2026-06-12, 18:56
Medlem
Har kodat i flera språk.

Om avsikten är att förstå hur det fungerar är förmodligen C tillsammans med en liten kurs en bra start.

Men vill man lära sig objektivt orienterad programmering kanske Java eller C++ kan vara något.

Vill man få ihop något snabbt är python svår att slå. (Med snabbt menas att man importerar färdiga bibliotek som man anropar) Det går att göra väldigt kraftfulla saker med få rader kod.

Har inte kodat i GO och bara lite i Rust.

Den dagen du kan göra ett stort och fint projekt i Rust kan du söka jobb som programmerare.
Citera
2026-06-12, 23:39
Medlem
Sqrbankens avatar
C. Visst, jag är C-kodare till vardags och är lite bias men det är alla moderna språks latin - moder. Hanterar du C så lär du dig maskinen och sätter dig in i resten av de språk som gäller idag (skrivna i C). Vill du inte gå den vägen och rulla hatt så skulle jag säga/skriva Python. Ta mig fan "allt" funkar och släpps igenom i det språket.
Citera
2026-06-13, 19:51
Medlem
AlanBStards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kip.Kinkel
Programmeringsspråket C är utan tvekan det bästa programmeringsspråket för nybörjare. Du lär dig minneshantering på riktigt. Ren och fin syntax. Undvik tolkade program som Python när du lär dig. Lär du dig C så blir det mesta lätt sedan.
Det beror väl på vad OP ska syssla med. Ska han köra maskinnära/lågnivå/embedded så behöver han lära sig minneshantering. Annars är det bara bortkastad tid.
Citera
Igår, 22:14
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlanBStard
Det beror väl på vad OP ska syssla med. Ska han köra maskinnära/lågnivå/embedded så behöver han lära sig minneshantering. Annars är det bara bortkastad tid.

Inte alls. Att lära sig minneshantering och hur det fungerar bakom kulisserna är aldrig bortkastad tid. Om OP inte är en lat script kiddie.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in