:55
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent62
Barnens mamma har blivit kritiserad av socialtjänsten. Hon har haft väldigt många olika relationer där barnen blivit introducerade direkt och som sen tagit slut. De har flyttat mycket till följd av relationerna. Mamman hsr svårt att möta barnens känslomässiga behov men har tagit emot hjälp från familjebehandlare. Det jag vill förmedla är stabilitet och trygghet, ett välordnat liv och kontinuitet. Det stöds i all dokumentation och jag tänker inte att jag behöver framställa mig som någon lekpappa. Jag ät inte så som förälder utan står för rutin, stabilitet och känslomässig trygghet föe barnen. Tänkte ha en neutral slips och undvika flashig klocka och välja något diskret och nedtonat.

Låter som ett bra val. Dessutom är du van att röra dig naturligt i slips och kostym, vilket gör att ditt rörelsemönster inte blir tillgjort (man kan se på folk om det har kostym på sig för första gången). Stabilitet är bra, och inte vara lekpappa. Den vuxne i rummet, som man brukar säga numera.

Hade det varit jag i den här rollen hade jag också kunnat tänka mig en snygg polotröja och något färg i kavajen, om du är tveksam för slipsen. Men att distansera dig klädselmässigt från barnens mor är en god tanke. Det underlättar för rätten att välja dig.
Citera
2026-01-24, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kent62
Jag står som part i ett mål. Jag har kostym till vardags i jobbet. Bör jag även ha det under rättegången? Det känns konstigt att ha enbart kavaj under en rättegång när jag har kostym på jobbet. Kommer jag vara överklädd? Hur är det med slips?

Många som gissar i den här tråden. Kostym med slips sticker inte ut, du kan gått ha på dig det. Advokater och manliga domare i tvistemål brukar ha det. Är det en längre förhandling försvinner ibland slipsen dag tre eller liknande.
Citera
2026-01-24, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Du har rätt att det inte finns någon formell lagstadgad klädkod men den skall vara vårdad vilket framgår av de flesta domstolars ordningsregler. Bara suttit ting och arbetar inom det fältet, du kan inte komma i nedbajsade mjukisbyxor eller badkläder då skjuts förhandlingen upp, om du har tur kan ditt ombud lösa ombyte, oavsett sker det på din bekostnad och i absolut värsta fall trillar du dit för rättegångsförseelse.
Nej. Visa mig en enda av dessa "ordningsregler" från en enda domstol.
Citera
2026-01-24, 22:20
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shallfin
De första två sekunderna när du möter en ny människa är jävligt viktiga.
Vet inte vad min själv uppfattning har med ämnet att göra,, men eftersom du frågar så kan jag säga att jag till stor del gör vad jag vill, och så länge man inte inskränker rätten till det för nån annan så antar jag att gud inte har några invändningar

De första två sekunderna är i vissa fall viktiga. Mest avgörande är ändå alla efterkommande - d.v.s. hur man för sig i livet gentemot sig själv och gentemot andra.

Du framstår o-eftertänksam och vårdslös. Dina ageranden kommer alltid att påverka dig själv och andra - du är INTE frikopplad. Du hävdar att du till stor del gör vad du vill...och jag hör det när du radar upp: "fem ringa, och fem olovlig körning med drograttfylleri varav fyra grov olovlig. Ett olaga hot ock ett ofredande".

Det sticker i ögonen när du talar om att att du "gör vad du vill" så länge du "inte inskränker rätten till det för någon annan". DU inskränker dock både andras liv och rätt genom de brott/beteenden du beskrivit ovan. Det invänder såklart både eventuell gud och människa emot.
Citera
2026-01-24, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
De första två sekunderna är i vissa fall viktiga. Mest avgörande är ändå alla efterkommande - d.v.s. hur man för sig i livet gentemot sig själv och gentemot andra.

Du framstår o-eftertänksam och vårdslös. Dina ageranden kommer alltid att påverka dig själv och andra - du är INTE frikopplad. Du hävdar att du till stor del gör vad du vill...och jag hör det när du radar upp: "fem ringa, och fem olovlig körning med drograttfylleri varav fyra grov olovlig. Ett olaga hot ock ett ofredande".

Det sticker i ögonen när du talar om att att du "gör vad du vill" så länge du "inte inskränker rätten till det för någon annan". DU inskränker dock både andras liv och rätt genom de brott/beteenden du beskrivit ovan. Det invänder såklart både eventuell gud och människa emot.
Ðom två första sekunderna är alltid viktiga, och skall förvaltas med största noggrannhet. Om man tror nåt annat tror man fel.
Angående det understrukna:
Det vet du inte, du kan bara anta, dvs gissa.
Senast redigerad av shallfin 2026-01-24 kl. 22:36.
Citera
2026-01-24, 22:33
Medlem
Ta en titt på filmen "my cousin Vinny" för att få en bild av hur du INTE ska klä dig 😄.
Citera
2026-01-24, 23:44
Medlem
Citat:
Ðom två första sekunderna är alltid viktiga, och skall förvaltas med största noggrannhet. Om man tror nåt annat tror man fel.

Det framgår av dina egna ord om vad du blivit dömd för.
drograttfylleri - där riskerar du andras liv och hälsa.
olaga hot och ofredande är brott som inkräktar direkt mot andras frihet.
Citera
2026-01-25, 17:17
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:

Det beror helt på sammanhanget och personerna om de två första sekunderna är viktiga eller ej.

Jag behöver inte stanna vid att anta. Det du har gjort inskränker andras rätt och liv.
Försök ta det till dig och låt det få inverkan i hur du beter dig framöver.
Citera
2026-01-25, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det framgår av dina egna ord om vad du blivit dömd för.
drograttfylleri - där riskerar du andras liv och hälsa.
olaga hot och ofredande är brott som inkräktar direkt mot andras frihet.

Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
Det beror helt på sammanhanget och personerna om de två första sekunderna är viktiga eller ej.

Jag behöver inte stanna vid att anta. Det du har gjort inskränker andras rätt och liv.
Försök ta det till dig och låt det få inverkan i hur du beter dig framöver.
Trög stackare du som titulerar dig ArtificielElegance, första sekunderna är alltid viktiga om du säger emot påvisar det starkt din mentala förmåga.
Ni känner inte till hur svensk lagstiftning fungerar märker jag, cannabis syns i blodet en vecka efter intag, resten får ni försöka tänka ut på egen hand.
Ni vet ju inte vad som låg bakom ofredadet och olaga hot dommen eller hur.
Vilka sopor ni är, men tack för kaffer
Senast redigerad av shallfin 2026-01-25 kl. 19:14.
Citera
2026-02-01, 13:19
Medlem
Kent62s avatar
Vet inte om det satt i slipsen eller inte men jag fick precis allt jag yrkade på.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in