2006-09-08, 12:29
Medlem
Affelindos avatar
Jag har precis köpt ett nytt och tyst chassi. Ett Antec p180. Fläktarna som inkluderas går att ställa in i olika hastigheter för att kunna optimera kyleffekt/ljudnivå. Finns det någon frontpanel som man kan skaffa så att det går att ställa hastigheterna utan att behöva öppna chassit varje gång?

Kompletterar med ytterligare en fråga: Vilket nätaggregat skulle ni välja till detta chassi? Runt 500W räcker gott och väl i effekt.
Citera
2006-09-08, 13:29
Medlem
Couplands avatar
Du sitter lite i en konstig sits nu, för fläktarna som man får till P180 chassit går inte att koppla till vare sig moderkortet eller fläktkontrollern, för de saknar 3-pins kontakt. Istället har de en switch på sladden så du kan välja hög-medium-låg hastighet.

Du har två alternativ:

1) Nöja dig med att ha fläktarna på en fast hastighet (förslagsvis den lägsta)

2) Köpa nya fläktar som har 3-pins kontakt som du kan koppla till fläktkontrollern.

Väljer du alternativ 2), så kan jag starkt rekommendera Nexus fläktarna, för dom är otroligt tysta (jag blev faktiskt förbluffad - trodde dom skulle vara tysta men inte SÅ tysta). Köp 5 stycken (4 till chassit & 1 till processorkylaren) Dock så måste du fila lite på två av sidorna på den fläkten som ska sitta i taket ifall du vill få den att sitta bra. Ifall du inte förstår vad jag menar när det väl är dags att göra det, så släng bara upp en tråd så förklarar jag.

När det gäller frontpaneler så finns det en mängd olika. Vill du ha något lite dyrare så finns det några varianter från Sunbeam som är läckra och ska fungera bra. Annars har Zalman en som kostar mindre än 300 kr och som ska fungera utmärkt. Kom dock ihåg att köpa förlängningskablar till 3-pins kontakterna till fläktarna, så att sladdarna når hela vägen till fläktkontrollern. Kostar typ 5 kr på Kjell & co.

När det gäller nätagg, så blir dom mer högljudda ju högre Watt-antalet är. Vill du ha en som är tyst som fan även när den går på högsta effekt, så är det nog bara Seasonic S12-serien jag kan rekommendera. Dom har en 500 W, men jag vet inte riktigt vad den kostar (billiga är dom inte i alla fall - men det är inga kvalitets-nätagg)
Citera
2006-09-08, 13:46
Medlem
Affelindos avatar
Tack så hemskt mycket för tipsen. Att byta ut fläktarna har jag funderat på eftersom de enligt manualen håller en ganska hög ljudnivå (runt 20-25dB).

Var det denna frontpanel från Zalman du tänkte på? Hittade en schysst från Sunbeam (upp till sju fläktar kan kontrolleras samtidigt till skillnad mot fyra hos Zalman). Ytterligare en fördel hos den senare är att den är plattare på utsidan så att luckan på chassit borde kunna stängas ordentligt.

Jag dreglade över Seasonic s12-serien senast igår. Jag kanske nöjer mig med 430W-varianten, det täcker mitt nuvarande behov gott och väl samt kommer hålla för vissa modesta framtida uppgraderingar enligt mina beräkningar.
Citera
2006-09-08, 16:41
Medlem
Couplands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Affelindo
Tack så hemskt mycket för tipsen. Att byta ut fläktarna har jag funderat på eftersom de enligt manualen håller en ganska hög ljudnivå (runt 20-25dB).

Mitt råd är faktiskt att byta ut dom, för när man väl köpt ett P180 så är det för att man tröttnat på ljud och vill ha det så tyst som möjligt. Nexus fläktarna kommer göra dig glad in i själen

Citat:
Var det denna frontpanel från Zalman du tänkte på? Hittade en schysst från Sunbeam (upp till sju fläktar kan kontrolleras samtidigt till skillnad mot fyra hos Zalman). Ytterligare en fördel hos den senare är att den är plattare på utsidan så att luckan på chassit borde kunna stängas ordentligt.

Att stänga luckan med Zalman kontrollern är inga problem, då luckan sitter ut en bra bit från där rattarna sticker ut. Har själv Zalman kontrollern installerad och den funkar utmärkt, men fan blev jävligt sugen på Sunbeam varianten nu när jag såg den. Ska kanske byta nu när jag tänker efter...

Citat:
Jag dreglade över Seasonic s12-serien senast igår. Jag kanske nöjer mig med 430W-varianten, det täcker mitt nuvarande behov gott och väl samt kommer hålla för vissa modesta framtida uppgraderingar enligt mina beräkningar.

Aha...jag visste inte att 430W versionen fanns kvar. Vill du ha det tyst så är den ABSOLUT bästa valet, den är lite tystare än 500W varianten och 430W duger gott och väl, du kommer säkerligen även kunna köra två grafikkort på den. Shit, hade jag sett att 430W versionen fanns kvar hade jag nog själv tagit den när jag köpte dator nyligen.
Citera
2006-09-09, 12:06
Medlem
Affelindos avatar
Har du några uppgifter hur många dB Nexusfläktarna kommer upp i vid olika inställningar? Hittade en 120mm från Coolink som lät 11dB vid 800rpm för ynka 99kr.

Jag kommer nog att köpa Sunbeam-varianten av frontpanel. Det är den bästa/smidigast/prisvärdaste jag har sett hittills.
Citera
2006-09-09, 13:48
Medlem
Couplands avatar
Citat:
Har du några uppgifter hur många dB Nexusfläktarna kommer upp i vid olika inställningar? Hittade en 120mm från Coolink som lät 11dB vid 800rpm för ynka 99kr.

Jag kommer nog att köpa Sunbeam-varianten av frontpanel. Det är den bästa/smidigast/prisvärdaste jag har sett hittills.

Det som fabrikanterna själva skriver kan du helt glömma. Det finns ingen och jag menar verkligen INGEN tillverkare som anger de rätta nivåerna. Jag vet inte hur olika fabrikanter mäter, men i tester har det aldrig någonsin stämt för någon tillverkare.

Jag rekommenderar Nexus för att det är en av de absolut bäst ansedda på SilentPCReview och dom killarna vet vad dom snackar om, mer än någon annan. Sen kör jag 5 st Nexus fläktar i min egen P180 och skulle inte byta ut dom mot något annat.

Andra som man kan rekommendera är Scythe, Panaflo, Yate Loons...men dom är oftast svåra att få tag på. Nexus fläkten är en av de absolut bästa, sök runt på lite olika forum så ser du att jag har rätt: kolla Anantech, Tom's Hardware, XtremeSystems etc...
Citera
2006-09-11, 14:33
Medlem
Affelindos avatar
Tack för alla råd, min käre Coupland. Dina svar i den här tråden har varit mycket användbara. Inte bara har jag fått tydliga och välmotiverade förslag på vilka produkter jag bör köpa utan även lite nya källor på var jag kan hitta (tillförlitlig) information om dem. Jag ska kolla upp dina källor men i nuläget lutar det mot Nexus-fläktarna.

Jag bugar och bockar med hatten av, Mr Coupland.
Citera
2006-09-11, 15:16
Medlem
Couplands avatar
Citat:
Tack för alla råd, min käre Coupland. Dina svar i den här tråden har varit mycket användbara. Inte bara har jag fått tydliga och välmotiverade förslag på vilka produkter jag bör köpa utan även lite nya källor på var jag kan hitta (tillförlitlig) information om dem. Jag ska kolla upp dina källor men i nuläget lutar det mot Nexus-fläktarna.

Jag bugar och bockar med hatten av, Mr Coupland.

Absolut inga problem, jag hjälper gärna mina P180-medmänniskor

Jag kan meddela att jag fick igång mitt system i helgen, efter att ha först fått vänta på RAM minne (det jag fick levererat var sönder ). Maken till tyst system får du leta efter. Jag kör 4 nexusfläktar +1 nexus på processorn och kör dom på i princip lägsta hastigheten. Resultatet är att man inte hör NÅGONTING, så du kommer nog bli rätt nöjd när du väl fått in fläktarna. Luftflödet är dessutom utmärkt, för jag har mina fläktar på lägsta, men min Core 2 Duo är uppklockad från 2,4 till 3,3 GHz och jag får temperaturer på 56 grader under 100% belastning. Det skulle jag vilja kalla bra luftflöde...

När du ska sätta i Nexusfläkten i taket på chassit och upptäcker att den inte vill passa riktigt, så skriv en tråd här (eller skicka PM) så kan jag förklara hur du lättast modifierar fläkten. Det är inget svårt, jag lovar. Tar 2 minuter att fixa fläkten så att den passar, om man gör det på det enkla sättet.
Citera
2006-09-12, 10:30
Medlem
Affelindos avatar
Du får gärna skriva en filmoddningsinstruktion redan här och nu i denna tråd så vore jag tacksam
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in