2026-01-23, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Går utmärkt med kostym, det finns egentligen ingen klädkod annat än att den ska vara vårdad och att du känner dig bekväm i kläderna, undvik däremot nålar/pins med partilogotyper.
Finns ingen klädkod som säger att din klädsel måste vara "vårdad".
Citera
2026-01-23, 21:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DoldaAvsikter
Finns ingen klädkod som säger att din klädsel måste vara "vårdad".

Du har rätt att det inte finns någon formell lagstadgad klädkod men den skall vara vårdad vilket framgår av de flesta domstolars ordningsregler. Bara suttit ting och arbetar inom det fältet, du kan inte komma i nedbajsade mjukisbyxor eller badkläder då skjuts förhandlingen upp, om du har tur kan ditt ombud lösa ombyte, oavsett sker det på din bekostnad och i absolut värsta fall trillar du dit för rättegångsförseelse.
Senast redigerad av sweetcrypto 2026-01-23 kl. 21:52.
Citera
2026-01-23, 21:54
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Fy fan vad tramsigt den här diskussionen är. Ska domen baseras på bl.a. ens kläder/klädstil?

Extra löjligt blir det när gängkriminella eller exempelvis knarkbaroner tar på sig kostym för första gången inför en rättegång för att se "proper" ut.
Den som inte tror att rätten dömer efter klädsel är extremt naiv. Finns mycket forskning kring hur yttre utseende påverkar bedömningar.
Här är ett exempel: https://uu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1237959&dswid=4924

Kod:
Confirmation bias is a tendency to selectively search for and emphasize information that is consistent with a preferred hypothesis, whereas opposing information is ignored or downgraded. This thesis examines the role of confirmation bias in criminal cases, primarily focusing on the Swedish legal setting. It also examines possible debiasing techniques.

Att ta på sig en kostym är som sagt inte att rekommendera, såvida inte man faktiskt jobbar med att processa i domstol.
Citera
2026-01-23, 22:42
Medlem
Jag har klätt mig såpass att jag ser fräsch ut, men inte uppklädd till tänderna. Välja utstyrsel så man ser trovärdig ut är taktiken, oavsett vilken roll du har i rätten.
Citera
2026-01-23, 23:29
Medlem
Kent62s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
OK, då skulle jag försöka se proper ut. Kostym är absolut inte fel, och särskilt inte som du är van att ha det - jag menar att du verkar bekväm i kostymen. Ibland ser man ju på parter att de inte är vana att bära kostym (eller dräkt, om de är kvinnor), och då får det motsatt effekt: man fattar att de bara är utklädda och försöker lura rätten att de är något de inte är.
Ja, det jag är mest bekväm i är kostym eftersom jag har det till vardags. Håller med dig om att vissa ser utklädda ut och det är tydligt att kostymen varken passar eller är något som personen är bekväm med. Var på en begravning nyligen där jag hade svart kostym, jag har mörkblå på jobbet. Fanns många med konstiga klädkombinationer. Svart slips till chinos och skjorta som inte var instoppad tog nog priset. Men var tydligt vilka som var bekväma i kostym eller inte.

Tar nog tillbaka det ovan. En person kom i Hawaii shorta.
Citera
2026-01-23, 23:30
Medlem
Kent62s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Utfallet blev bra för Bianca. Är man snygg är det definitivt rätt med en muskort klänning.
Jag har inte klänning till vardags så skullenog inte känna mig speciellt bekväm
Citera
2026-01-23, 23:36
Medlem
Kent62s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Kul tråd. Intressant ämne om hur vi uppfattas av andra och hur det påverkar utfallet av mötet med andra. Finns säkert doktorsavhandlingar om det. Som man är klädd blir man hädd.

Mitt råd är att klä dig så att domaren inte reflekterar hur du är klädd. (Jag antar att det bara är en ensam domare eftersom det är ett civilmål i underrätt).

Alltså: Kostym och slips är det som gäller. En helt vanlig ointressant kostym som givetvis inte får se slarvig ut och absolut inte flott och elegant. Samma med slipsen. Diskret. Så att du s.a.s. smälter ihop med väggen... Det viktigaste är förstås uppförandet. Att du är klar och tydlig och inte svamlar en massa. Att du uppträder bestämt oc ger ett pålitligt intryck. Att du verkar trovärdig.

Avgörande är förstås dina argument och om det är du som faktiskt har rätt. Det avgör domaren.
Tänkte ha en mörkblå kostym. Inte en svart slimmad Hugo Boss utan en jobbkostym. Även som du säger välja en diskret klocka och neutral slips. Tack för tipsen, jag resonerar likadant. Är van vid att prata mycket inför folk på jobbet men man är ju bekvämare när man är experten i rummet och inte pratat om saker som sina barn. All dokumentation stödjer dock vad jag yrkat på och går helt på min linje så det känns som om det kommer gå vägen. Tack igen för input.
Citera
2026-01-23, 23:41
Medlem
Kent62s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stercorius
Jag är själv jurist och företräder klienter i domstol. Mitt råd är att klä dig prydligt men neutralt, kostym skulle jag i de flesta fall säga är för mycket, särskilt om det är ett brottmål eller familjemål där nämndemän deltar.

Passande klädsel skulle jag i regel säga är skjorta, ev. tjocktröja i form av pullover alt. cardigan (inte hoodie i regel) och chinos eller jeans (utan hål i).

Sedan beror det självfallet på vilken position man har i förhållande till motparten. Om man själv vill framställa sig som den mindre/svagare parten i ett tvistemål om ekonomiska frågor mellan dig som privatperson och där motparten är ett företag är det exempelvis ganska otaktiskt att ha på sig full kostym. I ett ev. mål mellan två större företag är det dock inte konstigt att ha på sig kostym, precis som ombuden med största sannolikhet kommer ha.
Spännande att få svar av en jurist! Det är ett familjerättsligt mål om boende/umgänge. Det framgår tydligt vad jag har för jobb så tror inte någon kommer tycka att jag ser utklädd ut utan så som jag är klädd till vardags i jobbsamanhang. Jag har ju inte kostym med barnen men absolut inte chinos heller. Vi är ute mycket så jag brukar ha fjällrävenbyxor men det känns inte lämpligt i en rättssal Min fru som vittnar kommer ha svarta kostymbyxor och en kashmirtröja. Det är också hur hon är klädd på jobbet. Hon känner sig inte bekväm med kostym och har ingen kavaj som sitter bra eftersom hon är gravid.
Citera
2026-01-23, 23:45
Medlem
Kent62s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Gå dit som du brukar gå klädd till vardags, fast lite snyggare. Gör det inte svårare än vad det är.
Tänker att lite snyggare än till vardags skulle vara smoking eftersom jag brukar ha kostym Privat brukar jag ha friluftskläder men det känns ju inte aktuellt.
Citera
2026-01-23, 23:52
Medlem
Kent62s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Det finns ett ordspråk som går så här: "Som man är klädd blir man hädd". Alltså dina kläder berättar om det bemötande som du kan förvänta dig utifrån ditt yttre.

Som i alla sammanhang där man ska möta människor och vill ha något från dem så gäller att klä sig som en vinnare i deras ögon, och det som gör att de känner sig respekterade. Och det betyder förstås olika saker i olika branscher och i olika sammanhang, men eftersom du rör dig i svensk kultur gäller det som för en svensk domstols ledamöter signalerar förtroende.

Om jag tolkar dig rätt så vill du vinna målet till din fördel, och du vill vinna rätten över till din sida.

Då ska din klädsel signalera det du vill uppnå.

Alltså: de kläder och ditt yttre som ger intryck av förtroende för vårdnaden och den varma kärleksfulla omsorgen. Klädseln ska signalera tryggt boende, den som sörjer för ett tryggt tak över huvudet. Och klädseln ska signalera att du är den bästa person man kan tänka för umgänget.
Barnens mamma har blivit kritiserad av socialtjänsten. Hon har haft väldigt många olika relationer där barnen blivit introducerade direkt och som sen tagit slut. De har flyttat mycket till följd av relationerna. Mamman hsr svårt att möta barnens känslomässiga behov men har tagit emot hjälp från familjebehandlare. Det jag vill förmedla är stabilitet och trygghet, ett välordnat liv och kontinuitet. Det stöds i all dokumentation och jag tänker inte att jag behöver framställa mig som någon lekpappa. Jag ät inte så som förälder utan står för rutin, stabilitet och känslomässig trygghet föe barnen. Tänkte ha en neutral slips och undvika flashig klocka och välja något diskret och nedtonat.
Citera
2026-01-23, 23:55
Medlem
Kent62s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Du är skyldig det vet du. 😁
Vet inte vad du vill med din överklass fråga?
Att du kan glida vidare? Ja det kan du. 🤫
Det är ett familjerättsligt mål så ingen är skyldig. Det handlar om barnens boende och umgänge.
Citera
2026-01-24, 00:26
Medlem
20+ års arbetslivserfarenhet som rådman och lagman, du bör klä dig vårdat, kostym med eller utan slips går absolut utmärkt och uppskattas. Detta var mer eller mindre standard när jag började min karriär. Numera eller innan jag gick i pension dominerade en mer avslappnad klädstil, någon kombination med jeans eller chinos med långärmad skjorta. Det du bör tänka på inför eventuella huvudförhandlingar är att klä dig bekvämt oavsett om det är en eftermiddag avsedd eller flera heldagar, det syns väldigt tydligt när någon är irriterad och obekväm i sin utstyrsel och det är inte "roligt" för någon part i ett sådant mål. I övrigt brukar receptionen ha avsedda förvaringsskåp eller utrymmen om du inte vill ta med dig kavajen in i förhandlingssalen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in