2026-01-22, 14:32
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Fett i form av exempelvis frityrolja är väldigt billig energi, så jag har svårt att tro de snålar på sånt.
Ja, och det är ju enda fett som någonsin har funnits i frittarna, och eftersom man ser att dom inte har slutat att just fritera dom så var det påståendet så bisarrt.
Citat:
För övrigt var pommes det som ursprungligen gjorde att man kunde få till en lönsam meny som man kunde sälja billigt och som man blev mätt på.
Ja, det är ju inga hemligheter direkt.

Så cheeseburgaren smakade som en cheeseburgare, frittarna var flottiga, men rätt kalla, och dippen var krämig och gjord på rapsolja och ägg. Är jag mätt? Givetvis inte, men jag är heller inte längre akuthungrig.
Citera
2026-01-22, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Ja, och det är ju enda fett som någonsin har funnits i frittarna, och eftersom man ser att dom inte har slutat att just fritera dom så var det påståendet så bisarrt.
En sak jag funderat på, är om de i dag inte friterar pommes lika hårt. Tänker att akrylamidpratet för ett gäng år sedan kan ha påverkat. Och då är det möjligt att potatisen inte blir lika mättad med fett.

Men, det var väl tio-femton år sedan det var på tapeten, så då borde minskad mättnad märkts tidigare.

Men det beror säkert på det att pommes på kedjorna i dag är tämligen värdelösa. De hade lika gärna kunnat koka potatisen och skurit dem i stavar.
Citera
2026-01-22, 15:27
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
En sak jag funderat på, är om de i dag inte friterar pommes lika hårt. Tänker att akrylamidpratet för ett gäng år sedan kan ha påverkat. Och då är det möjligt att potatisen inte blir lika mättad med fett.

Men, det var väl tio-femton år sedan det var på tapeten, så då borde minskad mättnad märkts tidigare.

Men det beror säkert på det att pommes på kedjorna i dag är tämligen värdelösa. De hade lika gärna kunnat koka potatisen och skurit dem i stavar.
Dom här var dock ovanligt dåliga. Sist jag käkade pommes på ett snabbmatshak var några månader sen på BK, och dom var helt okej - i alla fall inte sämre än vad jag hade förväntat mig. Jag tror dock att jag hade varit mer nöjd idag, om frittarna bara hade varit varma.
Citera
2026-01-22, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Dom här var dock ovanligt dåliga. Sist jag käkade pommes på ett snabbmatshak var några månader sen på BK, och dom var helt okej - i alla fall inte sämre än vad jag hade förväntat mig. Jag tror dock att jag hade varit mer nöjd idag, om frittarna bara hade varit varma.
Sällan jag äter på burgarkedjor, men om så blir det BK, just för deras pommes. Acceptabla.
Citera
2026-01-22, 17:01
Medlem
Just pommes har blivit mycket sämre dom senaste åren på alla kedjor. Kanske sämre kvalitet på potatisen?
Citera
2026-01-22, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aljechin69
Just pommes har blivit mycket sämre dom senaste åren på alla kedjor. Kanske sämre kvalitet på potatisen?

Mycket möjligt men tror mer på frityroljan.
Pommesen är under all kritik på i stort sett alla burgerhak.
Citera
2026-01-22, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Jag minns att jag kunde bli någorlunda mätt för 20-30 kr på Mcdonalds. Men när jag numera tar en dubbel cheese (35 kr) till middag känns ungefär som jag ätit en tugga luft i mättnad. Har börjat köpa en till men märker knappt någon skillnad. Det är som att de hundratals kalorier som finns deklarerade går upp i rök när man tuggat i sig.

Är det mindre mat i burgarna nuförtiden???

Mätt på en dubbel cheeseburgare!
Det är ju inte ens en förrätt.
Citera
2026-01-22, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Jag minns att jag kunde bli någorlunda mätt för 20-30 kr på Mcdonalds. Men när jag numera tar en dubbel cheese (35 kr) till middag känns ungefär som jag ätit en tugga luft i mättnad. Har börjat köpa en till men märker knappt någon skillnad. Det är som att de hundratals kalorier som finns deklarerade går upp i rök när man tuggat i sig.

Är det mindre mat i burgarna nuförtiden???

Det är väl krympflation som det är med andra produkter! Mindre innehåll men ett högre pris!
Citera
2026-02-07, 13:13
Medlem
tantrs avatar
Köp en whopper på BK istället, den är fortfarande stor och väldigt mättande.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in