2026-01-21, 13:19
Medlem
heliotrops avatar
Det är skitmycket socker och kemikalier och skit, gäller alla hamburgerkedjor. Gör dig själv, och miljön, en tjänst - Bojkotta, äckel McDonalds, Max, Burger king
Skulle vara så skönt om dessa kedjor bara försvann fr jordens yta
Citera
2026-01-21, 13:26
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heliotrop
Det är skitmycket socker och kemikalier och skit, gäller alla hamburgerkedjor. Gör dig själv, och miljön, en tjänst - Bojkotta, äckel McDonalds, Max, Burger king
Skulle vara så skönt om dessa kedjor bara försvann fr jordens yta
Fast det är ju det som är det ironiska. Det är inte s
mer "socker, kemikalier och skit" i snabbmat än i icke-snabbmat. Du kan skrika som juju om konspirationer eller vad du än vill - det blir inte sant för det.

P. S Vattnen är en kemikalie. Luften du andas? Kemikalie.
Citera
2026-01-21, 13:28
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattvarelser
Jag håller med.

När jag äter på McDonald's eller Burger King blir jag hungrig igen efter kort tid, vilket leder till att jag får i mig många extra kalorier.
Många människor har blivit feta ”tack vare” McDonald's.
För några år sedan kedjade sig en megafet ryss fast vid McDonald's-restaurangen för att han ville förhindra stängningen av dessa restauranger.
Den bästa reklamen för sådan mat.
Jag vill inte se ut så där.

Jag föredrar att köpa min hamburgare i små butiker eller göra den själv hemma.
Det är dock inte burgarna som gör dig fet utan pommesen och läsken.
Also, prova att inte slänga i dig maten som om nån skulle ta den från dig.
Citera
2026-01-21, 14:18
Avstängd
Paris24s avatar
De har tagit bort allt fett från burgaren och brödet och såsen så den är bara luft. Även fettet i pommes är borta för att du ska tvingar köpa en dippsås, som förut kostade 4 kr men nu 12, och jag kan inte längre köpa bara en Big Mac-meny utan måste lägga till dip + 3 kycklingvingar och då tjänar Mac 35 kr till.
Citera
2026-01-21, 16:30
Medlem
Finns knappt ingen näring i maten från Mcdonalds, och går man därifrån mätt så är de endast magen som är full av näringslös sörja.
Citera
2026-01-21, 16:43
Medlem
Mätt är en subjektiv känsla. Två cheese är 600 kalorier. Även om du inte "känner dig" mätt så är det mer än tillräckligt för en stadig lunch. Bara överviktiga som äter tills de blir proppmätta varje gång.
Citera
2026-01-22, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blacklodge77
men lilla vännen, detta får du ta reda på utan att någon håller dig i handen, försök att inte vara så svensk hela tiden
Annars så förklarar du vad du menar med att man ska se på en Big Mac. Vad du anser att man ska upptäcka som gör att man måste förstå att man inte kan bli mätt på sådana.
Citera
2026-01-22, 13:59
Medlem
Pungsvings avatar
Kroppen vill ha i sig näringsämnen. Det erbjuder inte McDonalds.
Citera
2026-01-22, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Kroppen vill ha i sig näringsämnen. Det erbjuder inte McDonalds.
Nu vet jag inte vad "din" McDonalds serverar, men den i närheten av mig har fett, kolhydrater och proteiner i sina menyer.
Citera
2026-01-22, 14:12
Medlem
Fantens avatar
Jag har precis beställt en Cheese, mellanpommes och en McFeast-dip. Jag förväntar mig inte att bli mätt, men jag tänkte undersöka huruvida det verkar som att frittarna och dippen vekar sakna fett.
Citera
2026-01-22, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Jag har precis beställt en Cheese, mellanpommes och en McFeast-dip. Jag förväntar mig inte att bli mätt, men jag tänkte undersöka huruvida det verkar som att frittarna och dippen vekar sakna fett.
Fett i form av exempelvis frityrolja är väldigt billig energi, så jag har svårt att tro de snålar på sånt.

För övrigt var pommes det som ursprungligen gjorde att man kunde få till en lönsam meny som man kunde sälja billigt och som man blev mätt på.
Citera
2026-01-22, 14:31
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Jag minns att jag kunde bli någorlunda mätt för 20-30 kr på Mcdonalds. Men när jag numera tar en dubbel cheese (35 kr) till middag känns ungefär som jag ätit en tugga luft i mättnad. Har börjat köpa en till men märker knappt någon skillnad. Det är som att de hundratals kalorier som finns deklarerade går upp i rök när man tuggat i sig.

Är det mindre mat i burgarna nuförtiden???

Vad tror du om den här (vetenskapliga) förklaringen ?

S-Leptin

Hos individer med normal vikt fungerar leptin som ett signalsystem som motverkar överätning. Vid fetma så kan detta system ofta vara satt ur balans vilket kan orsaka leptinresistens. Detta innebär att hjärnan inte reagerar adekvat på leptinsignaler vilket kan leda till fortsatt överätning och viktökning trots höga leptinnivåer.

Förekommande symtom vid leptinobalans

Ökad hunger och viktuppgång (vid leptinresistens)

mindre kolhydrater kan bidra till att skapa jämvikt åt rätt håll
Senast redigerad av Upplyften 2026-01-22 kl. 14:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in