Citat:
Ursprungligen postat av
GraVovve
Som titeln lyder. Bästa språket för en total nybörjare. Jag har provat lite c++ men det kanske är för svårt för nån som är ny.
Om du vill lära dig programmering så spelar språket mindre roll. Du måste lära dig att tänka logiskt, bryta ner en uppgift eller ett problem i mindre steg/problem, och lösa dessa.
När det kommer till att välja språk så finns det flera alternativ.
Python är populärt som nybörjarspråk, även om det inte är mitt favoritpråk. Det används inom AI, men inte särskilt mycket på företag.
Javascript är fokuserat på webben, men det används även i back-end (node.js, till exempel). Det är betydligt vanligare ute i verkliga livet, altså på företag.
C# är också vanligt på företag.
Så det beror på vad ditt mål är. Är det att lära dig programmering och få ett jobb med samma språk, då är det JavaScript eller C# (möjligen Java) som gäller. Vill du lära dig programmering först och senare gå till ett språk som kan ge dig jobb, då är det Python eller Javascript som jag skulle rekommendera.
Som programmerare bör du kunna flera olika språk, och det är lätt att lära sig syntax för ett nytt språk om du kan programmera.