2026-06-12, 18:56
Medlem
Har kodat i flera språk.

Om avsikten är att förstå hur det fungerar är förmodligen C tillsammans med en liten kurs en bra start.

Men vill man lära sig objektivt orienterad programmering kanske Java eller C++ kan vara något.

Vill man få ihop något snabbt är python svår att slå. (Med snabbt menas att man importerar färdiga bibliotek som man anropar) Det går att göra väldigt kraftfulla saker med få rader kod.

Har inte kodat i GO och bara lite i Rust.

Den dagen du kan göra ett stort och fint projekt i Rust kan du söka jobb som programmerare.
Citera
2026-06-12, 23:39
Medlem
Sqrbankens avatar
C. Visst, jag är C-kodare till vardags och är lite bias men det är alla moderna språks latin - moder. Hanterar du C så lär du dig maskinen och sätter dig in i resten av de språk som gäller idag (skrivna i C). Vill du inte gå den vägen och rulla hatt så skulle jag säga/skriva Python. Ta mig fan "allt" funkar och släpps igenom i det språket.
Citera
2026-06-13, 19:51
Medlem
AlanBStards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kip.Kinkel
Programmeringsspråket C är utan tvekan det bästa programmeringsspråket för nybörjare. Du lär dig minneshantering på riktigt. Ren och fin syntax. Undvik tolkade program som Python när du lär dig. Lär du dig C så blir det mesta lätt sedan.
Det beror väl på vad OP ska syssla med. Ska han köra maskinnära/lågnivå/embedded så behöver han lära sig minneshantering. Annars är det bara bortkastad tid.
Citera
2026-06-26, 22:14
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlanBStard
Det beror väl på vad OP ska syssla med. Ska han köra maskinnära/lågnivå/embedded så behöver han lära sig minneshantering. Annars är det bara bortkastad tid.

Inte alls. Att lära sig minneshantering och hur det fungerar bakom kulisserna är aldrig bortkastad tid. Om OP inte är en lat script kiddie.
Citera
Igår, 15:31
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Programmeringsspråket C är utan tvekan det bästa programmeringsspråket för nybörjare. Du lär dig minneshantering på riktigt. Ren och fin syntax. Undvik tolkade program som Python när du lär dig. Lär du dig C så blir det mesta lätt sedan.

Är du igång igen och postar dum skit kippen?

C är slöseri med allas tid och fullständigt vansinnigt att föreslå för en nybörjare.

https://www.tomshardware.com/software/security-software/white-house-urges-developers-to-avoid-c-and-c-use-memory-safe-programming-languages

Här är lämpliga nybörjarspråk: Typescript, Python, Golang.
Citera
Igår, 18:01
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GraVovve
Som titeln lyder. Bästa språket för en total nybörjare. Jag har provat lite c++ men det kanske är för svårt för nån som är ny.
Citat:
Som titeln lyder. Bästa språket för en total nybörjare. Jag har provat lite c++ men det kanske är för svårt för nån som är ny.

C/C++ är riktigt knepigt att börja med, så det säger inget om dig.

Innan du väljer språk – vad vill du faktiskt bygga? Språkvalet är sällan avgörande i sig, men det styrs av vad du är ute efter. Webbsidor, spel, automatisering och systemnära program drar åt olika håll.

Själv gillade jag C# när jag lärde mig, men Python brukar vara det mildaste startspråket: ren syntax och du slipper hantera minne manuellt som i C/C++.

En sak som är värd att förstå tidigt är nivåskillnaden. C/C++ ligger nära hårdvaran och du sköter mycket själv, medan Python och JavaScript jobbar ett lager ovanför och tar hand om det åt dig. Det är där mycket av svårighetsgraden för nybörjare sitter.

Är det något särskilt du vill kunna göra?
Citera
Igår, 18:06
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
"Bästa" är en värderingsfråga. Finns ingen vedertagen väg man måste gå. Tycker man att C är för svårt så ska man inte tvinga sig själv. Då dör intresset att lära sig.

Själv började jag med LUA-script och javascript för tjugo år sedan. Lärde mig genom att titta på andras arbete och skrev sedan om det. Tycker inte jag lidit av att aldrig lärt mig mer än hello-world i C++.

Hade jag velat lära mig minneshantering ordentligt hade jag hellre siktat på rust.
Citera
Igår, 23:02
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Om du vill lära dig programmering så spelar språket mindre roll. Du måste lära dig att tänka logiskt, bryta ner en uppgift eller ett problem i mindre steg/problem, och lösa dessa.

När det kommer till att välja språk så finns det flera alternativ.
Python är populärt som nybörjarspråk, även om det inte är mitt favoritpråk. Det används inom AI, men inte särskilt mycket på företag.
Javascript är fokuserat på webben, men det används även i back-end (node.js, till exempel). Det är betydligt vanligare ute i verkliga livet, altså på företag.
C# är också vanligt på företag.

Så det beror på vad ditt mål är. Är det att lära dig programmering och få ett jobb med samma språk, då är det JavaScript eller C# (möjligen Java) som gäller. Vill du lära dig programmering först och senare gå till ett språk som kan ge dig jobb, då är det Python eller Javascript som jag skulle rekommendera.

Som programmerare bör du kunna flera olika språk, och det är lätt att lära sig syntax för ett nytt språk om du kan programmera.
Citera
Idag, 01:04
Medlem
Citat:

Python.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in