2026-01-23, 13:12
Medlem
DraconianTimess avatar
Jag själv har suttit i en rättegång flera gånger. Jenans och tröja fungerade alldeles utmärkt. Någon annan gång hade jag jeans och skjorta. Egentligen kom jag klädd så som jag brukar.

Enligt vad jag har hört och vad advokater rekommenderar så gäller följande:
  • Vårdad klädsel. Det behöver inte vara något fancy, men helt och rent.
  • Undvik tröjor och plagg med starka politiska budskap, stora seriefigurer eller liknande.
  • Enfärgade omärkta plagg är säkert kort.
Citera
2026-01-23, 14:12
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shallfin
Kostym, alltid kostym.
Jag klarade mig från kåken med fem ringa, och fem olovlig körning med drograttfylleri varav fyra grov olovlig. Ett olaga hot ock ett ofredande.
Jag var bättre klädd än advokaten🤣🤣
Kläderna gör mannen

Agerandet gör mannen.

Med tanke på hur du har agerat, kan man undra vad du anser att du är?
Citera
2026-01-23, 14:14
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent62
Jag står som part i ett mål. Jag har kostym till vardags i jobbet. Bör jag även ha det under rättegången? Det känns konstigt att ha enbart kavaj under en rättegång när jag har kostym på jobbet. Kommer jag vara överklädd? Hur är det med slips?

Känner du dig bekväm i kostym, är det absolut passande. Slipsen behövs inte.
Citera
2026-01-23, 16:01
Medlem
Skulle nog se märkligt ut om du bara hade kavajen på dig, och absolut ingenting annat 😛.

Huvudsaken du är hel och ren. Tror inte det är lika strikt som det kan se ut i tv-program.
Citera
2026-01-23, 16:34
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Eftersom du blev dömd så låter det snarare tvärtom. Att de trodde på målsäganden.

Men jag tror du menar att kläder spelar roll i valet av påföljd. Det kan stämma om det väger mellan två olika påföljder.

Nu gäller TS mål visserligen vårdnad. Men domstolen ska göra en självständig prövning utefter barnets bästa. Så kläderna spelar stor roll för att förmedla den bilden som förälder, som kan erbjuda barnet bäst omvårdnad.

Givetvis avgör inte kläderna, men klart det kan påverka.
Ja, jag blev dömd, men även min advokat påpekade att det var ovanligt med så låga påföljder. Och just biten där Ronny (eller Conny) vittnade om sin rädsla var skrattretande. Hela rättegången var en fars, inte bara Ronnys vittnesmål.

Angående kläder så ville en annan målsägande ha ersättning för just förstörda kläder, då hon var väldigt modemedveten och hade köpt nya kläder inför hösten och de gick nu inte att använda på grund av en fläck. Hennes klädsel i rätten?
Grå mjukisbyxor och en en sådan där dragkedjetröja av polyesterpäls.
Citera
2026-01-23, 16:37
Medlem
glockenreins avatar
Finns ingen officiell klädkod (ser varje månad åklagare och advokater som kommer klädda i jeans och nån ful tröja) men överlag ger det ju ett bättre och mer seriöst intryck att klä sig ordentligt. Ta nåt snyggt som du är bekväm i.
Citera
2026-01-23, 17:45
Medlem
Running_mans avatar
Fy fan vad tramsigt den här diskussionen är. Ska domen baseras på bl.a. ens kläder/klädstil?

Extra löjligt blir det när gängkriminella eller exempelvis knarkbaroner tar på sig kostym för första gången inför en rättegång för att se "proper" ut.
Citera
2026-01-23, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kent62
Jag står som part i ett mål. Jag har kostym till vardags i jobbet. Bör jag även ha det under rättegången? Det känns konstigt att ha enbart kavaj under en rättegång när jag har kostym på jobbet. Kommer jag vara överklädd? Hur är det med slips?
Du är skyldig det vet du. 😁
Vet inte vad du vill med din överklass fråga?
Att du kan glida vidare? Ja det kan du. 🤫
Citera
2026-01-23, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Och om man inte har några andra kläder och inte har pengar?
Second hand??
Citera
2026-01-23, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
Agerandet gör mannen.

Med tanke på hur du har agerat, kan man undra vad du anser att du är?
De första två sekunderna när du möter en ny människa är jävligt viktiga.
Vet inte vad min själv uppfattning har med ämnet att göra,, men eftersom du frågar så kan jag säga att jag till stor del gör vad jag vill, och så länge man inte inskränker rätten till det för nån annan så antar jag att gud inte har några invändningar
Senast redigerad av shallfin 2026-01-23 kl. 19:22.
Citera
2026-01-23, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Fy fan vad tramsigt den här diskussionen är. Ska domen baseras på bl.a. ens kläder/klädstil?

Extra löjligt blir det när gängkriminella eller exempelvis knarkbaroner tar på sig kostym för första gången inför en rättegång för att se "proper" ut.

Givetvis hjälper det inte på det sättet.
Det är inte som att om en 18årig gangster drar på sig en dyr kostym så tror rätten att han är en framstående medborgare.

Däremot påverkar det till viss del hur du upplevs och undermedvetet påverkar det så klart domstolens bedömningar.
Är det ett mål som står och väger på hur trovärdig och tillförlitlig du framstår så kan det faktiskt påverka utgången.
Det skall inte göra det, men domare och nämndemän är människor helt enkelt och undermedvetet påverkar sådana saker hur vi människor bedömer folk.

Det är t.ex. vetenskapligt bevisat att attraktiva personer(objektivt sett) generellt blir frikända i högre utsträckning och får lägre straff vid fällande dom.
Det finns studier som visar att det kan skilja så mycket som 50% i fängelsetid mellan attraktiva och "fula".
Hur man är klädd har påverkan på hur attraktiv man upplevs.
Citera
2026-01-23, 20:49
Medlem
Ta på dig något du känner dig bekväm i och var propert klädd. Tänk på hur du snackar också, var artig och skippa ”orten” snacket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in